Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hydrostat eller converter?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 20:06:56, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är bäst på en lastmaskin converter eller hydrostat? Och varför . Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



161A

#2 » 20:12:01, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det beror lite på vad man ska göra med maskinen. Inomgårds och lastning och lossning pallhantering föredrar jag en hydrostatmaskin, tycker den är rappare och kvickare, men mycket transport körning, schaktning och plogning så är converter att föredra :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson

#3 » 20:27:45, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med 161 där! :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 08:15:01, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett lättare trådlyft , orsak har kört lite gammal L50c den ska tydligen ha hydrostat. Men tycker inte att den beter sig som våra Merlo maskiner . Volvon måste jag bromsa för att få stå stilla. På Merlon räcker det med att släppa gasen. Får en känsla av att hydrostaten på Volvon är justerad för att efterlikna en converter. Ska det vara så?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mathiast

#5 » 16:50:35, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är "dragläget" du tänker på så är det en justeringssak på en hydrostat
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MrMagooooo

#6 » 21:41:58, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Har ju en L30B som jag tycker varvar mycket innan den börjar röra på sig, ca 1400 varv, är det normalt? Och är det en enkel justering om jag skulle vilja ha ner dragläget till ungefär 1000-1100 ?

/Ante

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
MrMagooooo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:42, 26-09-2013
Ort: Gävleborg, Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30B
Ljungby L9

akkamaan

#7 » 05:52:55, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dig att när du kör en barnvagn på normalt sätt så kontrollerar du båda skjuta-på-kraft och bromsa-kraft oavsett hastighet. En hydrostat (full-hydrostat) bromsar också med samma kraft som den kan dra och har en hastighet som vid en viss hydraulisk utväxling alltid är proportionell mot motorvarvtalet. En effektreglerad hydrostatmaskin känner av körbelastningen genom att motorvarvtalet temporärt sjunker och kan därför automatiskt växla ner eller upp beroende på körmotstånd och kan därmed bibehålla ett konstant bränslebesparande motorvarvtal. En hydrostat maskin erbjuder max dragkraft även på lågt motorvarvtal med sitt steglöst variabla växelregister.
Om du sedan tänker dig att du drar barnvagnen med ett gummiband så måste du sträcka gummibandet till dragkraften i gummibandet övervinner körmotståndet. På plan jämn mark behövs inte mycket spänning i gummibandet förrän barnvagnen följer med mjukt och lugnt. Men när du skall dra barnvagnen upp över rännstenskanten så stannar barnvagnen upp och du måste spänna gummibandet hårt innan barnvagnen klättrar upp på rännstenen. Då helt plötsligt går det lätt igen och gummibandet drar snabbt med sig barnvagnen relativt okontrollerat och vi kan inte bromsa barnvagnen utan bromssystem.
En momentomvandlare/konverter fungerar med samma karaktär, men i stället för att spänna gummibandet så måste vi varva upp dieselmotorn och bygga upp rörelseenergi i konverterns olja. När vi övervinner ett körmotstånd så finns lagrad rörelseenergi i momentomvandlaren/konvertern som gör att maskinen tenderar ta befälet över hastigheten och föraren måste parera med bromspedalen. En konvertermaskin kräver max motorvarvtal (gummibandet maximalt sträckt) och lägsta växel för att ge möjlighet till max dragkraft. Dvs max dragkraft fås först när motorvarvet är som högst och körmotståndet är så stort att maskinen står stilla.

En sak som en konvertermaskin (Volvo lastmaskin) brukade ha är den sk urkopplingsventilen som aktiverades med bromspedalen och temporärt kopplade ur power-shift-växeln vid fyllning/lyft av skopan så att konstantflödes hydraulpumpen kunde åtnjuta fullt varvtal och kraft från dieselmotorn. Den funktionen kan (väl??) inte fås på samma sätt på en hydrostat-maskin. Förmodar att moderna lastmaskiner med hydrostat har lastkännande ("konstanttryck") system med variabla pumpar som klarar av att variera flödet till arbetshydrauliken mera oberoende av motorvarvtalet.

En annan sak till konvertermaskinens fördel är väl att den frirullar lätt vid transportkörning efter väg t ex i utförslut medan med en hydrostatmaskin så måste man underhålla ett visst motorvarvtal.
Jag sticker också ut hakan och säger att hydrostatmaskiner drar mindre bränsle under hårt arbete då en konvertermaskin har mycket "slirning" i konvertern som går bort i värme.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mathiast

#8 » 06:11:57, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar ha en en frikopplingsfunktion på hydrostatmaskiner också ,ofta så är det en separat pedal eller inbyggt i bromspedalen.
Brukar kunna gå att reglera hastigheten som en kopplingspedal då man reglerar styrtrycket med ventilen på pedalen.
99% av alla gånger folk tror dom fått haveri på hydrostatpumpen brukar det vara pedalen som inte återgår till ursprungsläget eller liknande.

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ac tc

#9 » 07:42:01, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Man brukar ha en en frikopplingsfunktion på hydrostatmaskiner också ,ofta så är det en separat pedal eller inbyggt i bromspedalen.
Brukar kunna gå att reglera hastigheten som en kopplingspedal då man reglerar styrtrycket med ventilen på pedalen.
99% av alla gånger folk tror dom fått haveri på hydrostatpumpen brukar det vara pedalen som inte återgår till ursprungsläget eller liknande.


"inchpedal" typ en "koppling" på hydrostaten, I verkligheten så styr den pumpens utvinkling så något kopplingslir är det inte.
Haken med att beskriva en hydrostats uppträdande är att det finns så manga möjligheter att styra den så tillverkaren eller maskin byggaren kan ha hittat på nästan vad som helst.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Bygert

#10 » 12:47:50, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått från converter till hydrostat och jag vet inte om det är nån stor skillnad körmässigt. Man får ha lite annat tänk med gaspådraget men det märker man ganska direkt hur det funkar. Det går att smyga fint med bägge om man har lite känsla, kan inte direkt säga att finlir går bättre eller sämre med nåt. En sak är ju dock att med hydrostaten behöver man inte elda för fullt för att få maskinen att röra sig, det behöver man på iaf äldre convertermaskiner. Det är en poäng om man inte vill irritera grannarna mer än nödvändigt när nåt behöver göras nattetid. I och med att man inte blir lika beroende av hårt gaspådrag så borde man få mindre bränsleförbrukning. Kan dock inte säga att jag har den känslan men det är väldigt svårt att jämföra rättvist.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

akkamaan

#11 » 13:02:28, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak sak ger hydrostaten fördel är att man kan bestycka maskinen med ett roterande redskap, t ex sop, som man kan låta snurra på fast varvtal på arbetshydrauliken och samtidigt variera körhastigheten på maskinen från noll-"max"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Björn.O

#12 » 15:32:35, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde igår en demomaskin Liebherr 586, dessa har ju hydrostatdrift. Kör normalt Cat 980M som har converter med lockup. Jag har aldrig gillat hydrostat på lastmaskiner och gillade inte denna heller.
Irriterande jamande ljud hela tiden från hydrostaten vid arbete. I transportkörning var den dock lite tystare än Caten.
Inte hängde hydrostatmaskinen med varken i toppfart eller upp för backar heller jämfört med Caten. Fick iallafall känslan att Liebherrn hade låg bränsleförbrukning men det var för många irritationsmoment med hela maskinen så jag ställde bort skiten efter ca 2 timmar.

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan

#13 » 16:18:57, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag körde igår en demomaskin Liebherr 586, dessa har ju hydrostatdrift. Kör normalt Cat 980M som har converter med lockup. Jag har aldrig gillat hydrostat på lastmaskiner och gillade inte denna heller.

Är säkert så att det skiljer betydligt mellan att köra en lastmaskin som arbetar intensivt med åkdriften fram och tillbaka i "en grusgrop" jämfört med tex en skogsskördare som flyttar sig "50 meter per timme" eller en lastmaskin så är bondens högra hand på en gård med lite snöröjning och bal-hantering. Själv har jag ingen riktig erfarenhet av att köra lastmaskin. Körde dock en liten CAT med hydrostaten några timmar på en bondgård för 3 år sedan... :lmao: Det var helt OK i den miljön...
Enkel en-pedalkörning...

Irriterande jamande ljud hela tiden från hydrostaten vid arbete.
Japp, hydrostaten sjunger för dig, så är det.... :mrgreen:

I transportkörning var den dock lite tystare än Caten.
Lägre motorvarvtal på hydrostaten?

Inte hängde hydrostatmaskinen med varken i toppfart eller upp för backar heller jämfört med Caten.
Lock-up är ju nyckeln till de där sista km/h i toppfart på konvertermaskiner. Toppfart på väg är definitivt hydrostatens svaghet. En hydrostatmaskin får ganska låg verkningsgrad och stora vridmomenförluster pga av kraftigt ökad mekanisk friktion när dess hydrostatmotor har vinklat in maximalt vilket den gör vid max hastighet. Det är ett välkänt problem. Maskiner med "potentiometer" (typ Huddig och ÖSA skogsmaskiner från 1980-talet) för att sätta maxhastigheten kan förbättra detta genom att vrida ner maxhastigheten något.

Fick iallafall känslan att Liebherrn hade låg bränsleförbrukning
hmmm.... :klia: Hur kom du fram till detta?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Björn.O

#14 » 16:54:45, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Fick iallafall känslan att Liebherrn hade låg bränsleförbrukning
hmmm.... :klia: Hur kom du fram till detta?


Det kändes som motorn arbetade med väldigt låg belastning. Och så visade tankmätarn digitalt antal liter så man såg ju vad man hade bränt upp.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

mathiast

#15 » 17:08:47, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
mathiast skrev:Man brukar ha en en frikopplingsfunktion på hydrostatmaskiner också ,ofta så är det en separat pedal eller inbyggt i bromspedalen.
Brukar kunna gå att reglera hastigheten som en kopplingspedal då man reglerar styrtrycket med ventilen på pedalen.
99% av alla gånger folk tror dom fått haveri på hydrostatpumpen brukar det vara pedalen som inte återgår till ursprungsläget eller liknande.


"inchpedal" typ en "koppling" på hydrostaten, I verkligheten så styr den pumpens utvinkling så något kopplingslir är det inte.
Haken med att beskriva en hydrostats uppträdande är att det finns så manga möjligheter att styra den så tillverkaren eller maskin byggaren kan ha hittat på nästan vad som helst.


Ja styrtrycket sköter ju vinklingen så blöder man bort det med inchpedalen så minskar ju hastigheten kontra motorvarv.
Det går ju att ändra en hel del på hur den beter sig med justering.
Sedan är även oftast körmotorn en del i hastighets/vridmomentsregleringen också
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se