Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem efter termostatbyte Ford 4000

18 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Motorsen

#16 » 00:38:34, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ikke får varme i termostathuset åbner termostaten ikke. Jeg borede også et 3mm hul og problemet var væk. Jeg tror termostater uden luftningshul er beregnet på motorer som har returløb til expansionsbeholder eller køler fra termostathuset. Typisk nyere bil motorer. Normalt sidder der en lille pind i hulet i termostaten, har funderet lidt over hvorfor. Mit eget resonement er at det ikke er så let for urenheder at sætte sig i hullet og blokere der som der sidder en pind og rører sig i kølevæskestrømmen. Nu har jeg bare et 3mm hul og det funker fint. Hvis der opstår et problem med høj temperatur igen ved jeg hvorfor. Prøv med et lille hul det kan ikke ødelægge noget, og jeg tror du får mere jævn temperatur.

Motorsen
Motorsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:30, 08-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444 Diesel



Theear

#17 » 09:15:21, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på traktorn?
Vad gjorde du för åtgärd?
Var det knepigt att själv byta termostat?
Theear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:12, 13-04-2019
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000

frenchie

#18 » 01:15:37, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det inte skulle bli varmt kring termostaten (100 i motorn men bara 70 kring termostaten) har jag extremt svårt att tro. Kylvätskepumpen sitter precis under och termostaten bör ha gott flöde förbi där den sitter i samma höjd som resten av toppen. En sak man bör ha koll på är att inte impellern i pumpen slitits ned till ett intet trots att den garanterat är av gjutjärn. Då går det inte runt så mycket vätska som det borde göra.

Förresten, varför skulle 88 grader vara en bättre rekommendation än 78? Själv vill jag vara säker på att min maskin faktiskt kyler även varma sommardagar. Jag har inte märkt att den skulle gå kall om vintern men allt beror ju givetvis på hur länge och hårt man kör maskinen. En rejäl snöskottning brukar landa min tempmätare just där den ska vara även en dag med 8-10 minus. (20-25 minus har jag så sällan, ni i Norrland får svara för det ;0)
/Mvh, Johan
Bor på Orust
• Ford 4000 -66
• Irus/Hatz
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se