Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem efter termostatbyte Ford 4000

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

anders.malmgren (trådstartaren)

#1 » 21:59:45, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag bytte termostat idag på min Ford 4000 eftersom mätaren gått upp i rött den senaste tiden.
Jag blev lite fundersam när jag återfyllde kylaren. Det gick inte i lika mycket. Det beror naturligtvis på att det finns luft i systemet men hur får jag ur luften. Finns det inte risk att det bara är luft vid termostaten. Kan den öppna då och släppa ut luften. När jag hade kört motorn ett bra tag och inget hände i kylaren så provade jag att släppa lite på en slang högt upp på motorn som går via en slangmotorvärmare och in i botten på motorn igen. Där kom det ut lite luft och sen när jag körde motorn så blev i alla fall den slangen och även slangen in till hytten lite varm. Tempmätaren gick upp i rött men fortfarande ingen reaktion i kylet som var helt fullt.
Är detta normalt eller vad kan det vara för fel. Kan man lufta på något sätt. Tänkte prova med att skruva ur tempgivaren. Kan det vara något.

Tacksam för ideer.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958



Mikael.Johansson

#2 » 22:11:36, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där kan det bli ibland om hålet i termostaten saknas.
Möjligtvis kan du lossa lite på skruvarna vid termostaten när nu systemet är fyllt.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

anders.malmgren (trådstartaren)

#3 » 22:15:43, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade just på detta med del lilla hålet som jag har sett på andra termostater men det saknas på denna. Är det riktigt.

/ Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

Michael Meier

#4 » 07:21:32, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt enda tecken på hög temp är den elektriska tempvisaren?

givaren är absolut ingen evighetsprodukt, prova å byt den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

anders.malmgren (trådstartaren)

#5 » 18:16:13, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ditt enda tecken på hög temp är den elektriska tempvisaren?

givaren är absolut ingen evighetsprodukt, prova å byt den.


Helt riktigt. Jag har funderat på om det är ett mätfel. Innan jag bytte termostaten har jag noterat att kylartoppen inte på långa vägar var lika varm som dom slangar jag kan känna med handen. T.ex. slangen in till hyttvärmen.
I morse när jag återupptog mekandet hade nivån i kylen sjunkit ner under kylflänsarna. Jag fyllde på resten av kylvätskan och startade motorn. Trodde att det hade löst sig av sig själv. Jag kunde inte märka att termostaten öppnade och jag fyllde kylen ända upp till toppen och satte på locket. Efter att ha kört traktorn och passat på att flytta lite grus så var mätaren högt uppe på rött igen. Kylartoppen var fortfarande kall. När jag lättade på locket ville en massa vatten ut. Jag släppte ut det försiktigt. Allt var kallt. På slutet rörde sig ytan upp och ned lite innan den stabiliserade sig. Därefter verkade allt OK. Mätaren ligger strax under rött och där låg den när jag jobbade med resten av gruset. Alla slangar var varma och även kylartoppen.
När jag hade låtit motorn kallna startade jag igen och belastade den. Nu gick mätaren åter högt upp på rött och stod kvar där. Jag stängde av motorn och lät den va för idag.
Jag har satt i den termostaten med högst värde, 88 grader, som rekommenderas i verkstadshandboken. Kan det vara så att den måste bli riktigt varm en gång innan den öppnar första gången och jag inte körde tillräckligt länge sista gången. Vad kan hända om jag kör för länge utan att termostaten öppnar. Kan jag få så högt tryck så en slang ger sig eller kan jag skada något annat. Kan motorn bli så varm så den nyper.

/ Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

Loke

#6 » 19:50:18, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att utesluta termostaten så ska du skruva bort denna och
provköra utan. Går inte tempen upp då så är det säkert termostaten
som spökar. Det kan ju även vara fel på nya grejer.

Men genom att mätaren även gick upp med den gamla termostaten
så lutar ju åt att det endera är något lurt med vattenpumpen
eller givaren/mätaren. Kokar inte maskinen lutar det mest åt det senare.


Ett tips för att kolla om den gamla termostaten öppnade är att slänga
ned den i en kastrull med vatten som får koka upp på spisen.
Strax innan att vattnet kokar ska termostaten ha öppnat om den
är riktig.
Vira gärna fast en sträng i termostaten så du lätt kan lyfta upp den
ur vattnet för att kolla om/när den öppnar.


Loke
Senast redigerad av Loke 20:01:04, 18-11-2012, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mikael.Johansson

#7 » 19:54:15, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett för högt tryck skall i princip gå ut genom kylarlocket, och en sådan motor lär koka långt innan den nyper. Fast å andra sidan vet jag inte hur en kokning fungerar om termostaten aldrig öppnar.

88 grader är ganska varmt. Har man hyttvärme och det är på vintern så kan det nog dröja innan det går någon vätska till kylaren.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Michael Meier

#8 » 07:04:53, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders, 88 grader är varmt! du kan inte bedöma temperaturskillnaden så bra med hand på gummislang.

Att kylarvattnet rinner ur kylaren är helt normalt eftersom du fyllt på kallt vatten (varmt vatten har större volym) och eventuellt har kvar en luftficka.

I vilket fall som helst behöver du en korrekt tempgivare, att gissa gör dei enbart frustrerad, antingen lånar du en handhållen tempvisare eller så testar du den befintliga givaren med en kokplatta och termometer.

Glöm inte bort att gjorda höljet av givaren i traktorn (förutom den kabeln du redan har till givaren, som då behöver förlängas).

Det är inte alls omöjligt att slangarna sprängs, isåfall är dessa i så dåligt skick att de ska bytas ivartfall, som Mikael J skriver så ska övertrycket få kylarlocket att öppna, (där har du en säkerhetsventil) förutsatt att den fungerar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

P-sson

#9 » 09:36:22, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, visar bränslemätaren rätt, annars kan de va voltstabilisatorn som ger 9,2 volt till temp å bränslemätare, de sitter under instumentpanelen.
Lycka till.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

anders.malmgren (trådstartaren)

#10 » 11:54:16, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Hej, visar bränslemätaren rätt, annars kan de va voltstabilisatorn som ger 9,2 volt till temp å bränslemätare, de sitter under instumentpanelen.
Lycka till.


Hej

Mycket intressant. Bränslemätaren består sedan många år av en "kontrollpinne" ner i tanklocket lite då och då. Jag visste inte om detta med voltstabilisatorn som ska ge 9,2 volt. Det ska jag kolla till helgen. Det hinns nog inte med innan dess är jag rädd. Kan man möjligtvis mäta mellan anslutningen på givaren och jord, med kabeln ansluten eller lossad. Går det så kan jag nog fixa det i veckan.
Jag har inte hittat något elschema på traktorn. Med det så kanske jag hade kunnat svara själv.

/ Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

Michael Meier

#11 » 12:21:40, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:....visar bränslemätaren rätt, annars kan de va voltstabilisatorn som ger 9,2 volt till temp å bränslemätare, de sitter under instumentpanelen....



OE Parts


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Motorsen

#12 » 20:23:41, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders, se til at har en termostat med hul i! Ellers kan det være at termostathuset sidder lidt koldere (jeg kender ikke Fordens kølesystem). Medens motoren bliver 100°C bliver termostathuset ikke over 70°C og termostaten åbner ikke. Med et lille hul i termostaten er der lidt cirkulation og huset bliver samme temperatur som resten af motoren og termostaten åbner ved ret motortemperatur. Har lige haft problemmet på min IH 444 Diesel. Gamle termostat var med hul, den nye uden hul=meget varm motor og kold kølerslange.
Dette er min første post, jeg håber det er O.K jeg skriver på dansk, ellers må jeg forsøge på svensk. Tror det bliver bedst på dansk desvære.

Mange hilsner :wave:

Anders Motorsen
Motorsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:30, 08-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444 Diesel

anders.malmgren (trådstartaren)

#13 » 21:17:41, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt med danska.
Jag har också funderat på detta med hålet.
Det finns inget på denna termostat. Men på andra termostater har det varit ett litet hål i. Det underlättar ju även luftningen.
Då är frågan. Finns det en termostat som passar Ford 4000 med hål i.
Kan jag borra ett hål i den jag har eller är jag helt ute och cyklar då.
Om det är OK att borra ett eget hål hur stort ska det vara? 2-3 mm kanske.
Jag har inte kollat spänningsstabilisatorn ännu så jag vet inte om det är ett mätfel.
Jag körde traktorn en timme i dag. Flyttade grus med bakskopan. Mätaren var uppe på rött och rörde sig där lite försiktigt fram och tillbaka. Stod mycket still på tomgång när jag skyfflade grus och fixade till vägen så jag misstänker att motorn inte blev så väldigt varmt. Jag trodde att den aldrig skulle öppna men till slut när jag var klar och hade parkerat öppnade jag locket på kylen innan jag stängde av motorn. Dumt nog så kände jag inte på kylartoppen denna gång så jag vet inte om den var varm. Men vattnet var varmt direkt efter jag öppnade locket. Jag har svårt att tro att det blev varmt för att jag öppnade locket. Det var nog en tillfällighet. Sen parkerade mätaren strax under rött.

/ Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

VolvoBMNisse

#14 » 21:41:46, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag var osäker på om tempmätaren fungerar eller hur varm motorn blir, så tog jag en vanlig digital inne/ute termometer och lade in givaren i ett skruvhål i motorblocket och jämförde med tempmätarens visning.

Kan vara värt att testa för att se hur varm motorn blir.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Mikael.Johansson

#15 » 22:41:10, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan borra ett eget hål. 3 mm kan nog vara lagom.
Givetvis ska man bara borra i plåten och inte i termostatkroppen, och inte så långt ut att det riskerar att hamna under någon packning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se