Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Frågor och tips Volvo T24/25

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Zovix (trådstartaren)

#1 » 21:51:10, 24-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Kom idagarna över en Volvo T25:a, eller rättare sagt jag bytte till mig den mot en gammal snurra.

Nu till funderingarna jag har. Jag är sugen på att montera en lastare, hellst en helhydraulisk och inte ryck och slit, gärna med någon form av snabbfäste också. Vilken kan man välja och dessutom vill jag att den ska passa in hyffsat emot årsmodell också så ingen ny lastare blir det.

Vad fanns det för lastare på -50 talet och vad kan man tänka sig att ge för den?

Funderar dessutom på motorbyte, skulle bra gärna vilja ha en sexig turbo diesel i den.... Största bekymret som jag se är anpassning svänghjulskåpa/koppling.

Störtbåge/bur. Eftersom jag tänkte jag anske skulle kunna finåka lite med traktorn i firman också så skulle det inte vara dumt men någon form av störtbåge/bur. -är det tillåtet att svetsa sådan själv och vilka rördimentioner rekommenderas. Det är onödigt att tumma på säkerheten, framför allt eftersom jag funderar på starkare motor, slinter man då på koppling och allt annat är fel är olyckan framme.

Jag har ytligt inspekterat traktorn och den verkar i mycket bra skick. Nya bakdäck sitter på, bara en sån sak! Men startar gör den inte, där av funderingarna på häftigare motor.

Jag vill helt enkelt ha en veterantraktor som kan driftsäkert och roligt sköta enklare sysslor så som att hämta några stockar i skogen, flytta lite grus/snö dra lite båtvagnar etc... Samt åka runt på byn och vara uppkäftig! :vissla:

Med vänlig hälsning, Magnus
Zovix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:33, 16-08-2011
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



jd6210r

#2 » 22:52:28, 24-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjena!
tror inte det fans hel hydrauliska lastare på 50-talet va? tror dom flesta byggt om till hydraulisk tilt , bara vad jag tror rätta mig gärna om jag har fel :thummar:

sen det med motor byte tycker jag att du kan hinka i en b23 eller något sådant som dena http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM då kan du även åka runt på byn och va uppkäftig! :mrgreen:
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141

Bengt Erik Eriksson

#3 » 23:10:15, 24-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra läge :thumme:

Men ska du bruka den så rekomenderar jag inte häftig motor. då bakaxel och växellåda inte pallar att köra med multippla effekt uttag mot standard..

gör en felsökning på befintlig motor först. det är ju inte raketforskning att rota i de motorerna..

skönt att du tänker på säkerheten. men skippa egensvetsad båge. det borde finnas massvis med avplockade bågar i buskarna bara du lägger ut en blänkare i ortspressen.

kan du hitta en bergsjö/trima lastare från den tiden är det guld. de hade dagens sms skopfäste med ett ryck och slit stag istället för kolv så det är bara att byta. vet bara inte att jag sett en sådan på en bm men på MF 35 var de vanliga..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Zovix (trådstartaren)

#4 » 14:56:52, 25-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag funderar på egensvetsad båge är för att jag har en massa 45/2,5mm sömlösa rör i mycet bra skick. Men frågan är om de skulle ra hållfasthetsmässigt? Behövs kanske grövre grejjer?

Hur mycket pallar originalhydrauliken på den? Om man byter motor anske man då också bör säta dit en fläskigare pump och större tank?

Lägger upp bilder så snart traktorn är hemma.

/Magnus
Zovix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:33, 16-08-2011
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Erik Eriksson

#5 » 15:32:51, 25-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det materialet låter som det liknar det som är i original ramarna. bör ju licens svetsas men det kanske inte heller är ngt problem då..

lyften tar ca max 900 kg vid 120bar tror jag. enklast är ju att bara höja trycket men det är ju inte systemet byggt för så det blir nog att uppgradera vartefter det läcker och kroknar.
sen beror det ju vad man ska göra. ska du ha tex en huggarvagn efter behövs ju mer av både tryck och flöde.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se