Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lågt drag på traktor

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ollefax (trådstartaren)

#1 » 11:54:07, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på en traktor med skogsvagn i profil, så sitter nästan alltid draget som lägsta punkt. Både traktorn och vagnen går upp om man går framåt resp. bakåt.

Detta bör ju påverka framkomligheten i skog avsevärt. Varför ser det alltid ut på detta vis? Funderingar?

(Jag har precis haft en gallring i skogen och går och tittar på alla stickvägar de har kört på, där det inte är möjligt att ta sig fram med traktor på grund av hinder mellan spåren, därav mina funderingar)
ollefax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:29, 01-01-2011
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 12:03:51, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få en låg tyngdpunkt kanske
sen här i sverige så har vi ju hitchkroken med som till viss del måste sitta där den sitter
Men ser man i andraländer där dom inte har hitch så sitter där ett drag ganska högt upp(ovanför kraftuttaget) men då ställer det ju lite andra krav på hur dragstången på vagnen mm ser ut
Visst lite mer frigång blir där ju men som vanligt så är det inte lätt och in med traktor och köra bland skogsmaskinsspåren
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

outback

#3 » 12:04:56, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största anledningen är väl att dragen är av hitchmodell. Då måste dom ju kunna sänkas neråt för att man ska kunna öppna dom.

Nästa anledning är väl att en bit ovanför draget har du kraftuttaget som gör att det är svårt att ha ett drag högre upp.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Mats i Myrhult

#4 » 12:37:30, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det en bra säkerhetsgrej att draget sitter lågt. Då minskar risken att ett motsträvigt släp drar ikull traktorn på rent mekaniska kraftprinciper när man svänger. :uupps:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Johan Josefsson

#5 » 12:43:35, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill påstå att det ser ut "som det alltid har gjprt" just för att det är enkelt att göra likadant som modellen innan och då passar ägarens gamla utrustning till den nya traktorn också.

Nu när traktorerna växer och det blir ett bredare användande av traktorerna så kommer även nya drag och kopplingspunkter.

En väldigt smart modell som diskuterats i en tidigare tråd var från en finsk skogsvagnstillverkare. Där var infästningarna till bakre dragarmarna infästningen till skogsvagnen. På så sätt kunde man få en längre "bom" bakåt innan leden och därmed en kärra som följer bättre. Tyngdpunten hamnar längre fram och bidrar inte till att traktorn stegrar och begränsningen med lågt drag försvinner.
Personligen tycker jag den infästningen är genialisk, med den är inget man kopplar på och av som med en hitchkrok. Då har men mer en skogstraktor och kör med samma kärra jämt.
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

Aqualize

#6 » 14:38:00, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Massey Ferguson ska enligt någon broschyr haft vad de kallade för "skogsdrag" (eller skogskrok) på 100-serien.
Man var redan då medveten om problemet, för att få några cm högre frigångshöjd var detta ett krokdrag (hitchmodell?) där jordbruksdraget (som sitter ovanför hitch på MF) inte fanns med.


De med kopplingspunkten ovanför kraftuttaget, som de har i Tyskland och jag tycker verkar vettlös, har vi något svenskt namn på det (eller tyskt för den delen)?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

ollefax (trådstartaren)

#7 » 14:40:49, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk till finska draget?
ollefax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:29, 01-01-2011
Maskintyp: Traktor

bert

#8 » 14:50:29, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Johan Josefsson

#9 » 16:03:14, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är direktlänken till pdf-katalogen där man kan se bilder på det dem kallar Y-drag.

http://www.kronos.fi/pdf/broschyrer/Svenska%20LoRes.pdf
Senast redigerad av Johan Josefsson 16:03:51, 27-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

stegmaster

#10 » 16:56:15, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade just en bild på mitt ekvipasj, var man ser at hitchen er lågsta punkten, men tycker endå inte det det er nåt stort problem.
Höjden even der er mellan 45-50cm och sitter ju nästan precis vid bakakselen, så at haka på en stubbe eller liknande anser jag inte skulle vara större risk der en annars under traktor/vagn.
Men vet at skiljar en del mellan olika traktorer ochså.
Min kompis har en Ford 4630 och den tror jag inte var mer en ca 25-30 cm då vi måtte den en gång han faktisk fastnande på en stubbe med just hitchen och vinsj (inte skogsvagn).


Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Krister W.

#11 » 19:23:04, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Sen är det en bra säkerhetsgrej att draget sitter lågt. Då minskar risken att ett motsträvigt släp drar ikull traktorn på rent mekaniska kraftprinciper när man svänger. :uupps:


Framför allt minskar ju risken för stegring om kopplingspunkten (dragöglan) sitter lågt, lägre än hjulcentrum på traktorn, och så nära bakaxeln som möjligt.
Som sagt, rent mekaniska kraftprinciper.

Detta Kronos Y-drag har jag inte sett förut, men det verkar ju väldigt listigt! :thumme:

Edit: Här illustreras ju vad som händer med hög kopplingspunkt:
http://www.youtube.com/watch?v=p9VCY2JsMaE
Det här med störtbåge verkar ju väldigt onödigt, eller? :uupps:
Senast redigerad av Krister W. 19:36:17, 27-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Jars

#12 » 19:38:23, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild ovanifrån.
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Mats i Myrhult

#13 » 19:42:23, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsså sätter man dit en hydraulisk toppstång på en tvåhjulsdriven traktor så kan man plocka bort framaxeln. :idee3:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

stegmaster

#14 » 21:19:01, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er mer video av Kronos Y-draget.

http://www.youtube.com/watch?v=weJN4t0DkVg
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Bengt Erik Eriksson

#15 » 21:36:11, 27-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Åsså sätter man dit en hydraulisk toppstång på en tvåhjulsdriven traktor så kan man plocka bort framaxeln. :idee3:


eller halvbands aggregat och tar bort framaxel så har man en lill/ stornalle/robur. eller stora hjul fram så har man en hemek, teg eller stalo te.x



Märklig skog de körde i i videon där inte en kvist i närheten av någon stock....
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 21:41:43, 27-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se