Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Backventil på dieselpump BM650

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 18:49:48, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!
Min gamle far har en BM 650 som vi precis har renoverat toppen på men den går ändå inte riktigt bra.....

Vi provade då att lossa ett spridarrör i taget, och mycket riktigt så va det en cyl. Som om inte "reagerade" (OBS spridarna kollades av firman som fixade toppen).

Vi fick då ett förslag av en kille att felet kunde bero på att "backventilen till spridarröret" kunde vara paj!

Min fråga är om det ligger något i det han säger? Jag har har aldrig hört talas om det tidigare...

Nån som vet nått?
/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



Michael Meier

#2 » 19:02:04, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hot_Rod_Kjelle skrev:....Vi fick då ett förslag av en kille att felet kunde bero på att "backventilen till spridarröret" kunde vara paj!

Min fråga är om det ligger något i det han säger? Jag har har aldrig hört talas om det tidigare....


Sitter mellan pumpelementet (inuti insprutningspumpen) och spridarröret,
(det du gängar spridarröret på).
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#3 » 19:12:45, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar som ödmjukast för svaret, och farsan sitter bredvid och öser beröm över er på maskinisten :buga:

Tack /Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dimorep

#4 » 13:50:21, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan ni börjar meka med pumpen (eller river av den) så felsök gärna vidare lite till!

Prova att skifta plats på spridaren från den "felande cylinderna" och någon annan och se om felet "flyttar med" eller inte, ganska lätt manöver då de nyligen varit lösa. Även om spridarna är kollade nyligen så räcker det att det kommit in lite skit i bränsleansl. i samband med monteringen av de för att de ska haverera.
Flyttar inte felet med (alltså inget fel på spridaren) så hade jag kollat ventilspelet samt tagit ett komp.prov för att säkertställa att allt verkligen är ok i motorn.

Sen är det bara pumpen kvar... :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se