Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur ställer jag upp dieselpumpen på JD 6100?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

RCarlsson (trådstartaren)

#1 » 11:15:12, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Hoppas att någon kan ge mig lite heta tips, då jag inte känner mig trygg med att skruva dieselpumpen på min jd 6100 utan mer kunskap.. VAR skruvar man och hur mycket och åt vilket håll? Är det ngt annat som jag behöver göra/tänka på samtidigt?

Jag är van att skruva och meka, men dieselpumpar ingår inte i mitt kunskapsområde.

( som ni förstår behöver en Jd 6100 med 7000 h lite mer "action".. Jag önskar mesta möjliga antal hk utan att det blir en "omfattande" trimning )

Tacksam för svar.
// Robban
RCarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:25:56, 31-12-2012
Ort: Bohuslän
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930, 6900, 6100



Thomas Frisk

#2 » 13:02:11, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan har varit uppe tidigare, men JD mekarna tiger som musslor hur man gör. Skulle själv vilja ha mera krut i min 6010 se (420 tim bara) men vet ännu inte hur man gör med säkerhet . Men att öka bränslemängden då motorn gått 7000 tim och börjar kännas slö vet jag inte om jag skulle rekommendera. :???:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

bangt

#3 » 13:24:08, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta en bild på pumpen .har receptet till en 6800 tror jag. kanske det ska göras likadant på dom mindre?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

RCarlsson (trådstartaren)

#4 » 16:07:03, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild

Jag har inte haft traktorn så länge, hade en case 1390 med lastare innan i skogen och den är nu ersatt mot denna 6100. Traktorn är välanvänd, och välutrustad så den blir perfekt i skogen. Såklart har den Samma hytt som min 6900, och ev upplever jag den jä-ligt slö utifrån det - men 15-20 hk mer hade varit toppen. Den går inte att maskinskadeförsäkra så... Det är bara att skruva- om jag får hjälp med VAR och HUR av någon av alla er.

Tack på förhand.
//Robban
RCarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:25:56, 31-12-2012
Ort: Bohuslän
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930, 6900, 6100

jörgen.ottosson

#5 » 16:21:17, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen erfarenhet av JD eller just den modellen av pump.....men om den är konstruerad som jag tror så måste du demontera pumpen för att ställa på den.....

...jag ser det bara som ett ytterligare skäl att avråda från att kompensera svag/sliten motor med mer diesel.

Kolla så gasreglaget verkligen ger fullt utslag ända fram till pumpen så det inte är där du tappar effekt. Kolla även luftfilter och dieselfilter. När det är ok skulle jag nöja mig.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mjölkbonde

#6 » 16:35:54, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

öppna luckan som sitter med två muttrar inne finns det en mutter som man lossar sen kan man flytta deplacementet .kommer ej ihåg vilket håll.men som pumpen ser ut med tanke på att färgen bubblat sig skulle jag lämna in pumpen på renovering. min pump på min 6800 såg så ut jag renoverade pumpen och det blev skillnad .har märkt att en del dieselolja fräter färg som bromsolja i synnerhet för ett par år sen.
mjölkbonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:54, 01-08-2011
Ort: småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6800, john deere 4240 john deere 7600 hydrema 805 bm36 porsche ap17 deutz f2l ford dexta orkel 1250
 
Födelsedag

RCarlsson (trådstartaren)

#7 » 16:40:06, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt sådant är kollat och bytt, startar lätt även när det är kallt. Den kanske är precis som en 74 hk traktor skall vara ?? Men faktum kvarstår att jag gärna skruvar upp den lite så den blir som en 6200. Som för övrigt är exakt samma traktor, men med mer bränsleflöde.
/ Robban
RCarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:25:56, 31-12-2012
Ort: Bohuslän
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930, 6900, 6100

mjölkbonde

#8 » 16:41:14, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan också lossa pumpen och vrida den då ändrar man tändningstidpunkt.viktigt att man märker upp var pumpen satt med tex körnarslag
mjölkbonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:54, 01-08-2011
Ort: småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6800, john deere 4240 john deere 7600 hydrema 805 bm36 porsche ap17 deutz f2l ford dexta orkel 1250
 
Födelsedag

Thomas Frisk

#9 » 17:35:12, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vrider man på pumpen så att man tidigarelägger insprutningsögonblicket så höjer man tändtrycket och därmed effekten MEN, man bör veta åt vilket håll på en JD som gäller. Enbart ökning av bränslemängd ger enbart svartrök och inge krut, men dessa moment bör nog följas åt. Detta säger jag som ingenjör som har en begränsad praktisk erfarenhet av traktorer men väl fartygsmaskiner. :bira: Ledig i morgon :grin:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

dimorep

#10 » 18:06:51, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När blev spridare och ventilspel kollat sist, kanske räcker med det för att motorn ska (åter)få rätt effekt?

På de JD med rotorpump som jag blivit ombedd att öka effekten på har jag demonterat och skickat iväg pumpen för riktig "bänkning". Det enda rätta (enligt mig) om det gäller en produktionsmaskin.

Ang. pumpen rotationsriktning och "vridning" för att ändra insp.tiden:
Om man tittar framifrån på pumpen (drivsidan) så snurrar den medurs (se pilmarkering på pumpen) och då ska pumpen vridas moturs (ovandelen in mot blocket) för att tidigarelägga insp.tiden.

Men INNAN du ändar pumpinst. (eller demonterar pumpen) så märk noga ut hur den står, så du kan "hitta tillbaka".. :!:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson

#11 » 18:39:06, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att visa lite mer om vad det handlar om. (OBS fortfarande vad jag tror...) Och detta är ingen JD-pump utan bara några liknande....bara några gamla bilder jag hade....

Här inne sitter högtrycks kolvarna (som ger den mängd bränsle som maximalt kan sprutas in =slaglängd) maximal slaglangd justeras genom att lossa skruvarna och vrida på den "tunna plåten" som sitter klämd bakom den tjocka bakom skruvarna)
Bild

själva rotor huset, med pump och fördelare demonterat från pumpen. ( "Rullarna" man kan se på sidan är de som går mot kamringen och bestämmer när kolvarna ska pumpa.) Nu kan man se plåt och sryvar lite bättre....
Bild

högtryckskolvarna demonterade, den tunna plåten som justerar max mängden ligger lossad framför, det är de något spiralformade avlånga hålen som begränsar slaglängden för pumpkolvarna.
Bild


....jag avråder fortfarande, hoppas du bättre förstår varför.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mr Per

#12 » 20:05:32, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den pumpen påminner mycket om den som sitter på
min 2140 men jag har en skruv under som påminner om en kran
eller något liknande, kanske någon som vet vad den är till?
Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

jörgen.ottosson

#13 » 20:13:31, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är "tändförställaren" som justeras beroende på belastning/varvtal. Den ska du inte försöka justera utan testbänk.

EDIT: på min första bild så ser du en knopp som sticker ned (nästan i min hand) det är den som vrider kammringen för att justera insprutningstidpunkten
Senast redigerad av jörgen.ottosson 20:16:54, 01-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mr Per

#14 » 21:24:11, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justerar man insprutningstiden med den skruven istället för att
Vrida på hela pumpen?
Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

jörgen.ottosson

#15 » 21:48:40, 01-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr Per skrev:Justerar man insprutningstiden med den skruven istället för att
Vrida på hela pumpen?
Per


Nej, du ställer in insprutningstiden när du monterar pumpen på motorn genom att vrida ( som på "alla" pumpar)

...men pumpen justerar själv insprutningstidpunkten under gång beroende på varvtal ( internt matartryck) ...man kan justerar karaktäristiken på regleringen genom att shimsa fjädrar där inne.... :klia: ....skruvskallen som syns är bara ett "stopp" för max förställning, ingen justering ( om jag nu kommer ihåg rätt....jag brukar inte jobba med detta....)

EDIT: det är egentligen inget märkvärdigare än en tändfördelare......ställ tändpunkten när du monterar, sen justerar tändfördelaren själv med vakum och centifugalregulator.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 21:50:53, 01-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se