Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Växellåda T22/T24

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

L55-60 (trådstartaren)

#1 » 03:05:34, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har någon här bild/bilder på en demonterad växellåda från volvos T20 serie. Har en ide ifall det skulle gå att få till fyrhjulsdrift genom att ta upp ett hål i sidan av lådan o ta ut kraften från understocken till en dana 60 framaxel jag har liggandes. Men innan jag köper nån traktor ville jag kunna se ifall man kan få dit tex ett kedjedrev genom att fräckt offra en växel, samt om lådans sida är så pass slät att man kan bulta dit ett eget växelhus på sidan samt om godstjockleken i lådan är tillräckligt tjock för att kunna gänga M8 åtminstonde, tätt mellan dem. Den ska bli bakvänd i diffklumpen o sen hänga dit en liten frontlastare baklänges, så den blir miniatyr av BM840, med vw 1,9D motor som kraftkälla. Så tvåans växel är väl den som får stryka på foten för ett kedjedrev istället, kan jag tro.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55



arnfinn

#2 » 01:20:45, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh, har väntat på något som detta. Had jag hatt en T20-serie skulle jag öppnat och fotat i väg. :thummar: :rock_on:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Utskrotnings-Magnus

#3 » 03:43:41, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett bilder på en finskombyggd gammal 50-tals(?) valmet som var ombyggd just på detta sätt du beskriver. Borde vara nån som vet vad jag menar och kan länka/lägga upp. -Men du kanske redan sett detta bygge? Hur som helst så är det ett intressant projekt som jag kommer att följa med nyfikenhet!

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

L55-60 (trådstartaren)

#4 » 06:25:58, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju ett sätt till, då T20 seriens ingående axel i växellådan är lagrad på två ställen i lådan, så behövs ju inget stödlager i något svänghjul. Använder man då vw låda bakom dieseln o svarvar in splineshylsan från T20 mellanaxel på den vänstra drivaxeln från vw lådan så lägger man bara 3ans vxl för gott på traktorn o så kör man med vw koppling o låda. Utanpå splineshylsan så svarvar man in ett kedje drev som man hänger dit kedja som driver hög/låglåda från jeepen(dana) o sen kardanstång till framaxel. Då får man räkna utväxling på kedjan med dess kugg så det stämmer i förhållande till traktorns bakhjul på treans växel. Så med länkage från vw lådan kör man med den. Sen kan man ju lägga fördelnings lådan i neutral vid transportkörning o på så vis kunna lulla på femman i traktorlådan. Men har man lite tur kanske högdelen passar mot femman, när man räknat in lågdelen mot trean. Men sådan tur har man nog inte...... Finns att tänka på....Tack för visat intresse, jag ska börja med detta nu i vårvinter så bilder kommer när jag hämtat hem lämpligt objekt.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se