Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

SAE 90? Traktorolja (Biltema GL4) i en Volvo T31?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Rubensgården (trådstartaren)

#1 » 15:02:16, 02-01-2013
  • Markera tråd som löst Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ju att man alltid ska serva sina fordon vid köp men nu kom vintern fort och växellådan frös ihop. Efter en timmas eldande med fotogenköket fick jag ur vattnet ur lådan och ersatte den med Biltemas traktorolja. Tänkte köra med den i vinter i alla fall.

Nu till några frågor:
SAE 90 som det ska vara verkar ingen veta vad det är längre?
Brukar ersätta den med SAE 80W-90. Vad jag lyckades forska fram när jag ägde min Volvo Viking är SAE 90 en GL5 olja. Är jag rätt ute?

Biltemas traktorolja är en GL4 olja som borde kräva lite tightare oljespel än GL5. Kan det tänkas funka i en T31?

Erfarenheter?

I motorn borde dock Biltemas traktorolja fungera?

__________________________________
Kombiolja

Högkvalitativ universalolja (STOU) för maskiner inom jordbruk och entreprenad. Avsedd för användning i diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo, transmissioner, hydraulik, bakaxlar samt våta bromsar. Lämplig för åretruntbruk. Möter följande specifikationer: API GL-4, API CG-4/SF, JDM J27, JD J20C, Allison C-4, MF 1144, MF 1143, MF 1139, MF 1135, Ford M2C159B, Ford M2C134D, ZF TE ML 06 parts B&C. 10 l.
===========================
Rubensgården
 



Thomas Frisk

#2 » 15:23:52, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Du bör ha Agrols "transmissionsolja" , eller motsvarande till en gammal BM, finns mycket skrivet om detta här i forumet.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Michael Meier

#3 » 16:58:54, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

:klia: SAE 90 och SAE 80W 90 är viskositet eller tjocklek / trögflutenhet.

GL klasserna är en fråga om vilken kvalitet eller sorts olja / rätt olja på rätt plats, siffran anger inte att ett lägre tal är bättre eller sämre.


Vad vill du egentligen veta?

Vad som rekommenderas till traktorn eller vill du veta vad du kan ha i utan att något går på sönder?

Vatten är definitivt inte bra :sad:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roland 1970

#4 » 17:15:15, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Om man jämför vatten i växellådan eller olja så är ju inte valet svårt.
Häll du i biltemaoljan för att få traktorn att fungera, korrigera sedan till våren eller så till rätt olja
Vilken olja som helst är bättre än vatten, och det är ingen traktor som används hela dagarna dagligen så det är säkert ingen fara att använda biltemaoljan.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

torlin

#5 » 18:53:51, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Använd endast GL5 om det uttryckligen rekommenderas, då den kan ge skador på gulmetall och synkringar om lådan inte är avsedd för denna typ av olja.
Står det bara växellådsolja är det vanlig växellådsolja (ej hypoid) som avses (GL1)
Står det växellådsolja EP innebär det att en olja med ep-additiv krävs (GL4 är nog det säkraste valet på en så gammal traktor, tror den ligger närmast dåtidens EP olja)
Info om transmissionsoljor (Agrol)
Gear oil (wikipedia)
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Loke

#6 » 19:01:50, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

:???:
Senast redigerad av Loke 01:14:02, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Rubensgården (trådstartaren)

#7 » 22:22:40, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Nja...jag fick inte min webbläsare att fungera förrän nu (bytte till Firefox).
Traktorn ska ha SAE90 Vad jag minns är detta en GL5. Synkringarna verkar vara extremt dåliga då denna traktor viner och skrapar i lådan om man försöker växla den som en personbil utan att dubbeltrampa och vänta in den. Speciellt på backen medan man rullar framåt. Det skrapar väldigt mycket. Så jag skulle önska att någon som vet något om gamla traktorer och deras frånvaro av snedskurna drev och synkronisering kunde svara på var jag får fram en olja som motsvarar SAE90?

Rak motorolja gjorde 10km/h i uppförsbackarna på min Volvo Viking. Viss skillnad mellan 5W30 och rak 40. Så det vet jag var jag kan köpa. SAE90 verkar dock ingen veta vad det är.

EDIT: Har konstaterat att 80W90 borde fungera. Sen är jag ganska less på alla som klagar på att man ska använda sökfunktionen. Ibland har jag inte tid och nu finns det en tråd med både sökorden T31 och SAE90 i samma tråd. Visst är det förjävligt att kunskapsbanken i forumet växer och att det kommer hit nya frågeställningar och medlemmar?
Senast redigerad av Rubensgården 22:30:02, 02-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Rubensgården
 

Michael Meier

#8 » 22:53:08, 02-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Int bråk om trivialiteter :sad: Vissa behöver och tar gärna emot tips om att det finns mera information bakåt i tiden att läsa.

SAE 80W 90 :thumme: bra, då är vi överens ,
men detta humlande om GL5, var får du de ifrån?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke

#9 » 01:42:59, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Rubensgården skrev:
EDIT: Sen är jag ganska less på alla som klagar på att man ska använda sökfunktionen. Ibland har jag inte tid och nu finns det en tråd med både sökorden T31 och SAE90 i samma tråd. Visst är det förjävligt att kunskapsbanken i forumet växer och att det kommer hit nya frågeställningar och medlemmar?


Du kanske passar bättre på facebook eller i någon chatt för tonåringar.
Du verkar inte begripa att råden om sökfunktionen är ett tips för att
frågeställaren ska hitta lite matnyttigt om ämnet i fråga som har
behandlats i omgångar här på forumet. Det är bla sökfunktionen
och allt arkiverat matrerial som är vitsen med en sån här sajt.

Om du måste ha snabba svar så underlättar det ju mycket om du på
ett normalt sätt nämner att du inte har tid att gå igenom trådarna som
det tipsas om, då kan man kanske länka till vissa specefika trådar
direkt i stället...om vi har tid vill säga. Annars får du nog snällt
vänta tills någon medlem som har kunskaper på rak arm förbarmar
sig över dina funderingar. Men det är väl inte säkert att dessa råd
och tips passar dig heller om det liksom inte är de svar du tänkt
dig få från början av tråden.

Jag skiter fullständigt om inte du har tid, lust eller kanske det helt
enkelt beror på att du inte har förmågan att läsa det som skrivits tidigare.
Det är heller inget att skämmas för, ämnen med läs och skrivsvårigheter
har också tagits upp tidigare. SÖK i SÖKFUNKTIONEN och kolla så
får du se.

Det är väl för fan bara att ingnorera inlägg om inte hjälpen som folk
försöker ge dig inte passar. Men från mig kan du vara säker på att
du inte kommer att få hjälp om jag så sitter med facit på dina frågor
i min hand. Skitstöveltag är det absolut värsta jag vet och flera med
mig ska du veta.

Från mig personligen: Använd vilket j*vla blask du vill i traktorn,
kör du biltemaolja, det går säkert bra och kanske kommer en GL5:a
funka bra i lådan också.


Loke
Senast redigerad av Loke 02:08:11, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Michael Meier

#10 » 09:34:23, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Såja såja, nu har du öst ur dei, ta en pipparkaka och gå O hjälp någon annan nu ?

Måste du skrika så högt ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Thomas Frisk

#11 » 10:20:23, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

För att vara mer precis bör du ha denna olja till en gammal BM Volvo i transmissionen:
http://www.agrol.se/PageFiles/854/Produ ... ission.pdf

Glöm GL5, den passar inte i din låda. Du kan även använda en kombiolja (ex. Agrol Classic Kombi) men den ger lite mera ljud i lådan.

Nu slipper du besväret att söka. :smile:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Rubensgården (trådstartaren)

#12 » 14:14:20, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Loke. Jag tror jag klarar mig utan patetiska människor som du. Sen brukar det ju höra till god manér att bara föra sin egen talan så länge man inte är ett utsett ombud. Vem är du ombud för?

Då har vi konstaterat att det inte räcker med beteckningen 80W90. Som jag misstänkte finns dessa i olika GL.

Tack för hjälpen.
/J
Senast redigerad av Rubensgården 14:15:41, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Rubensgården
 

Turbodiesel

#13 » 14:41:01, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande sökfunktionen här på maskinisten så är den rätt dålig.. Det gäller att veta vad man vill hitta innan man söker :lmao:




Jag tycker jag du ska ha en riktig motorolja till motorn, kombiolja är inte en bra olja till motorer (personlig uppfattning)


Oljan i bakvagnen får ni andra slåss om, kombioljan är ett bra alternativ till den vattenbemängda sörja som ofta återfinns i traktorers bakdel.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torlin

#14 » 15:30:18, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Rubensgården skrev:Synkringarna verkar vara extremt dåliga då denna traktor viner och skrapar i lådan om man försöker växla den som en personbil utan att dubbeltrampa och vänta in den.

Nja, de saknas nog helt då denna låda är osynkad :smile:
(jag nämnde bara detta för växellådor i allmänhet, inte specifikt för denna)
Volvos t-serie har det mesta i transmissionen gemensamt med BM victor/35/36/55.
transmissionen på t31 tror jag är identisk med bm35 och har för mig att det för denna skulle vara ep olja.
(jag kör med gl4, men agrol transmission som nämdes ovan funkar nog också utmärkt)
Finns här en rätt ny tråd som diskuterar samma sak för bm victor:
victor växellåda
Inte alltid så lätt att hitta rätt sökord om man inte vet precis vad man söker efter, så det är onödigt att bråka om sånt.
Inled det nya året med att försöka vara lite vänligare :shake_hands:
Senast redigerad av torlin 15:35:40, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Ivar Risslén

#15 » 15:59:06, 03-01-2013
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Om man utgår från att det är samma växellåda i hela T30-serien så finns det en verkstadshandbok att ladda ner här http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=939
Där står det växellådsolja.

Viktorn är byggd på 20-serien om jag inte minns fel.

Angående oljetyp till växellådan så kan det ha kommit något servicemeddelande om att byta typ men det är inget som jag vet något om.
Och jag har inte tid att kolla i gamla oljerekommendationer från oljebolagen om vilken olja de rekommenderar.

De flesta oljebolagen har GL1 olja och tycker du att 80W90 är för tunn så finns det tjockare att köpa.

Ett bra sätt att förstöra motorer och växellådor är att köra på onödigt tjocka oljor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se