Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Luftning IH 444

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Michael.Boije (trådstartaren)

#1 » 21:49:06, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vet någon om hur man luftar en IH 444 ?
Michael.Boije
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:48, 30-12-2007



Robban_C

#2 » 22:55:17, 30-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Vaddå luftar? Vad är det du ska lufta? Det är väl inte hydbromsar på den där? Eller?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MatsNilson

#3 » 20:34:36, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är förvisso en urgammal tråd, men eftersom jag luftade en IH 444 igår, så kan jag dela med mig av några erfarenheter. Och med 'lufta' avser jag, liksom säkert en gång trådens skapare, bränslesystemet.

Luftningen beskrivs i detalj i instruktionsboken som finns att ladda ner på detta forum. MEN - jag fick inte min matarpump att pumpa med dess handreglage. Det gjorde ingen skillnad i vilket läge kamaxeln stod (eller vad det nu är som påverkar pumpen när motorn går). Spricka i pumpmembranet? Nej, det var det inte heller, visade det sig, eftersom den pumpade när motorn sedermera gick igång.

Tipset är istället att fylla bränsletanken precis full. Då är nivån i tanken högre än bränslefiltrets luftningsskruv och bränslet borde rinna dit av sig själv och därefter ner till insprutningspumpen. Tror jag.

Själv stod jag med halvfull tank och kunde inte testa detta, men däremot hade jag en kompressor till hands. Så jag höll blåsmunstycket genom tanköppningen och tätade så gott jag kunde med handen. Och minsann! Bränslet trycktes igenom bränslerören och jag kunde lufta.

På det hela taget är dessa två senare metoder att föredra framför att handpumpa på matarpumpen, eftersom den sitter på höger sida av motorn, medan bränslefilter, injektionspump och spridare sitter på vänster sida och i så fall hade man behövt en medhjälpare.

Följande text i verkstadshandboken (§90, sid 30) tyder ju på att handpumpning inte ens är ett alternativ: "NOTE: models 424, 444, 2424 and 2444 diesel engines do not use the auxiliary fuel pump. Therefore, gravity flow must be used to vent the sytem."

Lite oklart skrivet i instruktionsboken då, kan man tycka...
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444

Jørn M

#4 » 12:29:36, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatsNilson skrev:Detta är förvisso en urgammal tråd, men eftersom jag luftade en IH 444 igår, så kan jag dela med mig av några erfarenheter. Och med 'lufta' avser jag, liksom säkert en gång trådens skapare, bränslesystemet.

Luftningen beskrivs i detalj i instruktionsboken som finns att ladda ner på detta forum. MEN - jag fick inte min matarpump att pumpa med dess handreglage. Det gjorde ingen skillnad i vilket läge kamaxeln stod (eller vad det nu är som påverkar pumpen när motorn går). Spricka i pumpmembranet? Nej, det var det inte heller, visade det sig, eftersom den pumpade när motorn sedermera gick igång.

Tipset är istället att fylla bränsletanken precis full. Då är nivån i tanken högre än bränslefiltrets luftningsskruv och bränslet borde rinna dit av sig själv och därefter ner till insprutningspumpen. Tror jag.

Själv stod jag med halvfull tank och kunde inte testa detta, men däremot hade jag en kompressor till hands. Så jag höll blåsmunstycket genom tanköppningen och tätade så gott jag kunde med handen. Och minsann! Bränslet trycktes igenom bränslerören och jag kunde lufta.

På det hela taget är dessa två senare metoder att föredra framför att handpumpa på matarpumpen, eftersom den sitter på höger sida av motorn, medan bränslefilter, injektionspump och spridare sitter på vänster sida och i så fall hade man behövt en medhjälpare.

Följande text i verkstadshandboken (§90, sid 30) tyder ju på att handpumpning inte ens är ett alternativ: "NOTE: models 424, 444, 2424 and 2444 diesel engines do not use the auxiliary fuel pump. Therefore, gravity flow must be used to vent the sytem."

Lite oklart skrivet i instruktionsboken då, kan man tycka...

Min IH 454 (som er en helt annen traktor) har ikke fødepumpe, som de nevner i slutten av teksten her. Har Bosch dieselsystem istedenfor CAV, og der kommer dieselen fram til hovedpumpa ved hjelp av høydeforskjell.

Men den metoden for utluftning du nevner der, fungerer bra for meg også på 320 Buster. Har knekt av handtaket til handpumpa, så full tank og nedoverbakke eller trykkluft gjør susen :thummar:
MVH Jørn M
Jørn M
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:35, 13-01-2011
Ort: Sør-Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550 HiTech2, 2002
Volvo BM 700 Turbo, 1976
BM Volvo T430, 1971
IH 444 "Harbak", 1977
IH 444 "Brenna", 1972
IH 434, 19xx
MF 135, 1971
BM Volvo 320 "Buster", 1961 (prosjekt)
MF 135 MultiPower, 1970 (under oppussing)
Volvo BM 2254

Diverse deletraktorer..

X: Volvo BM 2254
X: John Deere 6320Pr, 2002
X: BM Volvo 320 "Buster", 1963
X: David Brown 885 Selectamatic, 1973
X: David Brown 770 Selectamatic, 1967
X: Ferguson 35 23c "Gullkalven", 1956
X: International Harvester 454, 1977
X: Volvo BM 430, 1977

zetor 7045

#5 » 21:12:58, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst går det att lossa på spridarna :???: och sedan pumpa fram dieseln eller blåsa fram den :lmao:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

MatsNilson

#6 » 17:56:09, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man väl luftat bränslefiltret och injektionspumpen är spridarna inget problem, för då kan man köra injektionspumpen med startmotorn. Så nu går den problemfritt. Men kopplingen har fastnat, så det blir nästa projekt...
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se