MatsNilson skrev:Detta är förvisso en urgammal tråd, men eftersom jag luftade en IH 444 igår, så kan jag dela med mig av några erfarenheter. Och med 'lufta' avser jag, liksom säkert en gång trådens skapare, bränslesystemet.
Luftningen beskrivs i detalj i instruktionsboken som finns att ladda ner på detta forum. MEN - jag fick inte min matarpump att pumpa med dess handreglage. Det gjorde ingen skillnad i vilket läge kamaxeln stod (eller vad det nu är som påverkar pumpen när motorn går). Spricka i pumpmembranet? Nej, det var det inte heller, visade det sig, eftersom den pumpade när motorn sedermera gick igång.
Tipset är istället att fylla bränsletanken precis full. Då är nivån i tanken högre än bränslefiltrets luftningsskruv och bränslet borde rinna dit av sig själv och därefter ner till insprutningspumpen. Tror jag.
Själv stod jag med halvfull tank och kunde inte testa detta, men däremot hade jag en kompressor till hands. Så jag höll blåsmunstycket genom tanköppningen och tätade så gott jag kunde med handen. Och minsann! Bränslet trycktes igenom bränslerören och jag kunde lufta.
På det hela taget är dessa två senare metoder att föredra framför att handpumpa på matarpumpen, eftersom den sitter på höger sida av motorn, medan bränslefilter, injektionspump och spridare sitter på vänster sida och i så fall hade man behövt en medhjälpare.
Följande text i verkstadshandboken (§90, sid 30) tyder ju på att handpumpning inte ens är ett alternativ: "NOTE: models 424, 444, 2424 and 2444 diesel engines do not use the auxiliary fuel pump. Therefore, gravity flow must be used to vent the sytem."
Lite oklart skrivet i instruktionsboken då, kan man tycka...
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster