Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

DB 1963 startar ej efter byte matarpump

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

kimmen57 (trådstartaren)

#1 » 13:07:24, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag bytte matarpump på min DB och efter det så luftade jag sytemet efter att ha haft bort bägge filtren innan cav fördelningspumpen, jag fick igång traktorn och körde den ca 20 min och stängde sedan av den med avstängningsspaken, när jag sedan efter några timmar skulle starta den ingen så fick jag inte igång den, provade då med att lufta systemet och det går bra ända tills jag skall lufta på spridarna då det inte kommer något där. Är ingen fantomen på diselpryttlar och behöver hjälp med att hitta felet.
Senast redigerad av kimmen57 13:08:33, 10-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
kimmen57
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:21, 05-01-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB



L55-60

#2 » 21:30:59, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Kolla så att alla anslutningar med kopparbrickor o dylikt är ok på sugledningen. Du har inte försökt att stänga av nån bränslekran........ Tänk på att matarpumpen kan stå på "nock". Vrid motorn ett halvvarv för hand o prova att pumpa o se ifall du får motstånd i pumpen. Att traktorn inte startade efter att den varit igång kan bero på att backventilen i matarpumpen inte är riktigt tät så att han tappar bränslet bakvägen. Men kolla först att allt är draget o tätt på sugledningen. Sugledningen är den slangen/röret från tanken till matarpumpen. Lycka till!
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55

Göran.Ahlberg

#3 » 23:57:05, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så är det en CAV fördelningspump till insprutningen. Jag fick mina misstankar då du skrev att det inte kom något vid spridarna. Inuti insprutningspumpen finns en axel , ca 4 cm lång, rakt under armen för gaspådraget. Den axeln har en snedskuren ända längst ner som reglerar bränslegivan till pumpelementen. Den axeln har 100-delspassning i sitt hål och, förr eller senare, börjar den kärva lite. Den vrids till full avstängning då du drar i stoppspaken. Det är en liten fjäder som skall se till att den vrids tillbaka då stoppspaken skjuts tillbaka till start. Man få plocka av locket till pumpen, dra upp axeln och försiktigt, försiktigt putsa den. INGET SLIPPAPPER!!! På sin höjd grov linneduk.
Passa länkar och fjädrar när locket lyfts, att få ner detta i pumpens innandöme betyder bortmontering och "rensning". Kolla noga i vilka hål allting sitter.
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

arvebye

#4 » 14:31:37, 11-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei har du lufta et å et dyserør kjør på starter og åpne en halv til en omdreining på dyserøret og steng når det kommer diesel gjør det på alle dyserør gjør det på den enden som sitter på dysene ikke enden som sitter på pumpa.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se