Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kraftuttag på IH 475 tappat lite kraft vid flisning

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

styrbiorn (trådstartaren)

#1 » 13:09:19, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag driver en Junkkari HJ10 flishugg med en IH 475. Har inte kört så mycket (kanske 75m3) men jag tycker att den tappat lite kraft från hur det var från början.
Knivarna är säkert inte de vassaste längre i och med att jag kört helstam med bark, ris och allt samt även en del klena stumpar från ekstolp, brädor mm. Men jag tycker det känns som den tappat en del kraft eller inte orkar dra en hel stam som tidigare.

Jag har ingen lamell-slirkoppling på K-axeln utan endast en brytbult (M10 8.8.)
Jag funderar på om det är kanske frestar kraftuttaget på ett felaktigt sätt och att det vore värt pengarna med en slirkoppling?

Hur fungerar kraftuttagets till/frånkoppling? Det är en liten spak till höger om stolen så jag gissar att det är någon form av hudraulisk slirkoppling.

Är det någon av instruktionsböckerna under Download som stämmer för 475:an?

Spekulationer, tips och frågor välkomna!

mvh Stefan
MF-30
BM2200
MF-135
styrbiorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:50, 02-05-2012
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-2200
MF-135
MF-30



LeifAndersson

#2 » 15:13:40, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på BM 500 det är samma transmission.
Om du flisar med den traktorn (IH475) får du räkna med att något havererar, de som flisade med Volvo 500 och en ordentlig flishugg bytte snart traktor. :sad: De flesta bytte till en BM 650 om de ville ha samma märke/leverantör som tidigare, men då höll det BETYDLIGT bättre.

Tillägg: På 75 körda kubik borde du slipat minst en gång troligen två. Huggen är oerhört känslig för slöa knivar.
Senast redigerad av LeifAndersson 15:16:08, 14-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

styrbiorn (trådstartaren)

#3 » 17:09:10, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Inte det jag önskat höra men kanske inte helt oväntat.
Får bli en tur till knivssliparen då.
Å en större traktor framöver..
styrbiorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:50, 02-05-2012
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-2200
MF-135
MF-30

jd6210r

#4 » 19:28:47, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjena! farsan håller på med flisning dock har han en timberjack 1710 (skotare) men en erjo tug:) men iallafall han slippar knivarna MINST en gång i veckan, han kanske kör lite mera än dig då det är hans jobb men iallafall dom ska vara vällslipade jämt :thumme:
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se