Hej Lars S
jag har också ca 10 års erfarenhet av en tidig Valmet 703 alltså versionen med sk. hitrac en extra hög-låg som måste frikopplas vid växling. Traktorn var vad jag minns (ca fem år sedan jag sålde) storleksmässigt ganska lik BM 650 dock något klenare i allt både orken och som konstruktion, men också betydligt smidigare i allt och snålare på dieseln. Något av akilleshäl på modellen har jag uppfattat att växellådorna är. Jag kan snabbt i huvudet komma ihåg tre 702-703 och en Hymas 474 i min närhet (varav bla. min egen) med ras i lådan som lätt blir ganska dyra detta var dock ganska många år sedan och nu har jag ingen koll på begagnade delar till dessa.
På tidiga årsmodeller låg styrkolven i traktorns färdriktning parallellt med motorn och via en
axel ner till styrstag. Det kom en ombyggnadssats så att man flyttade ner kolven men det var även i fortsättningen viktigt att smörja axeln annars blev det ganska glappt. Jag tror det kom en ny framaxelkonstruktion efter några år som då gav något längre axelavstånd och större svängradie på traktorn. Sedan hade man problem med rost på
hytt och skärmar men det ser man ju om så är fallet. När Valmet 702 användes som grund till Hymas 474 så hade man även problem med att bakaxlarna stack rätt av strax innanför fälgtallriken men det var nog mycket ovanligt när den bara användes som
traktor.
Min sammanfattning en mycket trevlig, smidig och för sin tid modern traktor som du kan se drag av ända till dagens Valtra A serie