Hej på er o tack för diverse svar
Fick tag på en "grålledoktor" i grannskapet igår kväll (Per-Åke Ivarsson). Han sade att det var 4-cyl Perkinsdieslar i allihop (57-64) även om det skiljer sig lite mellan den tidiga 192-motorn o den senare 203-motorn. Har för mig att även om Ferguson använt Perkinsmotorer tidigare, köpte de rättigheterna 1959, så det kan således förekomma Perkins innan 1959, men från 1959 o framåt är det Perkins! Vad gäller motorerna så finns det skillnader, men de är tydligen ytterst små.
192 resp. 203 står fö. för kubiktum (England!!). Dessa motorer är (om jag kom ihåg rätt) en ren förlängning av den 3-cyl dieseln som sitter i 35:an o 135:an (o även min Buster 400 ). 203-dieseln monterades i början även i MF 165, men växte sedemera till sig något o blev 212 (kubiktum), men det är en annan historia.
Vad gäller utrustning så är det lite småmagert. Ingen hitchkrok eller
lastare eller så, men diff finns o extra stora bakdäck. Ska försöka få med kedjor o ett
toppstag. Det kan inte vara för mycket begärt...
Jag får lägga ett bud o se till att vi båda blir lika nöjda
(Ps! fick alldeles nyss tips om en Ford 3000, men det var nån "varningsflagga" om kass hydraul o trögstartat så...nja... det känns inte så lockande. I may go for the MF!