Sida 1 av 3

BM-frågor Drivhjulsberoende kraftuttag

InläggPostat: 15:23:47, 02-02-2013
av ToHo
Funderar på att skaffa en traktordriven vedmaskin. Fast för att spara diesel, så kan det ju vara smart med en lösning där traktorn inte behöver gå på fullt kraftuttagsvarv. Frågan är här om detta med drivhjulsberoende kraftuttag går att använda till att låta traktorn gå på lågt varvtal, samtidigt som kraftuttaget håller kraftuttagsvarv?

Nästa fråga är vilka BM /Volvo BM modeller som är utrustade med drivhjulsberoende kraftuttagsfunktion?

Sv: BM-frågor Drivhjulsberoende kraftuttag

InläggPostat: 15:35:05, 02-02-2013
av Peter Persson
Med drivhjulsberoende så går bara kraftuttaget när du kör, det är till för drivna vagnar osv, det går inte att använda som du tänkt.

Köp en bm 400 till vedmaskinen då går ingen diesel endå :smile:

InläggPostat: 15:40:39, 02-02-2013
av dea
Jodå, ställ hög/låg i neutral, så funkar det.

Sv: BM-frågor Drivhjulsberoende kraftuttag

InläggPostat: 15:49:11, 02-02-2013
av PO
Tänka sig nu har man lärt sig något nytt i dag!
Hur är det då med tex MF 100 serie funkar det på samma sätt? PO

InläggPostat: 16:07:52, 02-02-2013
av ToHo
dea skrev:Jodå, ställ hög/låg i neutral, så funkar det.


OK, men vilka BM-modeller duger till detta då?

InläggPostat: 16:27:03, 02-02-2013
av dea
650 och 430 vet jag det funkar på.

InläggPostat: 17:26:53, 02-02-2013
av jockebm
en i byn kör med mf 135 och kör en vedmaskin, ingen jätte grej men inte den minsta modellen heller. funkar bra men en bm 430 eller 350 boxer är pefekta :) går nästan på luft

InläggPostat: 17:31:46, 02-02-2013
av ToHo
jockebm skrev:en i byn kör med mf 135 och kör en vedmaskin, ingen jätte grej men inte den minsta modellen heller. funkar bra men en bm 430 eller 350 boxer är pefekta :) går nästan på luft


Har 350 Boxer en hög/låg-spak som går att ställa i neutral?

InläggPostat: 18:02:48, 02-02-2013
av Peter Persson
dea skrev:Jodå, ställ hög/låg i neutral, så funkar det.


Alltså, om man ställer hög/låg i neutral så går kraftuttaget fortare om det står i läge drivhjusberoende? Hade jag ingen aning om, måste testa på boxern :) Vart är 540 varv då ungefär?

InläggPostat: 18:07:10, 02-02-2013
av scaniabest
Men även om man har en traktor som går att köra på drivhjulsberoende så är de väl inte högre varv på tappen då än vid drivhjulsoberoende :klia:

InläggPostat: 18:07:49, 02-02-2013
av ToHo
Peter Persson skrev:
dea skrev:Jodå, ställ hög/låg i neutral, så funkar det.


Alltså, om man ställer hög/låg i neutral så går kraftuttaget fortare om det står i läge drivhjusberoende? Hade jag ingen aning om, måste testa på boxern :) Vart är 540 varv då ungefär?


Nej, kraftuttaget går lika fort oavsett hur hög/låg-spaken står. Däremot så snurrar givetvis drivhjulen på traktorn om hög/lågspaken står i hög eller låg. Och detta är ju inte önskvärt vid stationär kraftuttagsdrift...

InläggPostat: 18:11:19, 02-02-2013
av ToHo
scaniabest skrev:Men även om man har en traktor som går att köra på drivhjulsberoende så är de väl inte högre varv på tappen då än vid drivhjulsoberoende :klia:


Nu är det ju just detta som jag försöker få svar på. Hastigheten går ju att justera m.h.a. huvudväxelspaken. Men hur fort går det att få upp kraftuttags varvet m.h.a. 4:ans växel (eller 5:an på 350 Boxer)?

Sv: BM-frågor Drivhjulsberoende kraftuttag

InläggPostat: 18:15:46, 02-02-2013
av bert
Har ingen koll på hur fort kraftuttaget kan gå om man kör det på drivhjulsberoende 4L men det finns ju en anledning till att det brukar vara spärrat på högväxlen

InläggPostat: 20:54:09, 02-02-2013
av Johnj-e
ToHo skrev:
scaniabest skrev:Men även om man har en traktor som går att köra på drivhjulsberoende så är de väl inte högre varv på tappen då än vid drivhjulsoberoende :klia:


Nu är det ju just detta som jag försöker få svar på. Hastigheten går ju att justera m.h.a. huvudväxelspaken. Men hur fort går det att få upp kraftuttags varvet m.h.a. 4:ans växel (eller 5:an på 350 Boxer)?


På boxern kan man inte ställa hög/låg spaken i N för att sedan välja hastighet med växelväljaren går på vad jag vet alla med 8 växlar

InläggPostat: 20:59:15, 02-02-2013
av ToHo
Johnj-e skrev:
ToHo skrev:
scaniabest skrev:Men även om man har en traktor som går att köra på drivhjulsberoende så är de väl inte högre varv på tappen då än vid drivhjulsoberoende :klia:


Nu är det ju just detta som jag försöker få svar på. Hastigheten går ju att justera m.h.a. huvudväxelspaken. Men hur fort går det att få upp kraftuttags varvet m.h.a. 4:ans växel (eller 5:an på 350 Boxer)?


På boxern kan man inte ställa hög/låg spaken i N för att sedan välja hastighet med växelväljaren går på vad jag vet alla med 8 växlar


Har Boxern en hög/låg spak eller är den "bara" 5-växlad?