Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hesselman "halvDiesel"

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kjell.K. (trådstartaren)

#1 » 15:10:31, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Volvos T 4-serien gjordes i tre varianter. Modell 1-gengas. Modell 2-fotogenare och modell 3-Hesselman halvDiesel, kan även kallas lågtrycks-Diesel eller eventuellt kågkomps-Diesel, lågkompressions-Diesel. Traktorena hette alltså Volvo T 41, T 42, T 43. Hesselman kom på halvDieseln redan på 20-talet, kanske t om sent 10-tal, då var det problem med toppar och insprutning på högkomps-Dieslar.

Matrialutveckling och rimliga priser gjorde att hög kompression medförde väldigt klumpiga toppar och en hel-Diesel behöver hällst ha en insprutning med någorlunda bra precion och högt tryck. Hesselman-Dieseln har inte lika bra brännsleekonomi, hög effekt eller går lika rent vid lätt belastning som en hel-Diesel. Men humant pris, lång livslängd och fin gång vid tung belastning är några av Hesselman-Dieselns kännetäcken. Hällst skulle Volvo T 43 gå så tungt att skorsstenen rödgades. Vid lätt körning kunde man späda aningen med bensin i Dieseln och röra om, om man ville, kan även gjöras med bensin i fotogenen på en fotogentraktor, eller om man blandar bensin och Diesel i stället för fotogen kan man ha högre bensinhalt vid lätt körning och lägre bensinhalt vid tung körning, normalblandning 25 % bensin och 75 % Diesel.

T 43 startades på bensin och gick sedan på Diesel, man vred över med en kran, precis som man gjorde från bensin till fotogen på fotogenarna. T 43 gick på Diesel trots låg kompression med hjälp av insugsventil med en kant som gav rotation på brännsleblandiningen, fördjupning i kolven, stifttändning och insprutning.

Hesselman fanns tidigare i både Scanias och Volvos lastbilar. I princip tog man fyra av Volvolastbilens sex cylindrar och fick traktormotorns 4, 5 liter. Borr x slag 104,8 x 130 mm. Andra världskriget pågick så först ut var T 41, gengasaren. Ungefär hälften av T 43,orna är ombyggda T 41,or, ombyggnaden till T 43 ingick vanligen, kanske alltid, som köperbjudande till T 41,orna.

T 43 har fantastisk segdragningsförmåga. Inte lika bra segdragningsförmåga eller brännsleekonomi men med samma effekt vid normalvarvet, 48 hp / 1500 rpm, och ca. 2000 kronor mindre, en ansenlig summa i slutet av 40-talet, kunde man köpa fotogenaren T 42, som liksom T 41 har förgasare...Har läst senare att det bara skiljde ca. 700 kronor, 1950, mellan T 42 och T 43, så de 2000 kronorna i skillnad har jag fått om bakfoten.

Ideèrna som gav möjlighet att köra en lågkompmotor på Diesel var Hesselmans, men jag antar att inte han tillverkade delarna som skiljde. Kolvar och ventiler, som jag antar inte såg lika ut på T 41 och T 42, kanske någon av Volvos fabriker eller underleverantörer tillverkade, kanske i Köping, och insprutspumpen kanske av Bosch. Någon av er andra vet det säkert bättre än mig. Hoppas på svar om detta och om kompleterande uppgifter.

Det mesta av delarna, inklusive det mesta av motorerna, var identiska på T 42 och T 43. Att man började traktorseien med 4 och inte med 1 hos Volvo, T 41,an var första Volvotraktorn, berodde nog på att man därigenom kunde välja både högre och lägre siffror på efterföljarna. Det närmsra efterföljarna var mindre och hade också lägre serienummer, seie 2 och serie 3, där 3 räknas som medelstor traktorserie, har sjäv en T 31.

På bilarna, på 60-talet, började Volvo med seie 1 i 140-160 serien, sedan kom 2, t ex 245, och därefter 3 serien, t ex 343, som fick högre siffror trots mindre bil. Sen "lärde man sig igen" och gjorde lika som med traktorena, så Volvo 7-serien, tex 740, var före och större än 3-seiens efterfölare 4-seien. t ex 440.

Jonas Hesselman levde mellan 1877 och 1957. Jag har inte kört någon Volvo i T 4-serien, men skulle gärna vilja både köra och äga en T 43, T 42 skulle duga bra det med. Hej.
Senast redigerad av Kjell.K. 16:44:57, 27-03-2008, redigerad totalt 2 gånger.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



Kjell.K. (trådstartaren)

#2 » 17:45:46, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev att anledningen att man började serierna med serie 4 och inte 1, första siffran på gamla Volvotraktorer är seien, den andra modellen, troligen berodde på att man där igenom lätt kunde gå både uppåt och nedåt i seriestorlek. En annan trolig anledning är att T 4-seien, där T står för traktor, har fyra cylindrar. Mest troligt är att valet av siffran 4 var en kombinitation av dessa två. Det tror jag själv och jag har även läst av andra som tror likadant.

När Volvo sedan gjorde mindre traktorer fortsatte man med fyra cylindrar i tändstiftsmotorerna, men med mindre cylindervolym. På Dieslarna hade man olika antal cylindrar beroende på traktorstorlek, då hade Volvo gått samman med BM och Dieslarna var identiska. Bensinarna och fotogenarna fortsatte att tillverkas till Volvotraktorerna. Under en kort period, tidigt 50-tal, hade inte Volvo någon stortraktor, T 4-serien var nedlagd och störst var 3-seien, som dock fanns i en stark men törstig bensinvariant, med dålig segdragning. Bensinarna i 3-serien. 43 hp vid normalvarv och 51 vid maxvarv. T 43. 48 hp vid normalvarv, 1500 rpm. normalvarv på båda. Sedan fanns BM,s 2-taktsDieslar, samma effekt som bensinVolvon, 43 hp, normalvarv 1050 i stortraktorn BM 21 och med bra brännslekonomi, men det var inte Volvo...Har skrivit fel, rätt ska vara att bensinarna i T 3-serien, T 32 och T 34, gav 45 hp vid normalvarvet 1500 rpm.

Volvo 2 seien. 4 cylindriga fotogenare och bensinare på 2,0 sedan 2,2 liter. 3-serien. 4 cylindriga fotogenare och bensinare på 3,5 liter eller 3 cylindriga Dieslar på 3,4 liter. Dieseln med samma cylindermått som T-4 seriens och senare BM och Volvo T 55, med sina 4 cylindriga 4,5 litersmotorer.
BM 20 och 21. 5,3 liters, 2-cylindtiga 2-takts-Dieslar, med cylindermåtten 150 x 150 mm.

Volvo T 43 tillverkades 1946-1950. Den värdiga efterföljaren med helDiesel på 53 hp vid normalvarv och 57 i maxvarv, T 55, tillverkades 1953-1959. T 41, T 42, T 43 och T 55 har 4,5 litersmotorer.
Senast redigerad av Kjell.K. 18:11:36, 26-03-2008, redigerad totalt 2 gånger.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Holger

#3 » 19:58:51, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

WOW! TACK för dessa inlägg!
Mycket intressant läsning!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Kjell.K. (trådstartaren)

#4 » 23:08:14, 24-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack själv. Roligt att läsa att fler än mig är intresserade. :smile:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Kjell.K. (trådstartaren)

#5 » 00:25:35, 25-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit ett fel. Skrev att bensinvarianterna av Volvo T 3-seien var 43 hp vid normalvarv, som BM 21. På BM,en stämmer det, men 3-seriens bensinare var 45 hp vid normalvarvet, mot 36 hp på 3-seriens fotogenare. 45 hästarn, 51 vid maxvarvet 1800 rpm. var under några år Volvos starkaste traktor. Volvo och BM gick ihop 1950 men fortsatte ett bra tag till med varsina serier.

Men mycket på BM och Volvo var gemensamt och en hel del redan när Volvo började tillverka traktorer 1943, då T 41,an kom. 1950 sista T 42 och T 43. -52 3-seriens hel-Diesel, T 35 och T 36, beroende på hjulval. Dessa har 3-cylindrig Diesel på 40 hp vid normalvarv-1500 rpm och 43 hp i maxeffekt vid maxvarvet 1800 rpm. Året efter, -53, kom BM 55, 4-cylindrig hel-Diesel på 53 hp vid normalvarv och 57 hp i maxeffekt. De tre respektive fyrcylndriga Dieslarna hos BM och Volvo heter 1053 och 1054, där de tre första är cylinderborrningen (104,8 mm) och sista siffran är antalet cylindrar. I slutet av 50-talet borrades motorerna och det blev 1113 och 1114 (borrning 111,12 mm) slaglängden var samma, 130 mm.

I samma veva som motorerna borrades kom också Victorn med 2-cylindrig helDiesel, men med lilla borrningen, 1052 heter den motorn... Victorn kom tidigare, 1955, och "storborrarna" 1959. Dessa hel-Dieslar har direktinsprutning.
Senast redigerad av Kjell.K. 18:14:52, 26-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Kjell.K. (trådstartaren)

#6 » 23:28:18, 25-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev att Victorn med tvåcylindrig helDiesel kom i samband med att de tre och fyrcylindriga motorerna borrades från 105 till 111 mm, men victorn var tidigare..vilket jag nu också påpekar i inlägget åvan... Lanseringsår: 3 cyl. 105 mm. -52. 4 cyl. 105 mm. -53. 2 cyl. 105 mm. -55 (till -61). 3 cyl. 111 mm. -59. 4 cyl. 111 mm. -59.

Men Victorn var den första med de nya beteckningarna som sedan också kom på de två och trecylindriga Dieslarna efter uppborrningen. 230 Victor, 350 Boxer och 470 Bison. Första siffran antalet cylindrar, de andra två hästarna. Victorn 31 hp vid normalvarvat 1700 rpm. och 33 hp, max, vid 2000 rpm. Max vrid 14,5 kpm. enda nere på 800 rpm. vilket medför enorm segdragningsförmåga. Boxern maxeffekt 52 hp/Din, vilket kanske är enda uppemot 60 saehästar, som man vanligen mätte innan. Och bara ett, möjligen två, år efter lanceringen -59, ökade effekten till 56 din i max, 1800 rpm. och 50 hp/Din vid normalvarvet 1500 rpm.

470,in har 65 hp/din-normalvarv 1500 rpm. och 73 i maxeffekt, vid maxvarvet 1800 rpm. Victorn 2 cyl. 2,2 liter, Boxern 3 cyl. 3,8 liter och Bison 4 cyl. 5,0 liter. mellantraktorn, Boxern, var den som var den modernaste traktorn av dessa tre, med hög och lågväxel, vilket gav 10 växlar fram och 2 bak, oberoende och drivhjulsberoende kraftutag, insteg framför bakhjulen och kunde snart extrautrustas med hydral med djupkontroll. De övriga samtida och tidigare Volvo och BM traktorerna hade 5 växlar fram och 1 bak... vanligen, men färre växlar förekom också... Tidiga Volvo T 21 är jag inte helt säker på om de har fem växlar framåt, men jag tror det, liten, liten risk att de bara har fyra. Victor, Boxer och Bison kallades Bolinder Munktell som nya. På 60-talet böts det till BM Volvo och på 70-talet till Volvo BM. Dekaler fanns att köpa och många av de gamla traktorerna fick de nya dekalerna.

Volvo bensinare och fotogenare i 3-serien gjordes 1949-1958. Innan dessa lanserades fotogenaren T 21, som såldes 1946-1948, som ersattes av T 22 och T 23 och sedan fick uppföljare, där motorerna förstorades från 2,0 till 2,2 liter och blev T 24 och T 25. T 24, fotogenare, och T 25, bensinare tillverkades 1953- 1959, dessa hade max effekt, troligen i hp SAE Gross, gamla mätningen, 27,5, respektive 31 hp, för bensinarn.

T 4-serien, med T 43 i spetsen är rena dragare, hydral fanns inte. Motorerna hette inte 1054, som de lika stora hel-Dieslarna hette senare, utan A 4 H, i T 43, och A 4 F, i T 42, där respektive sista bokstaven står för Hesselman respektive fotogen. T 42 och T 43 har Bosch 12 Voltssystem, belysning, 5 växlar fram plus en bak. Standarddäck fram: 7.50-18"/4. bak: 14-30"/6. Vikt standard 2450 kg. Extrautrustning. Kraftutag, belastningsvikter, styrbrommsar och järnhjul.

Nu hittar jag ett fel till jag skrivit, det skiljer inte 2000 mellan T 42 och T 43, utan betydligt mindre, beklagar, vilket jag redan rättat till i det första inlägget, nu i efterhand. Riktpris standrad 1950. T 42. 12 200 kronor. T 43. 12 900 kronor. Det känns ju mycket rimligare. Jag måste ha blandat ihop det med något annat, när jag nämde 2 000 i skillnad. T 41 kostade 12 500 kronor standard 1946 och hade åtta hästar mindre än T 42 och T 43 vid normalvarvet 1500 rpm. T 41, gengasaren, ger 40 hp vid normalvarvet 1500 rpm, även T 41 har elsystem, som sina senare syskon, med Bosch 12 Volt, belysning och startmotor.

Mycket på Volvo T 4-serien var gemensamt med BM 20, bl a. växellådor och mycket annat också, men motorerna var helt olika. Hej.
Senast redigerad av Kjell.K. 16:51:11, 27-03-2008, redigerad totalt 5 gånger.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Joe

#7 » 00:03:46, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står om Hesselman i tidningen "Traktor" eller nåt liknande, publiceras av Nostalgia.
Såg den som snabbast i pressbyrån idag.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Ralle

#8 » 08:56:53, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herrejösses va du skriver!
Mycker trevlig läsning :thummar:
En liten kommentar bara, Victormotorn är på 2,24 liter, MYCKET viktigt :mrgreen:
Motorerna i 105-serien har ju 1,12 liter per cylinder, 230 alltså 2,24 liter, BM35/36 3,36 liter, och BM55 4,48 liter.
Och så naturligtvis motorn som heter 1051 på 1,12 liter, men den finns ju inte i nån traktor!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Kjell.K. (trådstartaren)

#9 » 18:01:50, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är sant, har valt här att bara använda en decimal på literuppgifterna. :smile: Det ska visst ha funnits en Volvo med serie 1, kanske för trädgårdsbruk, eller dyligt. Jag har aldrig sett någon, men vill gärna se. Encylindrig MB Diesel, med cylindermåtten 104,8 x 130 mm, finns nog inte i någon serietillverkad traktor, det tror inte jag heller, men kanske i något hembygge eller dyligt.

Skrev att förutom de tioväxlade Boxrarna och T 21 som jag inte är riktigt säker på om de hade fyra eller fem växlar fram, så hade 50-talets och tidigare Volvo och BM fem växlar fram. Enligt uppgift jag hittat så hade BM -425, Krabat och Terrier, eller om de hade bara ett av dessa namn som kanske sedan böts -61, fyra växlar plus back, 1956-1960, och där efter fem. Dessa traktorer har B 16 C motorer, i grunden samma som i bilarna, drevs av bensin och gav max 32 hp vid maxvarvet 2500 rpm.

Det fanns också föregångare till BM 20, 2 cyl- 2 takt, BM 2 och 3, och en sexcylindrig, BM 4, med fyra växlar framåt. Sedan, innan BM, när det hette bara Munktells, M,et i BM, hade de två, tre eller fyra framåtväxlar, beroende på modell.

Efter det här inlägget rättar jag till i tråden, så den som läser det fr o m nu får mera korekta uppgifter redan från början.

En viktig sak som fanns på Boxern och Bison, tror också på sena T 55, men inte fanns på t ex Victorn, Volvos T 2 och 3 eller 4 serien, var diffspärr. Volvo T 43 har alltså inte diffspärr. Det var inte ovanligt att man använde styrbrommsarna som en slags snikdiff på gamla traktorer, så vänster styrbromms ofta är mycket sliten om traktorn jobbat mycket med skitiga plöjen, då det är vänster hjul som går på stubben och slirar.

I kväll ska jag och grabben glo på fotboll, Sverige-Brasilien. Hej.

...En lite rolig grej är att när Volvo T 4-serien ersattes, efter några års uppehåll, valde man att ge den en egen ny serie, 5, men den fick inte modellnamnet 1 utan 5, inte T 51, utan T 55, kanske man tyckte det lät bättre och att det var en slags markering att den var fulländad redan från början, på något vis. Hej, igen. :wave: :wave:
Senast redigerad av Kjell.K. 16:59:01, 27-03-2008, redigerad totalt 5 gånger.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle

#10 » 18:07:50, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bolinder 1051, dvs. den encylindriga varianden av Victor/BM35/BM55 motorerna, på 1,12 liter, fanns vad jag vet bara i marinversion.

Ja nog har jag saknat diffspärr ibland på min Victor, men som du skriver, man kommer faktiskt rätt långt med att använda styrbromsarna i stället :D
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Kjell.K. (trådstartaren)

#11 » 18:49:45, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Victor, fantastisk traktor med fantastiskt ljud. Första traktorn jag körde var våran dåvarande BM 230 Victor, vi stängde, det var våren 1970, jag var åtta år och skulle fylla nio på hösten, är född 4/9 1961. I början av 70-talet böt mina föräldrar bort Victorn mot en Buster 400, 3 cyl BM, och sedan dess har jag inte kört någon Victor. Använder du din Victor mycket, har du fler traktorer?
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle

#12 » 21:55:35, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:Victor, fantastisk traktor med fantastiskt ljud. Första traktorn jag körde var våran dåvarande BM 230 Victor, vi stängde, det var våren 1970, jag var åtta år och skulle fylla nio på hösten, är född 4/9 1961. I början av 70-talet böt mina föräldrar bort Victorn mot en Buster 400, 3 cyl BM, och sedan dess har jag inte kört någon Victor. Använder du din Victor mycket, har du fler traktorer?

Jag har faktiskt även en BM 400, och en John Deere 3640.
Bustern och Victorn har jag ärvt av min Farfar, det är hans gamla gård jag bor på. Han köpte Victorn ny, så den har bott här i hela sitt liv!
John Deeren köpte jag för drygt två år sen, enbart för att ploga snö med, tog lån till den och tänkte att den skulle betala sig själv, och det har den gjort hittills, men om det ska fortsätta vara såna här vintrar kommer jag nog inte ha råd att ha den kvar.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Kjell.K. (trådstartaren)

#13 » 22:36:00, 26-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.K.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Kjell.K. (trådstartaren)

#14 » 16:32:11, 27-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Viksta traktormuseum, i norra Uppland, finns både BM T 55 och en Volvo T 55, det är enda Volvo T 55,a jag sett på verkligheten, vad jag vet. Hemma har jag ett vykort, på väggen, på en Volvo T 35 och en T 36. Vad jag vet har jag inte sett någon sådan Volvo på verkligheten. Har vykort på väggen på Volvo T 55 också, dessa bilder är målade.

Det kanske berodde på var man bodde, men här i Uppland var det BM T 35, T 36 och T 55 som gällde. Volvona är röda med gröna motorer och BM tvärs om, gröna med röda motorer, annars är, så när på namnet, så vitt jag vet, dessa helDieslar från Volvo och BM identiska. Volvos färg var alltså röd.

När Victorn kom var den grön, men färgen böts senare mot röd. Boxern och Bison var röda. Hesselman hade ett finger med i Volvo T 41 också, gengasagregatstypen var Hesselman. Gengasagregatet var stort och monterat på traktorns vänstra sida så man kunde se plogfåran, där höger framhjul skulle gå, vid plöjning. Motorn i T 41 heter A 4 G, där G står för Gengas.

Jag läste vid ett tillfälle om en som kom sist i en plöjtävling för veterantraktorer, men själet var ganska gott, han körde gengasare, jorden var tungkörd och därför blev det grunt plöjt, den årkade inte med de antalet skär, plogen var försedd med, tyvärr minns jag inte vad det var för traktor som användes, men det kan mycket väl ha varit en Volvo T 41.

Traktorer som enbart hette Volvo, utan BM namnet inblandat, fanns, så vitt jag vet, att köpa nya mellan 1943 och 1959. Det kan ha varit så att det fanns Victor som bara hette Volvo och som gjordes till 1961, men jag är osäker där, någon annan som vet? I så fall fanns "rena" Volvo till -61. Har sett så få röda Victor och för så länge sedan att jag inte minns vad det stod på dem, allra hällst inte orginal.

Jag tror emellertid att Victorna hette Bolinder Munktell, hela BM namnet användes alltså, inte bara BM på en del ställen på traktorn och Munktells på andra ställen som på en del äldre BM, t ex BM 20. BM och Volvo gick samman 1950.

Min absoluta veterantraktordröm är en Volvo T 55. :driver: Hörs, hej.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ralle

#15 » 17:54:50, 27-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det fanns en "volvoversion" av Victorn, "Volvo T230" hette den, och var röd. BM:s hette "BM Victor typ 230", och var grön, annars var det samma traktor. Från maj 1960 (tror jag det var) är dock även BM Victor röda, och jag tror att både BM och Volvo fanns paralellt fram till slutet, även om alla var röda.
Min Victor är en röd BM, och borde alltså då vara tillverkad efter maj 1960.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman, peo007 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se