Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd traktor

85 inlägg • Sida 3 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Daniel Medin

#31 » 14:43:17, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till MB & PA, tror ni att axeltrycket blir mindre fram om man viktar traktorn bak vid tunga lyft?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F



Robban_C

#32 » 14:59:12, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan var visserligen inte ställd till mig men jag svarar i alla fall.
Framaxelbelastningen blir endast marginellt mindre av bakvikt. Slitaget på framvagnen blir alltså nästan detsamma trots betongfatet.
Men drivet blir bättre (om det nu handlar om en 2wd traktor).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#33 » 15:16:18, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte 500,an på bilden såg ut att vara ett vettigt köp..( men jag är väl som sagt partisk eftersom jag har en själv) Men det var ju en industriversion såg det ut som, och därmed tyckte jag man skymtade en kraftigare framaxel, men bakdäcken var ju inte mycket att hurra för, oavsett vad han tyckte..För det var väl dom på bilden antar jag??
Men jag är tveksam om du får loss den för 40 000, 500,or med lastare brukar ligga lite högre, men då kan dom iofs vara i bättre skick.. Åk och provkör vetja!

Men vad ska du med laddare till? Är batteriet ok ska han väl kunna stå en månad utan minsta problem...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Daniel Medin

#34 » 15:37:53, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir snarare ännu mera tryck på framaxeln om du viktar bak iom att det är bakvikten som liksom begränsar hur mycket man kan lyfta och om man nu hänger på ett betongfat bak och hjulen ändå skulle lätta så har du ju hela fatets vikt framme i stället helt plötsligt.


Jag förstår det som att P andersson & Markus har en annan teori men det kan ju va jag som läser fel. :grin:

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#35 » 16:41:16, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla

Jag bestämde mig tillsist för Ingvars favorit.
Bidde den dära 500:an med lastare.

Hyfsat skick. 4700 timmar. Dock en hel del rost på insidan av bakhjulen.
Startade lätt upp kall och varm. Bra bromsar.
Snabbväxeln fungerade. Håller dock med dom som inte gillar
växel styrningen. Kändes som att manövrera en gågräsklippare samt att
backen var svår att få i. Tiltcyllarna måste packas om. Sjönk ganska mycket i tippfunktionen. Samt svar ja dom bakdäcken behövs bytas.
Fanns lite mönster kvar 2 cm men ena däcket var väldigt sliten på utsidan.
Vet inte vad dom har gjort typ kört in ut i ett litet litet garage med en
tegelvägg?

Det som ingick var:
Hjulvikter, Bakvikt(stor), Skopa(ganska sliten men dock fungerande),
Pallgafflar(av ganska enkel modell) och snöblad modell ganska kraftig.

Den hade gått som kommuntraktor och sedan på en golfklubb.
Nuvarande ägare hade köpt den tillsammans med lite annat
och hade inget behov av den. Han hade en likadan Merca som Robban.
Ägaren hade riktigt mycke maskiner så jag hoppas att man har hittat en
ny kompis :grin: . Verkar ha samma intresse som mig när det gäller
skrot men han har haft längre tid på sig att samla.

Håller med om att MF188:an var fin men en liknande pjäs för 28 tror jag
är omöjlig att hitta. Iallafall på blocket.

Skall ta mera bilder när jag fått hem dem som jag lägger i denna tråd.
Just ja fick ge 40 + moms.

Tack för all hjälp.

/Mathias
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Daniel Medin

#36 » 17:08:05, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle ju inte köpa sa jag :hotar2: :grin:

Grattis får man väll säga ändå!! :thumme:

Jag hade faktiskt ingen kåll på att det var så dyrt med en gammal traktor, måste va bättre priser här på ön jag menar vi gav 15000 för 430in 28000 för fergan och ca:25000 för våran IH 946 men det var för typ 10 år sen alltihopa kanske var så mycket billigare då.

Hoppas din traktor kommer att funka bra :thummar:

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

bm1113

#37 » 17:11:27, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Grattis från mig med :thummar:

Ja Daniel vet då att här upp så ska man vara Otroligt glad om man hittar en 4wd Jordbrukstraktor med lastare för under 100 000

och 500an hade nog gått på 50 000 tex ;)

men här beror det nog Mycket på att Många köper en Traktor bara för att snöröja gårdsplanen ;) och sjösetta båten
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Daniel Medin

#38 » 17:26:24, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt att de är så mycke billigare här men vi har ju då ingen snö att tala om så det är kanske därför.

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Ingvar

#39 » 17:43:35, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du inte det är för att folk drar sig lite för frakten? För trots allt så är väl er egen marknad ,så att säga, ganska liten? Har sett ett par slaghackar som varit till salu länge där ute nu, är egentligen intresserad, men tycker det blir för dyrt att frakta hem...

Annars behöver man ju bara gå på en auktion för att helt baxna när man ser vad folk betalar för en gammal traktor...

Ja, grattis till köpet då Mathias! Nu får vi hoppas du blir nöjd då, annars får jag väl skäll :) Men det låter ju som en traktor som inte haft ett allför hårt liv, så den borde ju kunna fungera ett bra tag för dig...
Ta det bara lugnt när du växlar så går det finfint, kör spakarna ordentligt i sina lägen, så du inte liksom genar runt hörnet när du ska ha i backen till exempel..Sen kan det alltid behöva justeras om det visar sig vara svårt att växla

Priset är nog inte mycket att säga om, du fick ju ett blad värt 10 000 också, och lastare med redskap..så där tror jag du får vara nöjd, och lägga pengarna du tjänat på bladet på ett par nya bakdäck istället...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

P Andersson

#40 » 19:18:09, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dej, jag skulle endast med en pistol mot tinningen byta bort min 4wd mot en 2wd :hotar2:
Är det en smal spårvidd inställd fram på din 188, tycker navreduktionen sticker ut långt :???:
Jo du har ju redan vikter bak så du avlastar framaxeln vid lyft.
Tja teorin består av att utan bahjulsvikter och tung last i skopan så är de drivningen i framaxeln som får överföra all kraft när du ska flytta traktorn och bakhjulen saknar grep.
Drivknutar mår inte så bra av ta hela kraften vid stora styrutslag.
Har du vikt på bakhjulen så tar dom mera kraft och sparar därmed drivningen fram :bira:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Daniel Medin

#41 » 19:59:59, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på det, fälgarna har alltid suttit så på den sen vi köpte den men jag tror att det är nog så de ser ut när man köper dom vi har två 188or till här i soknen och de har nog samma spårvidd ser det ut som i alla fall, man får passa sig lite i skogen när det är trångt mellan tallarna och när man tömmer skitplattan annars sitter de inte i vägen.

Hur resonerar du när du menar att man avlastar framaxeln om man sätter på en vikt bak om man kör nått tungt i lastaren :klia:

Bild Tillägg efter 24 minut(er):

Blev det fel nu :wave:

Ja nog kan det kanske va så om man nu kör på nått ojämt ställe en brant eller nått, men jag tror ändå att man ska passa sig att hänga på nått bak det är nog rätt lätt att häva sönder hela framvagnen, traktorn lättar ju inte bak för intet men om man tex lastar skit på höga vagnar så blir det ju lite stadigare känns rätt otäckt om man backar lite för snabbt och svänger fullt med lastarn högt rätt va det är lutar det så vaggan bottnar då är man inte så stöddig. :uupps:

Dessutom frästar man midjan eller vad man nu ska kalla det de tål inte så mycket som man tror därför är det bra att ha fästjärn som går under hela traktorn alldra hällst om man har bärande tråg.

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

P Andersson

#42 » 20:22:32, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar inte så mkt att man bryter av axelnröret utan att drivknutar o drivaxlar i axeln tar stryk för att överföra all motor kraft om traktorn är för lätt bak.
Rätt om de sitter dubbelknutar så blir belastningen hög på knutarna vid fulla utslag om motorn överför all kraft till framaxeln.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Kjell.K.

#43 » 21:20:55, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite fel format på bilderna, här i forumet, något som jag tagit upp i en annan tråd. Formate är inte så farligt fel, så det får duga. Men det kan ge konsekvenser. Jag tyckte bilden föreställde en 650, sen när jag läste att du köpt 500,an var jag tvungen att gå tillbaka för att se att det verkligen var en 500...och det var det ju. :mrgreen:
:grin:

Vilken årsmodell har traktorn?

Alltid roligt med nyförvärv. GRATTIS. :thumme:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#44 » 21:57:48, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mätte på min traktor. 1 meter från bakaxel till lyftarmar och drygt 2 m hjulbas. Det innebär att 500 kg i lyftarmarna ger knappt 250 kg avlastning för framvagnen och avlastningen är givetvis densamma oberoende av hur mycket man lyfter med frontlastaren.

Grattis till köpet! Alltid kul med nya saker som brummar! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K.

#45 » 22:51:10, 14-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det verkligen mindre belastning på framvagnen med vikt på hydralarmarna? Tänk på att totalvikten blir 500 kg till, om du har 500 kg på hydralarmarna.

Däremot lägre vikt på framaxeln i procent av totalvikten, med vikt på hydralarmarna.

Bild Tillägg efter 16 minut(er):

Tänkte fel. Klart det blir mindre vikt på framaxeln med tyngd på hydralarmarna! JÄRNSLÄPP kallas det, jag nyss fick. :snow:
:grin:

Minns hur jag som ung körde BM 650 med fyrskärig överrumsplog och framhjulen ofta gick i luften. Plogen var tung, vilket hjälpte till att öka dragförmågan vid plöjningen, då en stor del av plogens tyngd flyttas över till traktorn med hjälp av terratrolhydralen. Plogens längd förstäkte också, så traktorn blev lätt i fram, med hävarmsprincipen.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: objornvold och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se