Hej igen alla.
Tack för alla råd och tips. Vilket himla bra forum detta är med
trevliga medlemmar som verkligen hjälper till.
Angående stockar & virkespaket.
Jag har ju en solosåg och har sågat lite plank och brä
dor.
Har gjort ett antal högar med "virkes" paket(fel benämning egentligen) som är ca: 4 m långa och 2 meter höga.
Skulle vara bra att att flytta ihop dessa så att det blir lite färre högar. Läs lägga ihop 2 högar till en. Har ju ströläckter
emellan på 1" så det går nog att
klämma in pallgafflarna emellan. Stockarna är mest stockhantering för
få upp dom på ett slags stockbord som jag har framför sågen. Stockarna
kan ibland vara ganska så grova(60-70 cm
rotändan) men jag tra ju en och en så det borde
inte bli något problem. Sen är ju planen att skaffa en vedkärra med vinch
och då har jag ju redan stockarna på vedvagnen så då borde man kunna
fälla ner/ta bort "stakarna"(eller vad dom nu heter) på ena sidan och bara
rulla över dom. En riktig huggarkärra med
kran blir det inte p.g.a. att det
är svårt att ekonomiskt motivera.
Angående att skaffa en separat maskin för lastning så vore det ju perfekt
men 1 problem: Svårt att få frun att acceptera ännu en maskin.
Min plan lite längre fram är att skaffa en grävare
(läs åkerman bandare)
och där någonstans tar acceptansen slut hos min högre instans
på antal maskiner som skall stå på gården.
Skall väl också sägas att jag har en gammeltraktor BM T31 Bensin/Fotogen men denna tycker jag är väldigt bökig
att använda (i/ur stigning, styrservo saknas, växlarna inte dom bästa) samt att den drar ganska mycket bensin i förhållande till utfört arbete.
Denna har jag till dags dato använt för att lunna ihop stockar samt kört en enkel vedkärra efter.
Var och kollade och klämde på en 650 idag. Det var en 73:a med 2800 h på mätaren (kändes på interiören att den ev. hade gått mer,
men timräknaren fungerade under provkörningen). Traktorn var i ganska bra brukskick dock hade lastaren(av typ ålö
dubbelverkande ca: 1000 kg)
lite svetsningar här och där men inga som betydde att ett riktigt brott var lagat.
Provkörningen kändes bra.
Styrning var precis och kändes inte glapp eller vinglig. Bromsarna fungerade. Alla växlar inklusive hög/låg läge fungerade.
Lastaren fungerade bra dock var spaken till ventilblocket provisoriskt lagat. Motorn startade direkt både kall & varmstart och lät riktigt trevligt.
Hade suttit en eftermonterad turbo som medföljde (jag skall inte plöja åker så den kommer nog inte att åka på).
Nya bakhjul behövs dock, obefintligt mönster samt torrsprickor. En tråkig sak var att oljefilter/luftfilter inte verkade ha blivit bytt på ett antal år...
Dock sa han att motoroljan var bytt förra året men varför byter man inte filter samtidigt
En annan sak som jag var lite fundersam över var att det satt en stor hitch på som gjorde att markfrigången mellan baksulorna var väldigt låg.
Jaja vi får se vad som händer. Blir det ett köp framöver så skall jag se till att rikligt bildokumentera och lägga ut bilderna här.