Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd traktor

85 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#1 » 01:26:01, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla

Jag har gått och funderat på ett traktorköp ett längre tag nu.
Har lånat grannens traktor ett tag och det börjar kännas lite jobbigt att
fråga han.
Mina krav är att traktorn skall ha en hyfsat stark lastare och vara
ganska billig i inköp(75 inkl. ev moms, köper den privat). Jag har väldigt länge funderat på en BM 430 då dom
verkar vara smidiga och dra lite disel. Nu har jag dock inte hittat ngt bra
exemplar inom rimligt avstånd och såg idag en BM 650 i rätt pris och skick som finns i närheten.

Arbetsuppgifter:
- Då och då tunga lyft, exempelvis virkespaket, stockar, byggmaterial
- Harvning av ridvolt
- Snöplogning av ca: 500 m grusväg
- Sladdning av samma grusväg
- Utvinchning av stockar
- Eventuellt lite flyttning av massor vid tomtplanering

Det jag undrar över:

1. Drar den väldigt mycket mer diesel än en exempelvis 430
2. Är den mycket bökigare att ratta runt med
3. Kan man köra en sådan pjäs i skogsterräng
4. Ifall man inte gillar den tror ni att man hittar köpare
5. Skall man köpa en traktor utan lastare pga. större urval
och sedan montera på en begagnad i efterhand
6. Vilket/vilka fästen skall man helst ha för att enkelt kunna köpa till
redskap som passar
7. Vad får man räkna med för pris på nya däck fram respektive bak
8. Är jag helt ute och cyklar då det gäller traktorval :uupps:

Tack på förhand
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500



Ingvar

#2 » 09:16:00, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer troligen att få skit för detta :) men jag skulle istället rekommendera ungefär en sån här 500...
http://www.blocket.se/vi/16767921.htm?ca=9_s

Vet att många har emot den eftersom den har ett litet säreget växelsystem, men jag har en själv och är supernöjd, och motorn är ju en perkins, så den behöver man sällan oroa sig för.

+ för ganska bränslesnål, svänger runt på en femöring, modern hytt för sin ålder..

- för att den är lite kort, är ju smidigt i skogen och på ridbanan, men när du sätter på en lastare så måste du ha en rejäl motvikt, och då menar jag rejäl, 5-600 kg gärna. Men detta gäller ju alla tvåhjulsdrivna traktorer med lastare, det är ingen höjdare, men att hitta en hyfsad fyrhjulsdriven för dom pengarna är lite svårare..

Med sina 60 hästar tycker jag den svarar bättre upp mot dina behov än en 650, som kommer att kännas rätt klumpig för många av dom sysslorna du nämnde...

En 430 med lastare tycker jag känns för litet för dig, isåfall måste du hitta en med den grövre framaxeln..

Satsa på att köpa en med lastare, det finns gott om traktorer till salu, så se dig omkring ordentligt efter nåt du gillar, att hitta en beg lastare med fästen och allt är inte alltid så enkelt, och följer inte fästena med så får du köpa ny och då är nog vinsten bortblåst...

Däck bak...ca 7-10000 för två beroende på vad märke du väljer, så det är mycket pengar som sitter där... Fram är dom inte så dyra, nån tusenlapp styck max...

Vi ser med spänning fram emot detta köp :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Kjell.K.

#3 » 12:52:03, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. 430 har ingen servostyrning, standard...om jag minns rätt, åtminstonde har inte föregångaren 400 servostyrning och jag tror inte 430 heller har det.

Traktorn, 430,in, är ganska liten och utväxlingen på styrningen är anpassad för att vara utan servo. Men med lastare och allra hällst med tungt i skopan blir det väldigt tungstyrt. Den lilla smidiga traktorn blir en "kluddboll" :mrgreen:

En 650 drar kring 15 timliter vid relativt hård körning. Men vid lättare körningar kan man nog komma ner till 4-5 timliter skulle jag tro.

Både 500 och 650 har servostyrning. Från skillnad från 430 har 500 och 650 också plant golv och känns allmänt mera som modernare traktorer än 430,in.

Jag tror 430, 500, 650 och gamla Volvo BM traktorer över huvud taget är relativt lättsålda.

Vill du ha en 4-hjulsdriven traktor för humant pris, kolla Belarus. Brorsan, Rune, sålde Belarus förr. För samma pris som för en BM 650 i samma storleksklass får du en 4 wd som är betydligt nyare, dess utom har Belaerus relativt stora, vridstarka och trevliga motorer, i förhållande till effekterna.

Men gamla BM har å andra sidan smått otrolig kvalitet.

Bild Tillägg efter 13 minut(er):

För att det är en Belarus behöver den inte vara 4 WD, men de flesta är det. Jag skulle tro att för samma pris som för en BM 650 från mitten av 70-talet får man kanske en 4,7 liters Belarus 562 eller 820 från slutet av 80-talet, början av 90-talet, i samma skick, men med betydligt mindre timmar än 650,in.

T 650 har, som nämts, fantastisk kvalitet, men med mycket lastarkörning är t ex spindelleder i vekaste laget.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#4 » 13:32:55, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 650 är väl visserligen inte känd för sin bränslesnålhet men 15 liter i timmen? :klia:
Tar dom verkligen så mycket? Det tar inte ens min Merca under fullt spett med tung last på kärran och den har ändå betydligt mer puffra än en 650.
Jag tror att en Merca 900 är specad till nånstans runt 13-15 liter/timme vid fullt effektuttag hela tiden, dvs då går det ännu värre än när man drar kärra på väg.

Hursomhelst så är soppaförbrukningen på en gårdsmaskin (om den nu ska gå som det) mer att räkna i antal dunkar per år än liter per timme.
Dvs man tankar några gånger per år. Men kör man mycket så är det ju en annan sak.

Och det där med motvikt som Ingvar skrev om kan jag skriva under på. Det behövs verkligen på en 2wd lastartraktor. Breda framtofflor (mindre marktryck) och bra styrservo kan jag också rekommendera.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#5 » 14:04:07, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej eftersom du även ska köra mycket lastar jobb som det värkar och berred att lägga upp 75 så skulle nog jag ta en Jordbruks Traktor utan Lastare och sen köpa någon BM 218 eller annan bra Baklastare ;) dock ingen 422 ;) då har du ju en bra lastare och en bra Traktor ;) desutom kan du ju tex på vintern ha skopa på Baklastaren och Blad eller snöslunga på Jordbrukaren ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#6 » 16:11:31, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej

Kan ej rekomendera en 430, har en själv och den är för liten för o göra nåt tungt med lastaren med.
Har haft lastare på min.

Nu sitter lastaren på min Ursus 385, som jag kan varmt rekomendera.
Har inte krånglat nånting. Har dock bytt hudrualpump, men den var slut.

Heter oxå Zetor 8011 har jag för mig.

Plant hyttgolv, fjädrad hytt. Vridstark motor så in i he*#lv*#e
Dock bara 85 hk har jag för mig.
Man kör lastaren och så på tomgång.

Den är dock långsam, inget att åka på väg med, kanske max 30km/h på högt varv.

Alla skruv o sånt är i mm, inte som på Volvo, där motorn är engelsk med tum skruv på vissa saker.

Tjeckiskt kvalité, finns hyggligt många på skroten oxå, och oie har en hel del reservdelar. Eller farmtrade i väse.

Mycket traktor för pengarna !


Bild

Bild

EDIT: ska du lyfta virkes paket behöver du en ganska modern o stor lastare. Vissa paket väger ju bortåt 3 ton. 1 ton är iaf ett "litet" paket.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Kjell.K.

#7 » 16:29:11, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om 650,in som är till salu är i bra skick, har bra pris och kan fås hem smidigt då skulle jag nog slå till.

En gammal 650 borde man kunna få för så lågt pris att de 75 000 borde räcka även till en gammal lastmaskin, i stället för att köpa lastare till 650,in, som BM 1113 föreslog.

Fanns det möjlighet skulle nog jag också välja det allternativet.

Det beror ju förståss på flera faktorer. T ex om man ska iväg på jobb då är det bättre att bara behöva frakta iväg en maskin och en maskin tar ju mindre plats än två.

Men med två maskiner kan man utusta dem så de blir lite smidigare var för sig och så är det ju lite ballt med många maskiner. :grin: :driver:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Ingvar

#8 » 17:43:29, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst är det ballt :) Men är det verkligen försvarbart att rekommendera någon att köpa traktor+lastmaskin när det kanske handlar om 40 timmar körning med lastmaskinen per år? En lastmaskin för 20000, som det kommer att bli över isåfall, är ju ett väldigt vanskligt köp skulle jag vilja påstå, den lär ju vara rätt skrotfärdig, med tanke på vilket drag det är efter lastmaskiner... och ytterligare en motor att hålla reda på när det gäller glykol, batterier osv...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

P Andersson

#9 » 18:26:46, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper en med lastare ska du kolla hur bra styrspindlarna är på en 650 och för all del även 500.
Har haft en 650 i 12 år utan större bekymmer, en stabil traktor som inte gör bort sig i skogen och som rätt lätt går att få runt stolen i.
500 vet jag inte om den är så bra med lastare med sina långa spindlar, helt annan konstruktion på 2200-2250 som mångt och mycket är samma som 500.

Att köpa en med lastare borde vara enklare än att hitta en lös lastare som passar efteråt.

Soppatörsten sägs vara hög men jag vet inte, en snörunda med gasen i botten i 7 timmar drog väl ca70 liter med 15cm kramsnö.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Lennart Svensson

#10 » 20:45:22, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

HejMathias.
För de pengarna som du har hade jag satsat på en 2200 eller en2250
med lastare.Har själv en 650 o kan inte påstå att de är moderna eller bränslesnåla.Dock är 650 en slitvarg.Undvik 500:an då de har vajrar
o mög till växlingslänkaget.På 2200 o 2250 har vajrarna ersats av
ett riktigt länkage o du får en bränslesnålare motor i o med att 2200 o
2250 är utrustade med perkinsmotorer.
Ser du en Ursus till salu rekommenderar jag att du tar en lång omväg
så att du undviker kontakt.Ursus=polsktillverkat mög.
Vi har en polsk familj som hyr hos oss ,mannen är utbildad lantbruksreperatör i Polen o var gång han ser en Ursus här i Sverige
brister han ut i gråt o jag kan tala om att detr inte är några glädjetårar.


MVH Lennart Svensson
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

bearclow

#11 » 21:35:31, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan oxå rekomendera 650:in, har haft min i tio år och inte behövt göra nåt åt den. Tycker inte den är törstig med tanke på vad den orkar och på lite gårdskörning räcker en dunk hela sommaren. Jag har breda twindäck fram och då är dom fina att köra tungt i lastaren med. Den kopplingslösa snabbväxeln uppskattas mycket.
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

bm1113

#12 » 23:01:38, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste bara fråga vad är det tex för virkespaket/stockar du skulle lyfta ? och ska du lyfta från timmervagn/Timmerbil ? då måste du ju se till att ha bra Lyfthöjd på lastaren och Tunga Lyft då är det nog ingen sån lastare som BM500an hade något att tänka på för dom klarar väll inte ens 1 ton ?

eller hur mycket i Ton/KG var det du tänkte lyfta ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#13 » 23:45:27, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen alla.

Tack för alla råd och tips. Vilket himla bra forum detta är med
trevliga medlemmar som verkligen hjälper till.

Angående stockar & virkespaket.

Jag har ju en solosåg och har sågat lite plank och brädor.
Har gjort ett antal högar med "virkes" paket(fel benämning egentligen) som är ca: 4 m långa och 2 meter höga.
Skulle vara bra att att flytta ihop dessa så att det blir lite färre högar. Läs lägga ihop 2 högar till en. Har ju ströläckter
emellan på 1" så det går nog att klämma in pallgafflarna emellan. Stockarna är mest stockhantering för
få upp dom på ett slags stockbord som jag har framför sågen. Stockarna
kan ibland vara ganska så grova(60-70 cm rotändan) men jag tra ju en och en så det borde
inte bli något problem. Sen är ju planen att skaffa en vedkärra med vinch
och då har jag ju redan stockarna på vedvagnen så då borde man kunna
fälla ner/ta bort "stakarna"(eller vad dom nu heter) på ena sidan och bara
rulla över dom. En riktig huggarkärra med kran blir det inte p.g.a. att det
är svårt att ekonomiskt motivera.

Angående att skaffa en separat maskin för lastning så vore det ju perfekt
men 1 problem: Svårt att få frun att acceptera ännu en maskin.

Min plan lite längre fram är att skaffa en grävare :driver: (läs åkerman bandare)
och där någonstans tar acceptansen slut hos min högre instans
på antal maskiner som skall stå på gården.

Skall väl också sägas att jag har en gammeltraktor BM T31 Bensin/Fotogen men denna tycker jag är väldigt bökig
att använda (i/ur stigning, styrservo saknas, växlarna inte dom bästa) samt att den drar ganska mycket bensin i förhållande till utfört arbete.
Denna har jag till dags dato använt för att lunna ihop stockar samt kört en enkel vedkärra efter.

Var och kollade och klämde på en 650 idag. Det var en 73:a med 2800 h på mätaren (kändes på interiören att den ev. hade gått mer,
men timräknaren fungerade under provkörningen). Traktorn var i ganska bra brukskick dock hade lastaren(av typ ålö dubbelverkande ca: 1000 kg)
lite svetsningar här och där men inga som betydde att ett riktigt brott var lagat.
Provkörningen kändes bra. Styrning var precis och kändes inte glapp eller vinglig. Bromsarna fungerade. Alla växlar inklusive hög/låg läge fungerade.
Lastaren fungerade bra dock var spaken till ventilblocket provisoriskt lagat. Motorn startade direkt både kall & varmstart och lät riktigt trevligt.
Hade suttit en eftermonterad turbo som medföljde (jag skall inte plöja åker så den kommer nog inte att åka på).
Nya bakhjul behövs dock, obefintligt mönster samt torrsprickor. En tråkig sak var att oljefilter/luftfilter inte verkade ha blivit bytt på ett antal år...
Dock sa han att motoroljan var bytt förra året men varför byter man inte filter samtidigt :hotar2:
En annan sak som jag var lite fundersam över var att det satt en stor hitch på som gjorde att markfrigången mellan baksulorna var väldigt låg.

Jaja vi får se vad som händer. Blir det ett köp framöver så skall jag se till att rikligt bildokumentera och lägga ut bilderna här.
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

P Andersson

#14 » 20:11:25, 12-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper ,byt alla oljor, även bakaxeln, så funkar det länge.
Har för mej att bakaxeln rymmer 70 liter....
Har 73an separat hydraloljetank bakom höger batterilåda eller är det bara de nyare med Terra Trol 2 hydralen.
Har den snabbväxel? (2 spakar till vänster om ratten annars bara 1)

Om de sitter en extra balk under hitchen så är den till jordbruksdraget och den går att skruva bort från plattan.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#15 » 23:39:06, 12-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Oljetanken för hydrualiken satt bakom hitchen såg nästan ut som en
slags ryggsäck. Snabbväxel är det hög/låg omkoppling under körning?
Fanns iallafall en hög/låg spak som fungerade. Generellt så fungerade
allt. Dock skulle man behöva göra en uppfräschning
invändigt(ljudisolering, tapetsering målning, stolsbyte) samt utvändigt alla
målade ytor. Byta bakdäck, byta alla oljor med filter +
luftfilter samt fixa lastarventilsspaken. Jaja vi får se. Funderar kanske lite
på en BM350 istället. Väger ju ett ton mindre samt min grannes sådan
verkar ha högre markfrigång bak (endast jordbruksdrag). På hans tyckte
jag också att lastaren går fortare även fast den lyfter 1700 kg(tror jag heter iallafall tranås 1700 ngnting).
70 liter oljevolym bakaxel... Låter som ett dyrt oljebyte.
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gixxsu, goranp1, Mattias_E, ster90 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se