Status....
Nu har jag fått bort toppen och konstaterat att topplockpackningen verkar att vara hel, inte sönderbränd nånstans. Dock så har 2:an cylinder gått varm, då det finns lite fragment av smält aluminium på cylinderväggen.
Lite kylarvatten finns blandat med
olja vid vipparmsbryggan. Kylatermostaten är fullkommligt nerkletad med olja
Frågan är vart oljan nu läcker ut i kylarsystemet, sökte lite på detta forum och har fått lite tips.
Traktorn skall bogseras hem
(förhoppningsvis redan i kväll, då jag inte längre vill stå på grannens gärde å meka längre eftersom felet är allvarligare än en blåst
topplockspackning.
Tittar man på oljestickan så finns det lite olja kvar längst ner på den, men mestadels av oljan har gått ut i kylarsystemet vad det verkar
Har berett lite plats i garaget för traktorn nu och när traktorn har kommit hem så skall tråget lyftas ner, och
vevaxel å
ramlager inspekteras.
Jag vet att min oljetrycksmätare fungerar, för om man kör på
riktigt, riktigt låg tomgång, då glimmar den till och höjer man varvet något så slocknar den. Därav så hoppas jag att veven å ramlager borde ha klarat sig, men vi får se ??
Har inte knäppt några bilder än, men kanske ikväll....
//Mattias