Lars S skrev:Kuriosa angående Boxer 350
Det första året som boxer tillverkades (1959) så tillverkades den faktiskt både av Bm och Volvo (precis som dom tidigare modellerna: Victor, 35/36 och 55) Men det var bara det första året sedan fick alla Boxrar Bm´s beteckning. Det enda som egentligen skiljer dom åt är Volvo eller Bm emblemet i fronten.
Volvo boxrarna är mao ganska sällsynta!
Tack. Ja det stämmer.
Med all sannorlikhet heter Volvo Boxern T. Men Volvo-Boxern är, som du nämner, ovanlig.
Tillägg efter 19 minut(er):emil.jönsson skrev:Här är namnen på alla Volvos och Munktells traktorer:
Tändkuletraktorer:
Munktell 30-40hk
Munktell 18-20hk/BM 20-24hk
Typ 22hk
Typ 30hk
Typ 25/BM 2, BM 2 även i gengasutförande(GBM 2)
BM 3
BM 20/21, BM 20 även i gengasutförande (GBM-1)
BM 10
Förgasartraktorer:
BM 4, Volvomotor för gengasdrift, även bandtraktor
T 41/42/43, (T 43 med hasselmanmotor)
T 21/22/23
T (BM) 31/33 (Fotogen
T (BM) 32/34 (Bensin ("Row-crop"version)
BM 200/210 (Austin-motor)
T (BM) 24/25
T (BM) 15
T (BM) 425 (5-växlad fr.o.m ch.nr 15001(1961)
320 B (Buster med B18 motor (Bensin)
Dieseltraktorer:
BM (T) 35/36
BM (T) 55
BM (T) 230 (Även som hjulbandtraktor (BMB 230 Bamse)
350
470
320 D (Buster med Dieselmotor)
471 (4WD)
T 400
T 800
T 600
T 430
T 810
T 814 (4WD)
T 650
T 500
T 700 (Även med hydr.framhjulsdrift)
2200
2204 (4WD)
2250
2254 (4WD)
2600
2650
2654 (4WD)
2005 (4WD)Turbo utan laddluftkylare)
2105 (4WD)Turbo med laddluftkylare)
/Emil
Tack för den långa kompletta listan, kanon.
Detalj, Buster 320 ska väl stå på två ställen, med och utan D, bensin respektive Diesel?
Enligt listan heter inte Boxern och de andra samtida modellerna T, men den kan ju ha gjort det endå, även fast inte det står med i historeböckerna. Annars verkar det som att, äldre BM kunde man kalla T om man ville, parantes runt T, Volvona heter T, sedan försvann det och återkom igen med t ex. T 650, utan parantesen.
När det gäller äldre BM säger inte jag T i vanliga fall, men det händer, vare sig det är rätt eller ej.
Vanliga uttrycket för mig: BM 36. i sällsynta fall: BM T 36.
Effekten, i historielänken här åvanför, på T 15, är 29 hp, och i tidningen,
Traktor, 27 hp. Det kan vara så att de 27 hästarna är vid normalvarv och de 29 i maxeffekt vid maxvarv, det kan också t ex vara 27 hp med och 29 hp utan gnissläckare etc. Det skulle vara kul att veta var de 29 hästarna är, om det är bruttohästar kanske det är 19 kvar på dragkroken, men är det nettohästar kanske det är 24 kvar på dragkroken och är det remskiveeffekrt kanske det är 26 kvar på dragkroken, går ju åt några hästar, troligen, från vevaxeln, för att driva remskivan eller den tänkta remskivan också.
Är det kring 25 hästar kvar på dragkroken är det inte illa, tycker jag, för en så gammal traktor, 1956, och bara 1,4 liter i radfyran, 1,41 liter enligt länken åvan.
Tillägg efter 58 sekund(er):Tack för länken.
Tillägg efter 54 sekund(er):Ralle skrev:Kjell.K. skrev:O.K. Tack. Där nämns inte ens namnet Victor.
Jag skulle tro att på de där gamla traktorerna kan det nog stå nästan vad som helst i regbeviset
Tack. Ja det kan stämma.
Tillägg efter 1 minut(er):goswar skrev:Ja Kjell, efter att ha läst dina inlägg i denna tråd, är min hjärna så rörig
att jag får nog vila mig lite.
Tack för synpunkten.
Ja, jag blir smått snurrig själv faktiskt...men nästan som i ett lyckorus...