Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Värme

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ralle

#16 » 18:16:29, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:lämpligen via en reglering eller avstängning (som i såna fall innebär full värme hela vintern och avstängt på sommaren).

:off_topic: Avstängning på sommaren hade jag på min JD innan jag bytte värmekran... i form av en svetstång på slangen :mrgreen:
Blev bättre med fungerande vämekran...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



ja-bond77

#17 » 18:40:50, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Egentligen så borde det vara en "sugslang" för luften som, om man har en tät hytt, borde suga luften neråt golvet.

Precis som på valtra då. Den riktiga hyttfläkten i taket samt en till(skillt manövrerad) i rattkonsolen som suger luft ovanifrån(vindrutan) och blåser ner runt pedalerna till golvet.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Martin.Eriksson

#18 » 18:50:13, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och precis som på volvobm 2654 då, där sitter det ett värmepaket i taket och ett under stolen med utblås bakom fötterna. Jag har kört många många timmar med 2654 o 2005 o har aldrig haft problem med imma eller så på rutorna men med dagens traktorer tex chefens valtra T140e eller nån av farsans jdar så är det omöjligt att köra vid tex regn eller snöröjning utan att det blir imma på rutorna.. och det är inte dålig värme i dom gamla BMarna så det är inte det som är skillnaden heller.. Det var bättre förr!!
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bengt.Svensson

#19 » 19:06:42, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Egentligen så borde det vara en "sugslang" för luften som, om man har en tät hytt, borde suga luften neråt golvet.

Min gamle JD 2120 har en Bosch värmefläkt framför bromsarna, den har jag kompletterat med en gammal dammsugarslang som leder en del luft till vänstra sidan så man slipper frysa om ena foten :smile: Jag har tänkt förbättra uppfinningen med några hål så man får lite bättre flås på framrutan.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Ulf (trådstartaren)

#20 » 19:33:13, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är klart att får jag till ett värme/fläkt-paket som heter duga, så borde det räcka med en sugslang en bit ner och sedan ha bra bett i pusten så det trycker ner värmen. Och allt eftersom traktorn blir tätare och tätare med tiden (renovering av dörrar, rutor etc) så kan sugslangen komma längre och längre ner.

För tittar man på traktorn i linje med underkanten på fram och bak -ruta så skulle, som det ser ut nu, ett såll verka i stort sett tätt.

Hmm, blir det inte alldeles för kallt så kanske man tom ska montera saftblandaren...
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt.Svensson

#21 » 19:42:40, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:För tittar man på traktorn i linje med underkanten på fram och bak -ruta så skulle, som det ser ut nu, ett såll verka i stort sett tätt.


Tät hytt håller värmen bättre! Jag har tätat med gummilister och lite eltejp. Det viktigaste är att ha framsidan tät så man inte får in fartvinden... :grin:
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Hymax

#22 » 21:11:50, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med fördelar och nackdelar med olika typer av motorvärmare fick mig att tänka på vår Valmet 705 som fick kylvätska i motoroljan. Fodertätningarna på de tre främre cylindrarna var i perfekt skick men på den fjärde cylindern var det massa rost i o-ringsspåren på den sidan fodret som är emot motorvärmaren, även fodret var skadat på den sidan som varit mot värmaren. Så jag vill påstå att läckaget berodde på motorvärmaren trots att den var sparsamt använd, kanske ett par timmar per gång och tio gånger per vinter.
Så en slangmonterad värmare kanske är hälsosammare för motorn?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Robban_C

#23 » 21:17:39, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:... Hmm, blir det inte alldeles för kallt så kanske man tom ska montera saftblandaren...
Du är alltså orolig för att saften ska frysa? :mrgreen:



:off_topic: :off_topic: :off_topic:
Jag hade för övrigt med mig en pava saft ut på gårdsplanen medan jag mekade idag. Inget bra, blev tvungen att mikra den efter ett tag. :thumme:
Jä*la säsong det här!

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Hymax skrev:Det här med fördelar och nackdelar med olika typer av motorvärmare fick mig att tänka på vår Valmet 705 som fick kylvätska i motoroljan. Fodertätningarna på de tre främre cylindrarna var i perfekt skick men på den fjärde cylindern var det massa rost i o-ringsspåren på den sidan fodret som är emot motorvärmaren, även fodret var skadat på den sidan som varit mot värmaren. Så jag vill påstå att läckaget berodde på motorvärmaren trots att den var sparsamt använd, kanske ett par timmar per gång och tio gånger per vinter.
Så en slangmonterad värmare kanske är hälsosammare för motorn?
Jag har aldrig hört talas om att värmaren skulle skada puffran men kan man kanske tänka sig en kombination av mer ädla metaller i värmaren och en kylvätska som inte var riktigt fräsch?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se