Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Val av traktor

35 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 20:00:14, 13-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag skulle vilja ha era synpunkter på lämpligt traktorval för mina behov.

Förutsättningar:
Ska kunna dra min grävmaskin på cirka 3 ton.
Ska kunna ha tipputtag på hydrauliken.
Ska kunna dra en lagom vedkärra i skogen.
Ska kunna driva någon form av vedmaskin på hydraul eller kraftuttag.
Ska ha varm och tät hytt.
Får kosta max 100.000.
Ska vara lätt att kliva i och ur.


Traktorn ska ej gå i jordbruk.
Hur bör jag tänka angående 2-4wd?
Efter att ha kollat runt lite verkar det som om en traktor från sent 70-tal eller nyare uppfyller de flesta krav. Vilka märken har de bästa hytterna i de årgångarna?
Vilka har bäst bromsar?
Bör jag satsa på en traktor med bromsuttag?
Finns det välkända normalfel/svagheter på de märken jag räknat upp som jag bör vara medveten om?
I dessa årgångar börjar det finnas sådana som är konstruerade för att gå i 40km/h. Hur vet man på förhand vilka som gör det?

/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Kjell.K.

#2 » 10:35:44, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag är rätt informerad har 40 km/h traktorer framhjulsbromsar.

Annars är det väl på pappren man får kolla.

I mitten av 70-talet hade BM 650, lyxhytten, bra standard, men fem år senare har många andra traktorer lika bra eller bättre komfort.

Bra standard kring 1980, BM 810 och USA byggda IH, tysta och fina och i IH,n kanon AC med fint luftflöde på många håll, när BM kom med sina AC, sent 70-tal, tidigt 80-tal, var keps bra, all luft i "pallet". :/
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Bengt.Svensson

#3 » 19:20:34, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet så är det väl först framåt årsmodell 00 som det blir vanligt med 40 km/h. Ska du bara ha 3 ton på kärran behöver du knappast broms på vagnen. Vissa traktorer med 4wd kopplar in fyrhjulsdriften när du bromsar och har högre hastighet än sisådär 15 km/h, det är så klart en fördel. Dock är det som vanligt, 4wd gör att priset stiger ganska ordentligt. Du behöver knappast 4wd för framkomlighetens skull.
Ska du köra mycket på väg och lite i skogen så kanske entreprenaddäck vore bra?? Behöver du extra fäste i skogen kan du alltid lägga på ett par kedjor på bakdäcken.
I dina kläder skulle jag köpa en 2wd 80-talare runt 65-75 hk, du får en fin traktor för 60-70 tusen.
En sak att tänka på är att om man kör mycket på väg ska traktorn vara registrerad som trafiktraktor (=högre skatt). Jag är bonde så jag kan inte reglerna exakt...
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#4 » 23:37:56, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit borta från bonderiet sedan 1989. Men redan på 70-talet tyckte jag att exempelvis JD och IH hade bättre hytter än Volvo. Dessutom hade de bättre hydraulik och snabbväxlar.
Jo jag kan hålla med om att 4wd är lite overkill för mina behov. Fast det är härligt med maskiner som har lite mer än nödvändigt. :grin:
Apropå vägtraktor. Vilken tur att jag åter igen äger en liten jordbruksfastighet. Jag kan alltså hävda att mina körningar på väg ingår i jordbrukssysslorna. :cool:
Men vilka har de mest användarvänliga hytterna på 80-talet då? Jag hade aldrig så nya traktorer när jag höll på förut.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

valtra mega

#5 » 09:54:47, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När IH kom med xl hytten 1981 måste den ha varit en av de bästa hyttarna
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Ralle

#6 » 10:08:20, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

IH: xl hytt är inte dum, men det är samtidigt ett litet gym...
Det är en stor hytt med spakar i alla hörn typ... Man får sträcka sig åt två håll bara för att få igång kraftuttaget. Lite dumt, men den är rymlig.

John Deeres SG2 hytt är bättre på den punkten, de flesta spakar sitter där de ska.
Man når växelspakar, hydraylik, handgas, lastare (om man har) utan att lyfta armbågen från armstödet, och kraftuttaget slås på bredvid ratten. Tyvärr är den hytten lite trängre.

När det gäller broms på framhjulen finns det väl inte alls på 2wd.
På 4wd finns det ju när 4wd ligger i, vilket på vissa sker automatiskt vid bromsning som Bengt skrev. Men hur vanligt det är på 80-talare vet jag inte. Men här har John Deere en fördel då de har färdbroms fram i form av en bromsskiva på kardanaxeln. Gäller naturligtvis bara 4wd traktorer...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

Robban_C

#7 » 10:23:10, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang bromsar:
Ralle skrev:... På 4wd finns det ju när 4wd ligger i, vilket på vissa sker automatiskt vid bromsning som Bengt skrev. Men hur vanligt det är på 80-talare vet jag inte. ...
På MB har man rejäla bromsar runt om vare sig man kör med 4wd i eller ur. Men 4wd är ju att föredra vid bromsning på halt underlag eftersom man då slipper låsa ena axeln före den andra, dessutom går MB överlag stadigare och spårstabilare på halt underlag om man kör med 4wd inlagd, enorm skillnad.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bengt.Svensson

#8 » 10:24:02, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ett JD-fan tycker jag att SG2-hytten är bra, liksom den gamla "Sekura"-hytten som fanns på 70-talet som var både rymlig och tyst, felet är att värmen-utsläppen är i taket. Min minsta gamla JD är från 88 och har MK1-hytt. Den är faktiskt mera högljudd än Sekuran, den har fördelen att det finns friskluftsinsläpp i taket och värmeblås vid fötter och framruta.
JD från 60- och 70-talet har bättre hydraulsystem jämfört med likvärdiga traktorer från den tiden, även om man kan behöva anpassa redskapen till konstanttryckssystem.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Ralle

#9 » 11:15:35, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ang bromsar:
Ralle skrev:... På 4wd finns det ju när 4wd ligger i, vilket på vissa sker automatiskt vid bromsning som Bengt skrev. Men hur vanligt det är på 80-talare vet jag inte. ...
På MB har man rejäla bromsar runt om vare sig man kör med 4wd i eller ur. Men 4wd är ju att föredra vid bromsning på halt underlag eftersom man då slipper låsa ena axeln före den andra, dessutom går MB överlag stadigare och spårstabilare på halt underlag om man kör med 4wd inlagd, enorm skillnad.

Jaja... Tänkte inte på MB... De är ju liksom lite udda i traktorvärlden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

valtra mega

#10 » 11:48:28, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lite väl trångt att stiga i och ur SG2-hytten högra dörren är väl bara för elitgymnaster
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Ralle

#11 » 13:10:38, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

valtra mega skrev:Är det inte lite väl trångt att stiga i och ur SG2-hytten högra dörren är väl bara för elitgymnaster

Väldigt sällsynt att det finns en högerdörr, jag har aldrig sett det annat än på sprängskisser på JD:s hemsida...
Om man inte räknar den nedre rutan som dörr, men då behöver man verkligen vara elitgymnast :grin:
Hur det är att ta sig in/ur en riktig högerdörr vet jag ju då inte, men jag kan tänka mig att det blir trångt.

Vänsterdörren funkar bra tycker jag, den är ju lite udda mot en "vanlig" traktordörr...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#12 » 17:51:23, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Robban om att MB.tracen är en fantastisk traktor. Fantastiska är också de priser folk begär för nerslitna, misskötta mm. MB tracs. tror ägarna att de är gjorda av guld eller? :???:
Annars är MB trac ett koncept som lades ner alldeles för tidigt imho!

Ingen har nämt Case. Hur är deras hytter som fanns på 1290, 1490, 1590, 1690?
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

palle

#13 » 18:07:47, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Same Laser 100 har bromsar på alla hjul.
Jag gav 110.000kr för två år sen , -89 års modell.
Tyvärr är motorn luftkyld och värmen sköts av ett element och en extra generator som inte funkar på min :snow: , annars är jag väldigt nöjd med den.
Bra hytt med stora fönster och smala stolpar, jag har luftfjädrad stol i min :thummar: ,vet inte om det är så orginal

Bild
palle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:31, 22-07-2007
Ort: småländska höglandet
Maskintyp: Traktor

Stark1

#14 » 00:58:59, 16-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Jag håller med Robban om att MB.tracen är en fantastisk traktor. Fantastiska är också de priser folk begär för nerslitna, misskötta mm. MB tracs. tror ägarna att de är gjorda av guld eller? :???:
Annars är MB trac ett koncept som lades ner alldeles för tidigt imho!

Ingen har nämt Case. Hur är deras hytter som fanns på 1290, 1490, 1590, 1690?
/Mats


MB-trac försvann väl på mitten av 90-talet men startades om som Doppstadt trac och tillverkades till så sent som 2004.

De hytter som satt på Case/David brown på 80-talet är tillverkade av Secura.

Deutz hade också en ritkigt bra hytt på 80-talet. JD var nog extremt före sin tid då dom introducerad SoundGuard tidigt 70-tal (tror det var 1973) på de större modellerna.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Robban_C

#15 » 10:35:57, 16-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:... Fantastiska är också de priser folk begär för nerslitna, misskötta mm. MB tracs. ...
Håller fullständigt med. Åtskilliga av dom som finns till salu är rena liken och ändå begärs det över 100 flagg för dom. Tveksamt om dom byter ägare överhuvudtaget. :klia:
Håller med om att dom lades ned för tidigt, dom som är i skick är ju fortfarande fullt gångbara i alla sammanhang utom där det krävs miljömotor (och det går ju att lösa för den som behöver och vill kosta på). Och trots att dom alltså försvann för 18 år sen så är fortfarande reservdelsförsörjningen synnerligen bra.
Ska man ha sig just en Merca så får man nog räkna med att leta ett tag för att hitta nån som är vettig och till drägliga pengar.

Stark1, sista året var -91. Doppstadt är inte direkt en ersättare, bl a fungerar tydligen inte reservdelsförsörjningen något vidare på dom och det är mycket delar som inte alls är samma som i MB.
Bland annat har vissa (alla?) Doppstadt hydrostatdrift istället för koppling och växellåda. Smidigt men inget bra för en renodlad dragare.
I Tyskland används tydligen Doppstadt ofta som basmaskin för skördare och lunnare. Då fungerar nog hydrostaten bra och dessutom är det nog bra med portalaxlarna. Jag tror att dessa maskiner antingen viktas eller om dom redan från början är ganska tunga.
Jaja, nu är vi som vanligt ifrån ämnet lite grann.


Jag tar mig friheten att lägga in en bild på en storMerca bara för att den är så sanslöst fet.
Bild
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se