Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register

VIKTIGT! Hjälp andra att hjälpa dig!
Ange var i landet du befinner dig! Detta krävs för att andra medlemmar ska kunna hjälpa dig snabbt och effektivt.
Det räcker att du anger kommun, län eller grannort.
Klicka här för att gå till din profil


Maskinistens Maskinmarknad - annonsera hos oss!

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla kranvagn till Valmet 705

84 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Runristaren (trådstartaren)

#1 » 21:11:49, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt uppi mitt lärande i fordonselens ädla konst, hägrar nu att koppla in min fina Lastapparat 174 (Hiab) till ValMettan.

I vanlig ordning saknar jag tillräckliga förkunskaper och ”tanken” när det gäller funktion och tillvägagångssätt men är dock ivrig att lära mig, ty jag vill nå självgåendet så att säga.

Bilderna visar mitt utgångsläge, dock bommade jag att ta bild på flaklyftens hydraulklocka (1 Cyl) men den kommer i morgon.
Det inringade området är en gängad kopplingsända.

Så hur går jag nu tillväga för att få ihop detta till ett lättskött system?
Någon genial som kan tänka sig bjuda på enkelhetens hydraulmelodi :eat:

Bild

Bild

Bild

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

mccormic

#2 » 22:23:37, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag förstod så ska du driva den från traktorns h-system, då ska du ta P&T från traktorn och koppla till kranens v-paket P&T. det ser ut att det saknas stödbens cyl på den. där dom två rören bredvid varann syns.
är det under tanken en nippel är fotat? den behöver du inte använda.
den som är inringad verkar vara kopplad till stödbebet som inte finns.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

ja-bond77

#3 » 08:26:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver alltså ett spakventilbord med kranfunktionerna+2 stödbensfunktioner+flaktippfunktion? Bild på stödbenen?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

Runristaren (trådstartaren)

#4 » 09:41:51, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joo, det vart lite kortfattad bildinfo och ide men nu kommer resten :grin:

Joo jag vill driva kranen med traktorn då jag tagit bort släpets orginalpump (lastbilsflak). Kranfoten har i dag egen oljetank (tror att det är 40 liter). Ska den "plombas" alltså att jag förbigår den och hur?

Stödbenen har jag svetsat förlängningar på så att jag både kan dra ut dem och svänga dem rakt upp (annars ligger de väl kvar på stubben...).
De skall alltså tillbaks.

Gärna en ritning på dragningen och funktionen :vissla:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#5 » 11:28:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här t ex:
Bild

Porten på mitten av stödbensventilblocken verkar vara P och "slängkroken" i gaveln på blocken T. Stödbenen har alltså stängt ventilcentrum därav denna "specialare".

Slangen A kopplas i traktorns A(eller B port enligt bekvämlighet). T slangen går i traktorns returuttag(hankopplingen strax överom tryckstångsfästet). tippcylindern skulle jag föreslå som en egen slang till traktorns andra ventilsektion(A eller B enligt tycke o smak, ventilen kopplas som enkelverkande om det är lättgjort eller så en slangstump över till returen med T-stycke eller så låter man det vara, blir lite mycket ansträngning att sänka flaket då dock.). Med tippslangen rakt till traktorn kan man tippa flaket utan att gå ur hytten.
Senast redigerad av ja-bond77 11:30:20, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

mccormic

#6 » 19:12:30, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken i kranfoten använder du inte.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#7 » 20:45:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker om dragningen för flaklyften, den är till och med så att jag förstår den :grin:

Nu ska jag försöka att bena ut ”ryskan” på bild 1.
Röd punkt visar gummislangen vilken går in i kranfotscylinderns ena ände.
Gul punkt visar intag/uttag (?) bakom gummislangen för kranfotscylinderns andra sidas ände.
Blå punkt visar ”T-styckets” (stödbenens) matning (?).
Grön punkt visar en bock som leder ner i tanken (förmodligen…).

”Stödbenen” leder till intag/uttag (?) på var sin sida om tanken.
Om tanken inte skall användas som Mccormic säger, ska alltså den tjocka gummislangen under tanken, plombas likasom den andra undre kopplingen (bild 4 och 5)? Hur gör jag då med stödbenens intag i tanken samt den lilla korta böjen (grön) vid ventilbordet och T-styckets gängade ut/intag (bild 3).

Slutligen var ska jag så ansluta matningen/ar (inklusive flakcylindern) och returer på traktorn (bild 2, Vit, Svart, Ljusblå, Lila och Orange)?

Ha överseende med hydraullärlingens ”överdrivna” efterfrågan in i minsta detalj, men jag är lat :mrgreen: och vill inte göra om det.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Runristaren 20:49:02, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

mccormic

#8 » 21:22:49, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter som du inte ska använda tanken då du nu har den i traktorn så blir det att plugga bort den grova sugledningen under tank som har gått till lastbilens pump, och dom andra slangarna/rören som går till tank har varit
retuer som du ska koppla till traktorns retur/tank.
Har inte skruvat i en sån kran men tryck från traktorn ska in på ventilpaketet på P el. IN beroende på symboler på paketet och T el. OUT till retur på traktorn. då man har svårt att skapa sig en helhetsbild av bilderna så kan jag inte riktigt säga var bild 3 ska kopplas. men misstänker att det ska tryck på den då du har en ventil på stödbenet som du reglerar dom med.
Senast redigerad av mccormic 21:25:41, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#9 » 23:35:35, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter er input :mrgreen: tror jag nu att jag ser enkelheten i Jabonds system :grin:

Jabond, nu följer jag inte med i vare sig P, A'or eller T'n men du menar alltså ledningen (tryckande) till flaktippen skall kopplas i antingen i den Vita eller Lila hydraulkopplingen på traktorn. Är det någon skillnad på dessa?

Den gängade kopplingen (Blå) som leder till stödbenen ska kopplas till en tryckande hydraulik, således antingen den Svarta eller Ljusblå på traktorn. Är det någon skillnad på dessa?

Dessa två "uppe och nerepar, eller för den delen, sida vid sida, vad vet jag..." har jag för mig manövreras av 2 spakar i hytten (fram, neutral och bak). hur vet jag så vilken av dessa ventiler/par som trycker eller suger?

Sen ska alltså den korta böjen (Grön) som nu går ner i tanken, istället gå till returen (Orange) på traktorn och som Mccormic säger, ska sen alla tankingångar (de 2 under tanken plus stödbenens 2 på sidorna och den korta böjens upptill på tanken, pluggas. Har jag förstått rätt?

Kranens arbetstryck och olja leds alltså in via det "smala" rörets gängade koppling under kranfotscylindern?
Senast redigerad av Runristaren 23:41:53, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#10 » 07:53:28, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta har du rätt där. :thumme: Tankledningen från svängcylindrarna ska förstås fortsättningsvis vara kopplad på tanklinjen(mot traktorn via T-stycke) enligt min skiss.

A och B är alltså betäckningar på de två portar som kommer UT från en riktningsventil(sektionsventil). Hör ihop på så vis att de manövrerar parvis varsin dubbelverkande funktion. Riktningsventilerna på Valmeten är ihopbuntade ståendes sida vid sida i ventillimpan. Skillnaden mellan vita och lila respektive svart och ljusblå är ingen skillnad mer än att du har möjlighet att välja åt vilket håll du ska föra spaken i hytten. Ibland har riktningsventilerna inbyggt flytläge, ett fjärde läge i spakens rörelseområde antingen längst fram eller längst bak i rörelsemönstret. Nån valmetexpert kan säkert säga från bilden om dessa ventiler har flytläge genom att kolla längden på de aluminiumfärgade slidkopparna ovanpå ventilerna. Du menar alltså att inget sånt läge finns? Nån som vet om det finns nån liten kran i ventilsektionerna för att välja enkelverkande funktion? När runristaren ska sänka flaket skickas tryckolja till andra uttaget i ventilen(ex "B" om "A" är kopplat till tippen, A är är då öppen mot traktorns tank). Detta medför onödig belastning av traktor och hydraulpump i sänkläge. Om inte ventilen har nån kran för enkelverkande funktion så skulle jag rekommendera en slangstump mellan B och returanslutningen.
Blir ett T-stycke där då för att också medge krankretsens inkoppling.


Hur du vet vilken som är A eller B lär du nog helt enkelt testa dig fram till. Förslagsvis med tippfunktionen. Båda ventilerna torde funka likadant åt samma håll.

"Kranfotscylindern" döper vi härmed om till svängcylindern/-rna. :wink: Och jo bild tre ska kopplas till P-kretsen(med T-stycke för kranbordet) som i sin tur kopplas på traktorns A/B port.


Kranbordet, har det inga anslutningar i övre gaveln? I så fall vart går det lila röret i bild 1? Tryckanslutning?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

Runristaren (trådstartaren)

#11 » 17:14:56, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jabond, den vänstra och nedersta dott (Blå…som du förmodligen uppfattar som Lila) är den på bild 1, svagt gröna ledningen som servar stödbenen, alltså kommer ifrån det gängade uttagets (bild 3) rörsystem.

Är den rektangulära och randade symbolen på din ritning, svängcylindern :grin: eller ventilbordet och visar ritningen att jag använder två tryck ut (A) och en retur/in (T) på traktorn?

På kranens Svängcylindern finns två uttag (gummislang på ena sidan och rör på andra) vilka går till ventilbordets Gul och Röda dott (bild 1).

Menar du så att den korta Gröndottade ”bockledningen” (bild 1) som nu går ner i krantanken, alltså ska pluggas i krantanken och istället ledas till traktorns retur tillsamman med en av svängcylinderns anslutningar, i så fall vilken av dem? ”Gummisidan eller rörsidan”?

När jag läste din ritning uppfattade jag den rektangulära vara ventilbordet och trodde så att A-matningen (på ritningen) ska ske via den gängade anslutningen (bild 3) och därmed fortsätta in i ventilbordet via stödbenen och dess anslutning (blå dotts ledning den nederst vänstra på bild 1).

Men du menar att huvudmatningen till kranen skall ske via en av svängcylinderns anslutning istället. Har vi verkligen förstått varandra rätt? Jag tror att det ligger ett missförstånd här, eller hur

När det gäller val av traktorns ut/inflöden och regleringen via Hyttens manövrar till ventilparen, innebär det alltså att jag kan ställa de två vänstra på tryck ut och de två högra på in? Så med hanventilen under dem, har jag således 2 ut och 3 in, är det rätt uppfattat?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

eric larsson

#12 » 17:57:07, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

trevligt att fler fått ögon på volvo bm valmet 705-4wd
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#13 » 18:08:43, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej rören från stödbenen som går in i tank ska gå till returen på traktor istället som för nu till vagnets tank, man kan ju koppla ihop alla returer före slangen som går till traktorn så behöver man bara en slang tillbaka. och trycket får du nog koppla med ett t-stycke före så ett går till v-paket och den andra till T -stycket som går till stödbenen. rekomenderas att du har returslangen grövre än tryckslangarna så det inte blir mottryck i systemet
kranen och stödbenen kör du med med ena sektionen på traktorns paket och flaktipp på det andra.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#14 » 19:10:39, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärlingen börjar kaxa upp sig eller så har hydraulläran gått in :thumme:

Röd är tryck och Blå är retur.
Innebär detta att jag via manöverspakarna i hytten kan ge mig två utgående ifrån varandra separata tryck samt ta in returen i den ensamma hanen eller har den för liten kapacitet?

Finns det förresten "fyrvägsstycken" som jag ritat på ritningen och Mccormic, ska alltså den grövre returslangen börja efter "fyrvägaren" in mot traktorn eller redan vid kranfotens utlopp?

Utöver detta så plombar jag alltså alla ut och ingående i krantanken eller hur?

Bild
Senast redigerad av Runristaren 19:30:42, 19-04-2011, redigerad totalt 3 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#15 » 19:38:44, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

eric larsson skrev:trevligt att fler fått ögon på volvo bm valmet 705-4wd

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av olika traktorfabrikat men det räckte för mig att lägga mig under Hin för att bli kär :razz: , traktorn är ju i det närmaste smekande slät :thumme: . Med en frigång (38 tums fälgar) på närmare en halv meter och hytt som ett helt Rike, är jag mer än nöjd, speciellt nu som snabbväxelns överväxel åter spinner :thummar:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

mccormic

#16 » 19:59:46, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där skissen ser ut riktig någon får rätta mig om jag har fel och sätt gärna grövre slang redan från kranpaketet. ihopkopplingstycken på returen kan man tillverka själv då det inte är några höga tryck på den slangen kan ta en vanlig slang som tål olja och gärna armerad med tyg så håller det.

har ritat lite på dina bilder av snabbkopplingarna, visst går det ändra vilka som man sätter tryck på innifrån traktorn? så du har rätt P&T

glömde att lägga in bilden.


Bild
Senast redigerad av mccormic 20:01:31, 19-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

bangt

#17 » 20:08:19, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mccormic

#18 » 20:14:37, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.


Ja, men den såg ut att vara ganska smal koppling ,om man sänker kranen ska det ganska mycket olja i retur och det kan bromsa med så smal koppling om man inte kan byta ut den till en större dimension?
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

bangt

#19 » 20:19:35, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:
bangt skrev:du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.


Ja, men den såg ut att vara ganska smal koppling ,om man sänker kranen ska det ganska mycket olja i retur och det kan bromsa med så smal koppling om man inte kan byta ut den till en större dimension?


så kan det vara, får man inte igenom ca 60L/minut genom en halvtums
koppling? eller är jag och cyklar?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#20 » 20:25:26, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju halv tums koppling på både returanslutningen och A/B uttagen så då är det bara den ökade friktionsförlusten man får med att sätta tankledningen på B porten(markerat "T" på mccormics bild). Helt ok med andra ord om man vill ha lite extra värme i systemet. :roll:

Annars är den där senaste pappersskissen exakt samma som jag ritade... Men som sagt om du inte har flytläge(eller enkelverkande funktion) i traktorns ventiler så kan det vara bra med en extra slang för att dränera tippventilens B-port.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

bangt

#21 » 20:33:02, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp, tror nog det är bättre att dra returen direkt till tank på traktorn.

har för mig att dom har flytläge på spaken, men minnet kan svika.
prova att skjuta hyd,spaken framåt, förbi första läget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mccormic

#22 » 20:38:38, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog rätt ,men jag tyckte den såg ut mindre på bilden men nu då jag har studerat bilden så är det nog en 1/2" koppling.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

cowboy

#23 » 20:57:55, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag körde hydraulmotor så satte jag ett T-stycke med grovsnabbkoppling under tanklocket för retur. (Den sneda krommade mojängen på bilden) :smile:
Senast redigerad av cowboy 20:58:34, 19-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#24 » 07:47:55, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinst varje gång som de säger på Tivoli, då jag alltså har 3 förslag på returdragning :grin:

Hydrauliksystemet på traktorn och kranen är alltså i tum och ej i mm, gäller det all ”normal” hydraulik? Om returen (Grön dott) på kranen är halvtum vad ska vi då kunna tänka oss att tilloppet (Blå dott) är, 3/8?
Då jag som sagt är lat, vill jag skapa ett så enkelt och rent system som möjligt, alltså en önskan i detta inledningsskede, om att bara använda 3 slangar till traktorn. Alltså att alla ”ten, kryss och andra kopplingar” stannar på kranen.

Har känt efter vad ni skriver då jag inte själv har någon konkret erfarenhet av dylikt arbete/konstruerande och det lutar åt att dra returen i den ensamma ”Hanen” om den nu är ok för detta ändamål, alltså med en halvtums returslang. Tryckslangen till flaktippen och kranen skall alltså till skillnad ifrån returens halvtum, vara 3/8 eller…ska även flaktippens enkelledning vara halvtum.

Mycket frågor från lärlingen, blir det. Dock vet jag som både Timmerman och Runristare att det är betydligt enklare att dubbel eller rent av trippelchecka innan jag skrider till verket, än att bara blåsa på och detta av egen erfarenhet… :vissla:

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#25 » 09:38:42, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg T-styck på oljepåfyllning om du har grov returslang, så har jag gjort med alla mina Valmet.. Även från balmaskin claas 255 med plastare.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#26 » 14:20:33, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Lägg T-styck på oljepåfyllning om du har grov returslang, så har jag gjort med alla mina Valmet.. Även från balmaskin claas 255 med plastare.

...Hmm, jag var ner å skruvade av locket och nog fanns det hål så det räckte där :grin: Transmissionsoljan bytts ju inte varje månad så jag skulle till och med orka med att ta loss returkopplingen de gånger det avkrävs. så varför inte :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#27 » 14:28:17, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Appropå mina hydraulspakar så finns denna skylt ovanför dem, går det att uläsa något närmare om "frilägen å sånt..." och vad betyder "kick-outstjärnorna" (3-4) :huh:

Bild
Senast redigerad av Runristaren 14:29:02, 20-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

bangt

#28 » 15:54:20, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

du har flytläge på spakarna.kickout är nog att när en kolv går i botten så
slår hyd,spaken till neutral.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#29 » 16:01:06, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första ventilen från höger verkar vara enkelverkande. Perfekt för dina funktioner, antingen till kranhydrauliken eller till tippcylindern. Kanske bäst till kranen så behöver du inte manuellt spärra spaken från "kickout" då du är ute o spakar, "snörlås" du vet... Vi kan döpa uttag 1,3,5 till A portar och 2,4,6 till B-portar så kanske det klarnar ytterligare... :smile: Kanske du saknar den tredje ventilen, uttag 5&6?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

bangt

#30 » 16:12:06, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: måste skaffa glasögon :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#31 » 16:14:28, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå? :klia: Har inte ventilerna flytläge? Borde det finnas symbol i de överst tomma rutorna då kanske? :klia:


Kom på en sak, Ventil 1 är antagligen återfjädrande. Dvs runristaren hamnar att ta fram snöret i alla fall. Mitt råd, lägg tippen på den enkelverkande första ventilen, kranen på ventil 2(uttag 3 t ex)MED snöre(eller motsvarande spärr) och kranens retur som sagts till returanslutningen.
Senast redigerad av ja-bond77 16:17:43, 20-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

bangt

#32 » 16:28:56, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

cowboy

#33 » 16:52:24, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#34 » 20:03:51, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Första ventilen från höger verkar vara enkelverkande. Perfekt för dina funktioner, antingen till kranhydrauliken eller till tippcylindern.

Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?
Skulle ju inte vara så illa i sådana fall :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#35 » 20:06:03, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..

Ska ut å fota närmare i morgon å se om det syns något av det du säger :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#36 » 20:08:56, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken

Bangt, kan jag testa detta utan något tillkopplat, alltså bara rakt upp och ner, är det inget som tar stryk av att jobba mot stängt eller nått :???:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#37 » 20:16:11, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Men jag testade Hin (Valmeten alltså) i denna backe i dag och detta med låga ettan och fyrhjulsdriften inkopplad dock ej diffen. På i stort sätt tomgång, passerade vi krönet majestetiskt :mrgreen:
Det är gott gry i Hin :thummar:

Bild
Senast redigerad av Runristaren 20:30:41, 20-04-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

bangt

#38 » 20:24:32, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

du behöver inte ha igång traktorn för att testa, ut och rycka i spakarna
är det flyt på spakarna så hålls dom i ändläget, men det kan också vara
som cowboy skrev.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#39 » 20:48:08, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

cowboy

#40 » 21:00:15, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild


Punkt A var den kran jag menade, vill minnas nån modell har en svart plastratt vid omställning till enkelverkande..
Senast redigerad av cowboy 21:02:19, 20-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#41 » 11:37:17, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cowboy, såg omställningsvreden ut så här, som på min bild?

Bild

...Hmmm, Jabond77, skulle endast de vilket ej finnes i tryck debatteras på detta forum, vart det nog ganska dött eller vad tror du :wink:
Vad innebär igentligen "flyt" i detta sammanhang?
Senast redigerad av Runristaren 11:40:33, 21-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#42 » 13:52:14, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med vredet får man ventilen gjord enkelverkande som tex är lämpligt för släpvagn..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#43 » 14:25:47, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur stor smörjpistolen är :grin: …kommer det inte mera fett ur den än vad munstycket klarar av. Alltså du kan försöka att impa på grannfrun med din nya och feta trädgårdsslang, dock sprutar den ej mer vatten än vad kranen klarar av.

Den grövsta rördimension (begränsaren…) jag hittat på kranen är dess tankretur som är 13/16 i ytterdiameter.
Vad gör det i innerdiameter?

Kranmatningen är 9/16 och har i innerdiameter 9 mm (tum?).
Tippcylinderns lilla rörbocksintag har 12 mm (1/2 tum?) i innerdiameter.
Hankontakten på traktorn har i munstycket in ½ tum och ner i foten till tanken 13/16 (ytterdiameter). Om inte 13/16 rör har innerdiameter av en ½ tum, har vi här en strypning utav systemet och då gäller påfyllningskopplingsalternativet eller hur?

Ty min fysiska slutledning säger mig att jag inte behöver grövre retur än vad ett 13/16 rör/slang har som innerdiameter, då jag inte använder stödbenen samtidigt som kranen.

Skickar med bilder på tänkt dragning och som översikt på projektet som du Mccormic tidigt ”efterfrågade”.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Runristaren 14:27:37, 21-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#44 » 19:14:16, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilket mått har oljepåfyllningen?
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#45 » 13:33:33, 22-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:vilket mått har oljepåfyllningen?

Ytterdimension på lockets gänga är i det närmaste 30 mm och hålet neri påfyllningen 3/4 tum. Vad har 13/16 tums hydraulrör för innerdiameter?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#46 » 13:42:56, 22-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ivf grövre returkoppling än traktorns orginalkoppling om du sätter sen direkt på oljepåfyllningen..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#47 » 09:22:23, 26-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Du får ivf grövre returkoppling än traktorns orginalkoppling om du sätter sen direkt på oljepåfyllningen..


Jag köper det och även din utmärkta ide men känns bara så enkelt att fixa med "snabbhanekopplingen" i detta skedet, dock lär det i framtiden bli mer kopplande då jag även vill ha grip på kranen :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#48 » 21:27:55, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Hiab en tysk kran :uupps:

Bild


Nåväl efter en del slit med tom kran och bändande med lastflaket har jag friställt ventilbordets baksida.
Returröret (blått) håller 22mm i ytterdiameter, vad är det för mått??? Sannerligen ingen höjdare att få tag i slang och/eller koppla ihop med traktorns "halva".

Bild


Returmutteranslutningen i ventilbordets block är en mutter med 32mm/eller 1 tum 1/4. Hoppas dess gängdimension gör att det går att byta ut den mot en lämpligare överföring.
Senast redigerad av Runristaren 21:31:14, 11-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Olall

#49 » 21:34:37, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580
New Holland T5050
Buster 320
BM Volvo S830
Cat 910

Runristaren (trådstartaren)

#50 » 23:43:23, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#51 » 08:58:43, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Hittade foto på det grövre returen jag fixat vid oljepåfyllningspluggen.
Passar även till x05 serie. :wave:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Fredrik_

#52 » 09:46:39, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:
Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?


Så är det väl alltid!?
Underleverantörer..
Elkomponenter/styrenheter från Hella, Bosch mm oavsett vem som sätter ihop bilen!

Den stora österikiska krantillverkaren Palfinger har tex sedan måånga år svensk fjärrstyrning till sina kranar. (Oldsberg)

HIAB bygger i bla Spanien..

22mm=7/8tum
Borde inte vara några problem att att hitta nipplar som passar i ventilbordet.
Brukar vara vanlig R-gänga..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#53 » 16:43:34, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Hittade foto på det grövre returen jag fixat vid oljepåfyllningspluggen.
Passar även till x05 serie. :wave:


Gott om tur å returer, hade du jaa :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#54 » 17:03:34, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Runristaren skrev:
Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?

22mm=7/8tum
Borde inte vara några problem att att hitta nipplar som passar i ventilbordet.
Brukar vara vanlig R-gänga..


Det var utgående slangpåsticket som hade yttermåttet 22mm, gängan i bordet är inga problem...Löst idag :grin:

Beträffande den ökande inflationen i äkthetens sanning i varande, ords betydelse och dagens "mishmashande" med prylar, naturen och även individer....Säljer jag en runsten till dig är den av min tillverkning och inte inköpt/slagen av andra, således mitt ord är "ristad i sten".

Dagens "slå sig för bröstet nationallitet/brand på grejer" är endast Gycklarens illusioner vilket styrs av kvartalsrapporter som endast gör 5% av befolkningen svinrika och skitar ner det globala habitatet för resterande 95%.

Det är utvecklig det...
Men billigt...är det ju sannerligen...
Åtminståne så långt näsan räcker på "The Fool"...
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#55 » 17:03:01, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att säga att jag är nöjd är ej att överdriva, om jag säger så :eat:

Bild

Nu återstår att dra hydrauliken till flaktippen, på med flaket på sin plats (bakåtflyttat på bild för att komma åt ventilpaketet), planka det åså några lyktor bak å så färg på hela härligheten, gissa vilken :grin:

...Hmm, kanske även skulle vara en aning längre förlängare som "fast utskjut", än den metersbit som nu sitter där, någon som vet om färdiga 2-3 metrare?

När jag ändå håller på med önskelista, alltså fram tills dess att slantarna räcker till en juste hydraulisk sten/stockgrip, är det någon som har koll på färdiga eller ritningar på "manuel" stengrip ala "farfars tid" för kran?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#56 » 18:42:59, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så trevligt! :grin:
Tippen bör väl bara vara en slang (eller delvis rör) från cylinder och till traktorns tipputtag!
Inget krångel via ventiler på vagnen, mer än möjligtvis tippbegränsning.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

cowboy

#57 » 21:00:48, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske du har lite bilder på din returdragning? :grin:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Olall

#58 » 21:12:05, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har traktorn bytt färg ?
Här är den röd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=105
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580
New Holland T5050
Buster 320
BM Volvo S830
Cat 910

Runristaren (trådstartaren)

#59 » 21:39:32, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Så trevligt! :grin:
Tippen bör väl bara vara en slang (eller delvis rör) från cylinder och till traktorns tipputtag!
Inget krångel via ventiler på vagnen, mer än möjligtvis tippbegränsning.


Kul att du nämner det Fredrik för jag har funderat en del, även på den dragningen :grin:
Jag har tänkt att sätta slangbit från tippkolvan till rambalk och där dra ett rör fram till där jag nu har till/returen, ty gott att ha allt samlat på ett ställe :grin:

Bild

Något jag däremot är inne på är någon form av manuel "av och påventil" på röret, som regleras utifrån/vid flaket. Mardrömen är ju annars att jag råkar komma åt någon pinal i hytten och får mig en "puckelrygg" till flak :uupps:

Hur tänkte du med tippbegränsning?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#60 » 21:54:11, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Kanske du har lite bilder på din returdragning? :grin:

Jag tog den lättaste vägen och använde den halvtumshane som redan satt på traktorn :grin:
På ventilbordet bytte jag ut orginalföringen till en reducering/halva (bilden)
Bild
vart dock en aning lång slang....Kranen far omkring med detta flöde, mer än vad jag mäktar med och då jag ej har bråttom, fungerar det utmärkt för mig. Har snackat runt lite om det här med "jätteretur" och kommit fram till att jag ej påverkas av det, då jag ej kör traktorn samtidigt som jag kranar. Ty gamkranens flöde täcks med råge av halvan :thumme:
Dock är det alltid positivt med andras erfarenheter :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#61 » 22:07:32, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:Har traktorn bytt färg ?
Här är den röd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=105

Självklart Olall skall Runristarns Skepp vara av "egen sort" :grin:.
När jag är färdig med målandet kommer ormslingor å hällristningsbilder klä Hin i all sin prakt :eat:

Ty att det är en Valmet 705 (den bäste :mrgreen: ) behöver jag bara veta i mitt hjärta :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#62 » 22:13:54, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#63 » 22:35:18, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)

...Hmmm joo, det har varit en bil, närmare bestämt min egen som jag satte svetsen i... :vissla: Orginal...satt det ett i mitt tycke klumpigt arrangemang med grov vajer fäst i flakets undersida som reglerade en strypventil.

Flakmarknaden är som den är, vilket gjorde att "bilen" dubblade sitt värde som "sönderskuren"...
Senast redigerad av Runristaren 10:20:31, 15-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#64 » 10:24:08, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#65 » 10:50:07, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:tippcylindern skulle jag föreslå som en egen slang till traktorns andra ventilsektion(A eller B enligt tycke o smak, ventilen kopplas som enkelverkande om det är lättgjort.


Det är lätt att välja dubbel eller enkelverkande på ventilerna.
Jag använder i dag det ena ventilparet (dubbelverkande) till kranen där spaken för denna ventil i traktorn är från bakersta läget Tryck-neutral-tryck-flyt.

Om jag då ställer det andra ventilparet som enkelverkande och ansluter tippcylinderanslutningen dit, vad ger då det för funktion i spaken (samma funktionsprincip som den första)? Alltså när jag vill tippa flaket, för jag då spaken bakåt och tillbaks till neutral, när jag vill ta ner det?

Förmodligen löjligt barnsliga frågor för den som kan, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag känner mig osäker och istället som eftertänksam söker information för att slippa lära mig det, den dyrköpta vägen...

Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#66 » 10:54:12, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..


Fredrik, jag han precis (4 minuter innan) ta bort det jag kännde hade debatterats tidigare :mrgreen: innan du svarade.
Du verkar samtidigt om jag inte uppfattat det fel, svarat på mitt sista skick, eller hur :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#67 » 10:54:36, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Upp-Neutral/stopp-Ner" på spaken borde det bli! Kanske med "-Flyt" dessutom (Ger att flaket går ner, även om du kliver ur.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#68 » 10:56:18, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#69 » 11:04:02, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!

Hellre rörigt än ingen respons alls :thummar:
Ahaa, då fattar jag spakeriet, perfekt :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Hansborg

#70 » 14:52:20, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gör HB:
Tryck-neutral-tryck-flyt

använder jag "tryck" närmast flytläge för kippen
Vid sänkning användes "flyt" läge.
Funkar bra (bäst) i alla väder :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

cowboy

#71 » 15:31:00, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#72 » 17:43:22, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hb å Cowboy, jag ser Ljuset, vare sig det stavas med T..re Kronor eller K...arhuna :grin: ty jag hör till den svensktalande delen av Finland :djaevul:

För övrigt har jag ej mycket till övers för nationalism, annat än den till Självet och därmed Nuets handling (det Sanna individvärdet) :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#73 » 05:57:06, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart... Iofs kan nog dubbelverkande cylindrar också komma ut om kolven inne i cylindern skruvar loss.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

Runristaren (trådstartaren)

#74 » 08:08:45, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart...


Ok, jaa det jag hört är att hydraulolja med fart...inte är någon lekstuga snarare feberstuga...Nåå, det får väl bli den där uggliga vajern, tillbaks på plats då :)
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Hansborg

#75 » 16:10:44, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:


På min "drömaskin" 8100 har den "enkelverkande" ventilen endast återfjädrande spak, så även de med flytläget, förutom själva flytläget då.
Därför funkar det bäst med flytläget hos mig.

Det är att rekomendera en "grov" slang till tippen, om kipptuben är grov!
Fördelen med det, är en snabbare sänkning av kippen :smile: eller heter de Vippen i Sverige? :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

cowboy

#76 » 19:01:28, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kippbegränsare är alltid bra,tex i form av wire..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170
Åkerman 5

Runristaren (trådstartaren)

#77 » 00:12:40, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Det är att rekomendera en "grov" slang till tippen, om kipptuben är grov!


Joo, Tippklockans :mrgreen: anslutningsdim (begränsare) är invändigt en halvtum, så "fetare" slang än så blir väl endast gycklarspel för gallerierna :grin:

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#78 » 07:59:33, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det ser ut som du har en reducering närmast cylindern? Vad är det för storlek på den ursprungliga gängan?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

Runristaren (trådstartaren)

#79 » 09:58:37, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Men det ser ut som du har en reducering närmast cylindern? Vad är det för storlek på den ursprungliga gängan?


Ahaa, du/ni menar så, självklart :mrgreen:, ja det lär väl innebära ett betydligt större flöde då det säkert rör sig om upp till 1 tum så här på uppskattarens raka arm. Vad har då de utgående/ingående parventilerna (nästa flödesbegränsare) på traktorn för flödesdim, är de inte halvtummare?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#80 » 13:52:49, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det gå om kolven är på, utmärkt allt såå :thumme:

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#81 » 18:43:58, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strålande! :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#82 » 19:10:12, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Strålande! :grin:

Å med tjärat plank på flakramen är det som gjutet för Ristarn, jumm jumm :thummar:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#83 » 19:19:42, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får fixa något att lägga stenarna på också, så det inte blir märken!! :cool:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Stockholm-Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#84 » 23:56:28, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Du får fixa något att lägga stenarna på också, så det inte blir märken!! :cool:

Självklart ska jag göra det, ty vad kan vara mer skyddsvärt än att vara aktsam om konstverken (runstenarna) :mrgreen:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

ME - bli medlem

XACC

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

K-berg AB

Wiggs Maskiner

Billackering

Smidesreparationer

Bewag

Scanbolt

Scanbolt

Scanbolt

Batteriexpressen

Vikabacken

Terrapart

Quality Tractor Parts Ltd.

ME