Sida 2 av 6

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 19:59:46, 19-04-2011
av mccormic
Den där skissen ser ut riktig någon får rätta mig om jag har fel och sätt gärna grövre slang redan från kranpaketet. ihopkopplingstycken på returen kan man tillverka själv då det inte är några höga tryck på den slangen kan ta en vanlig slang som tål olja och gärna armerad med tyg så håller det.

har ritat lite på dina bilder av snabbkopplingarna, visst går det ändra vilka som man sätter tryck på innifrån traktorn? så du har rätt P&T

glömde att lägga in bilden.


Bild

InläggPostat: 20:08:19, 19-04-2011
av bangt
du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.

InläggPostat: 20:14:37, 19-04-2011
av mccormic
bangt skrev:du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.


Ja, men den såg ut att vara ganska smal koppling ,om man sänker kranen ska det ganska mycket olja i retur och det kan bromsa med så smal koppling om man inte kan byta ut den till en större dimension?

InläggPostat: 20:19:35, 19-04-2011
av bangt
mccormic skrev:
bangt skrev:du kan också sätta returen direkt till den undre hanen, den borde vara fri
retur.


Ja, men den såg ut att vara ganska smal koppling ,om man sänker kranen ska det ganska mycket olja i retur och det kan bromsa med så smal koppling om man inte kan byta ut den till en större dimension?


så kan det vara, får man inte igenom ca 60L/minut genom en halvtums
koppling? eller är jag och cyklar?

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:25:26, 19-04-2011
av ja-bond77
Det är ju halv tums koppling på både returanslutningen och A/B uttagen så då är det bara den ökade friktionsförlusten man får med att sätta tankledningen på B porten(markerat "T" på mccormics bild). Helt ok med andra ord om man vill ha lite extra värme i systemet. :roll:

Annars är den där senaste pappersskissen exakt samma som jag ritade... Men som sagt om du inte har flytläge(eller enkelverkande funktion) i traktorns ventiler så kan det vara bra med en extra slang för att dränera tippventilens B-port.

InläggPostat: 20:33:02, 19-04-2011
av bangt
japp, tror nog det är bättre att dra returen direkt till tank på traktorn.

har för mig att dom har flytläge på spaken, men minnet kan svika.
prova att skjuta hyd,spaken framåt, förbi första läget.

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:38:38, 19-04-2011
av mccormic
Du har nog rätt ,men jag tyckte den såg ut mindre på bilden men nu då jag har studerat bilden så är det nog en 1/2" koppling.

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:57:55, 19-04-2011
av cowboy
Då jag körde hydraulmotor så satte jag ett T-stycke med grovsnabbkoppling under tanklocket för retur. (Den sneda krommade mojängen på bilden) :smile:

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 07:47:55, 20-04-2011
av Runristaren
Vinst varje gång som de säger på Tivoli, då jag alltså har 3 förslag på returdragning :grin:

Hydrauliksystemet på traktorn och kranen är alltså i tum och ej i mm, gäller det all ”normal” hydraulik? Om returen (Grön dott) på kranen är halvtum vad ska vi då kunna tänka oss att tilloppet (Blå dott) är, 3/8?
Då jag som sagt är lat, vill jag skapa ett så enkelt och rent system som möjligt, alltså en önskan i detta inledningsskede, om att bara använda 3 slangar till traktorn. Alltså att alla ”ten, kryss och andra kopplingar” stannar på kranen.

Har känt efter vad ni skriver då jag inte själv har någon konkret erfarenhet av dylikt arbete/konstruerande och det lutar åt att dra returen i den ensamma ”Hanen” om den nu är ok för detta ändamål, alltså med en halvtums returslang. Tryckslangen till flaktippen och kranen skall alltså till skillnad ifrån returens halvtum, vara 3/8 eller…ska även flaktippens enkelledning vara halvtum.

Mycket frågor från lärlingen, blir det. Dock vet jag som både Timmerman och Runristare att det är betydligt enklare att dubbel eller rent av trippelchecka innan jag skrider till verket, än att bara blåsa på och detta av egen erfarenhet… :vissla:

Bild

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 09:38:42, 20-04-2011
av cowboy
Lägg T-styck på oljepåfyllning om du har grov returslang, så har jag gjort med alla mina Valmet.. Även från balmaskin claas 255 med plastare.

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 14:20:33, 20-04-2011
av Runristaren
cowboy skrev:Lägg T-styck på oljepåfyllning om du har grov returslang, så har jag gjort med alla mina Valmet.. Även från balmaskin claas 255 med plastare.

...Hmm, jag var ner å skruvade av locket och nog fanns det hål så det räckte där :grin: Transmissionsoljan bytts ju inte varje månad så jag skulle till och med orka med att ta loss returkopplingen de gånger det avkrävs. så varför inte :thumme:

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 14:28:17, 20-04-2011
av Runristaren
...Appropå mina hydraulspakar så finns denna skylt ovanför dem, går det att uläsa något närmare om "frilägen å sånt..." och vad betyder "kick-outstjärnorna" (3-4) :huh:

Bild

InläggPostat: 15:54:20, 20-04-2011
av bangt
du har flytläge på spakarna.kickout är nog att när en kolv går i botten så
slår hyd,spaken till neutral.

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 16:01:06, 20-04-2011
av ja-bond77
Första ventilen från höger verkar vara enkelverkande. Perfekt för dina funktioner, antingen till kranhydrauliken eller till tippcylindern. Kanske bäst till kranen så behöver du inte manuellt spärra spaken från "kickout" då du är ute o spakar, "snörlås" du vet... Vi kan döpa uttag 1,3,5 till A portar och 2,4,6 till B-portar så kanske det klarnar ytterligare... :smile: Kanske du saknar den tredje ventilen, uttag 5&6?

InläggPostat: 16:12:06, 20-04-2011
av bangt
:ohnej: måste skaffa glasögon :grin: