Sida 3 av 6

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 16:14:28, 20-04-2011
av ja-bond77
Vadå? :klia: Har inte ventilerna flytläge? Borde det finnas symbol i de överst tomma rutorna då kanske? :klia:


Kom på en sak, Ventil 1 är antagligen återfjädrande. Dvs runristaren hamnar att ta fram snöret i alla fall. Mitt råd, lägg tippen på den enkelverkande första ventilen, kranen på ventil 2(uttag 3 t ex)MED snöre(eller motsvarande spärr) och kranens retur som sagts till returanslutningen.

InläggPostat: 16:28:56, 20-04-2011
av bangt
nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 16:52:24, 20-04-2011
av cowboy
På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:03:51, 20-04-2011
av Runristaren
ja-bond77 skrev:Första ventilen från höger verkar vara enkelverkande. Perfekt för dina funktioner, antingen till kranhydrauliken eller till tippcylindern.

Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?
Skulle ju inte vara så illa i sådana fall :grin:

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:06:03, 20-04-2011
av Runristaren
cowboy skrev:På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..

Ska ut å fota närmare i morgon å se om det syns något av det du säger :grin:

InläggPostat: 20:08:56, 20-04-2011
av Runristaren
bangt skrev:nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken

Bangt, kan jag testa detta utan något tillkopplat, alltså bara rakt upp och ner, är det inget som tar stryk av att jobba mot stängt eller nått :???:

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:16:11, 20-04-2011
av Runristaren
:off_topic: Men jag testade Hin (Valmeten alltså) i denna backe i dag och detta med låga ettan och fyrhjulsdriften inkopplad dock ej diffen. På i stort sätt tomgång, passerade vi krönet majestetiskt :mrgreen:
Det är gott gry i Hin :thummar:

Bild

InläggPostat: 20:24:32, 20-04-2011
av bangt
du behöver inte ha igång traktorn för att testa, ut och rycka i spakarna
är det flyt på spakarna så hålls dom i ändläget, men det kan också vara
som cowboy skrev.

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 20:48:08, 20-04-2011
av ja-bond77
Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 21:00:15, 20-04-2011
av cowboy
ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild


Punkt A var den kran jag menade, vill minnas nån modell har en svart plastratt vid omställning till enkelverkande..

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 11:37:17, 21-04-2011
av Runristaren
Cowboy, såg omställningsvreden ut så här, som på min bild?

Bild

...Hmmm, Jabond77, skulle endast de vilket ej finnes i tryck debatteras på detta forum, vart det nog ganska dött eller vad tror du :wink:
Vad innebär igentligen "flyt" i detta sammanhang?

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 13:52:14, 21-04-2011
av cowboy
Med vredet får man ventilen gjord enkelverkande som tex är lämpligt för släpvagn..

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 14:25:47, 21-04-2011
av Runristaren
Oavsett hur stor smörjpistolen är :grin: …kommer det inte mera fett ur den än vad munstycket klarar av. Alltså du kan försöka att impa på grannfrun med din nya och feta trädgårdsslang, dock sprutar den ej mer vatten än vad kranen klarar av.

Den grövsta rördimension (begränsaren…) jag hittat på kranen är dess tankretur som är 13/16 i ytterdiameter.
Vad gör det i innerdiameter?

Kranmatningen är 9/16 och har i innerdiameter 9 mm (tum?).
Tippcylinderns lilla rörbocksintag har 12 mm (1/2 tum?) i innerdiameter.
Hankontakten på traktorn har i munstycket in ½ tum och ner i foten till tanken 13/16 (ytterdiameter). Om inte 13/16 rör har innerdiameter av en ½ tum, har vi här en strypning utav systemet och då gäller påfyllningskopplingsalternativet eller hur?

Ty min fysiska slutledning säger mig att jag inte behöver grövre retur än vad ett 13/16 rör/slang har som innerdiameter, då jag inte använder stödbenen samtidigt som kranen.

Skickar med bilder på tänkt dragning och som översikt på projektet som du Mccormic tidigt ”efterfrågade”.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 19:14:16, 21-04-2011
av cowboy
vilket mått har oljepåfyllningen?

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 13:33:33, 22-04-2011
av Runristaren
cowboy skrev:vilket mått har oljepåfyllningen?

Ytterdimension på lockets gänga är i det närmaste 30 mm och hålet neri påfyllningen 3/4 tum. Vad har 13/16 tums hydraulrör för innerdiameter?