Sida 5 av 6

InläggPostat: 22:07:32, 14-05-2011
av Runristaren
Olall skrev:Har traktorn bytt färg ?
Här är den röd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=105

Självklart Olall skall Runristarns Skepp vara av "egen sort" :grin:.
När jag är färdig med målandet kommer ormslingor å hällristningsbilder klä Hin i all sin prakt :eat:

Ty att det är en Valmet 705 (den bäste :mrgreen: ) behöver jag bara veta i mitt hjärta :thumme:

InläggPostat: 22:13:54, 14-05-2011
av Fredrik_
Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)

InläggPostat: 22:35:18, 14-05-2011
av Runristaren
Fredrik_ skrev:
Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)

...Hmmm joo, det har varit en bil, närmare bestämt min egen som jag satte svetsen i... :vissla: Orginal...satt det ett i mitt tycke klumpigt arrangemang med grov vajer fäst i flakets undersida som reglerade en strypventil.

Flakmarknaden är som den är, vilket gjorde att "bilen" dubblade sitt värde som "sönderskuren"...

InläggPostat: 10:24:08, 15-05-2011
av Fredrik_
Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 10:50:07, 15-05-2011
av Runristaren
ja-bond77 skrev:tippcylindern skulle jag föreslå som en egen slang till traktorns andra ventilsektion(A eller B enligt tycke o smak, ventilen kopplas som enkelverkande om det är lättgjort.


Det är lätt att välja dubbel eller enkelverkande på ventilerna.
Jag använder i dag det ena ventilparet (dubbelverkande) till kranen där spaken för denna ventil i traktorn är från bakersta läget Tryck-neutral-tryck-flyt.

Om jag då ställer det andra ventilparet som enkelverkande och ansluter tippcylinderanslutningen dit, vad ger då det för funktion i spaken (samma funktionsprincip som den första)? Alltså när jag vill tippa flaket, för jag då spaken bakåt och tillbaks till neutral, när jag vill ta ner det?

Förmodligen löjligt barnsliga frågor för den som kan, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag känner mig osäker och istället som eftertänksam söker information för att slippa lära mig det, den dyrköpta vägen...

Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?

InläggPostat: 10:54:12, 15-05-2011
av Runristaren
Fredrik_ skrev:Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..


Fredrik, jag han precis (4 minuter innan) ta bort det jag kännde hade debatterats tidigare :mrgreen: innan du svarade.
Du verkar samtidigt om jag inte uppfattat det fel, svarat på mitt sista skick, eller hur :grin:

InläggPostat: 10:54:36, 15-05-2011
av Fredrik_
"Upp-Neutral/stopp-Ner" på spaken borde det bli! Kanske med "-Flyt" dessutom (Ger att flaket går ner, även om du kliver ur.

InläggPostat: 10:56:18, 15-05-2011
av Fredrik_
Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!

InläggPostat: 11:04:02, 15-05-2011
av Runristaren
Fredrik_ skrev:Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!

Hellre rörigt än ingen respons alls :thummar:
Ahaa, då fattar jag spakeriet, perfekt :grin:

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 14:52:20, 15-05-2011
av Hansborg
Så här gör HB:
Tryck-neutral-tryck-flyt

använder jag "tryck" närmast flytläge för kippen
Vid sänkning användes "flyt" läge.
Funkar bra (bäst) i alla väder :thumme:

Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 15:31:00, 15-05-2011
av cowboy
Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:

Re: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 17:43:22, 15-05-2011
av Runristaren
Hb å Cowboy, jag ser Ljuset, vare sig det stavas med T..re Kronor eller K...arhuna :grin: ty jag hör till den svensktalande delen av Finland :djaevul:

För övrigt har jag ej mycket till övers för nationalism, annat än den till Självet och därmed Nuets handling (det Sanna individvärdet) :grin:

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 05:57:06, 16-05-2011
av ja-bond77
Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart... Iofs kan nog dubbelverkande cylindrar också komma ut om kolven inne i cylindern skruvar loss.

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 08:08:45, 16-05-2011
av Runristaren
ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart...


Ok, jaa det jag hört är att hydraulolja med fart...inte är någon lekstuga snarare feberstuga...Nåå, det får väl bli den där uggliga vajern, tillbaks på plats då :)

Re: Sv: Koppla kranvagn till Valmet 705

InläggPostat: 16:10:44, 16-05-2011
av Hansborg
cowboy skrev:Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:


På min "drömaskin" 8100 har den "enkelverkande" ventilen endast återfjädrande spak, så även de med flytläget, förutom själva flytläget då.
Därför funkar det bäst med flytläget hos mig.

Det är att rekomendera en "grov" slang till tippen, om kipptuben är grov!
Fördelen med det, är en snabbare sänkning av kippen :smile: eller heter de Vippen i Sverige? :razz: