Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Byta styrcylinder Volvo BM T650

18 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

MrKekko

#16 » 08:44:48, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mek72 skrev:Nä! Styrcylindern va ingen rolig historia!

Jag lyckades få ut den med fästet på.
Lossade först bakre smörjnipplen, sen lirka jag hela paketet framåt samtidigt som jag vred ur fästet motsols. Sen gick det att plocka ur paket bakåt.

Det gick hyggligt att montera tillbaka den, men som sagt pilligt att skruva tillbaka bakre slangen i blindo.

Ett tips sen är att kolla så att distanserna till kolvöronen löper på tapparna före montering.
Jag hade det jävligt med att få i främre tappen. Svårt nog att få dit distanserna. Sen fick jag inte igenom tappen och höll på att få ett bryt.

Släppte på allt och såg att distanserna var lite jackade i kanten. Fixade detta med lite smärgelduk sen gick det nästan som en dans!

Hoppas jag slipper göra om detta!!!


Jo ja minns något om att det är så trångt att smörjnippeln måste bort. Visst står det något om det i boken också?

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22



DanielV

#17 » 16:57:32, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får ni bort smörjnippeln?? Hydraulröret som går där ligger emot nippeln så det går inte ens att komma åt att fetta den. Antar att röret måste lossas?

Nu vet jag inte om jag ens behöver packa om cylindern men det är nästa steg i utredning av styrningen som inte reagerar. Har precis lagt en dag och 3500 på att byta pumpen men det gav inget resultat mer än att jag lärde känna min traktor ganska intimt. Ändå har den hemligheter för mig. Har kollat backventilen som är ok så nu är det cylinderns tur att bli utredd.

Ratten roterar normalt men jag får inget effekt förutom pyttelite vid fullt utslag till höger. Hjulen går att räta upp igen vid Max rattutslag åt andra hållet men sen händer inget mer. Oljan är kollad och påfylld. Andra tips?
DanielV
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:30, 24-05-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650T

Sestinor

#18 » 15:37:38, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill fortsätta kommentera denna tråd, då jag haft nytta av vad som skrivits här.

Jag tog bort min styrcylinder i förra veckan.
Började med att palla upp framdelen på traktorn så att jag lätt kunde vrida på hjulen, liggande under traktorn.
Följde verkstadshandboken och det gick utmärkt att få bort cylindern. Tog ca 3 timmar med hjälp av min son.
Var tvungen att lossa främre hydraulslangarna och fästet på ovansidan vid motorns främre del då det var omöjligt att komma åt underifrån. Tog ut hela slangpaketet uppåt och styrcylindern med fästet bakåt enligt VB.
Köpte nya slangar och renoveringssats på Momentum. Lite billigare och utan fraktkostnad från Olssons Part. Lite jobbigt att få bort avskraparpackningen, men med varmluftspistol och avdragarmejsel så gick det bra.

Åter montering.
Satte på bakre fäste med tapp innan montering. Placerade cylindern på plats och skruvade fast fästet i ramen. Fick ta bort oljefilter och dieselslangen från pumpen för att komma åt att montera bakre hydraulslang ovanifrån.
Återmonterade fäste och hydraulslangar på ovansidan vid motorn. Fäste främre slangen på cylindern sist.
Monterade främre tappen enl VB.
Svårare var det att skruva åt luftningsskruven på ovansidan cylindern. Fick känna med fingrar vad den satt och lirka in en liten 12 mm fast nyckel och skruva åt den. (Tog nästan en timme bara detta arbete)

Jag hoppas att slippa göra om detta arbete igen, då alla komponenter sitter mycket trång till, men det lyckades till slut.

3 personer gillar det här inlägget.
Sestinor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:57:43, 17-04-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM35 BM650


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se