Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Uppdatering av hydraulik, grävaggregat och allmänt fix, Bm350 boxer-66

51 inlägg • Sida 4 av 4
Hydraulik i traktorer

Ugluk (trådstartaren)

#46 » 19:04:09, 08-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det hänt lite mer med hydrauliken, nämligen två hydraulrör på grävaggregatets bom. Köpte slangar från weimer.se, och de var både snabba och bra.

Nu kör jag gripen på det dubbelverkande uttaget på traktorn, och det är bara ergonomin som inte är hundra. Jag måste ju släppa spakarna och sträcka mig ner bredvid stolen när jag ska öppna eller stänga gripen och det blir ju lite otympligt.
Hursom gick det att plocka upp och flytta runt hyggligt stora stenar, begränsningen verkar i de flesta fall vara att gripkäftarna är släta och inte alltid är så lätta att få grepp med.

Bild

Snabbfästet är nu grundligt plågat, inklusive stenbrytning med både skopa och tjälkrok, samt avhackning av rötter genom att låta bommen falla från topp. Stubben från ett urgammalt körsbärsträd jag tog ner tog visserligen tid att gräva upp, men det var inga problem för aggregatet egentligen.
Inga spruckna svetsar eller krökta delar och den både öppnar och låser som den ska. Däremot har jag kommit fram till att jag skulle vilja kunna curla skopan lite mer, så jag ska göra om länkaget lite där för att få en längre rörelse.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311



Ugluk (trådstartaren)

#47 » 19:13:50, 08-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har jag kommit framåt med projektet att bygga holk-o-spjutfäste till aggregatet. Holkarna är klara och ska bara monteras på lastarramen under bakaxeln. Sedan kan jag mäta in dem och börja bygga på själva ramfästet till aggregatet. Det kommer att hamna ca 350mm närmre traktorn jämför med hur det sitter trepunkten, så det kan bli lite tajt att få plats med ram, ventilpaket, slangar och två stödben. Fast det borde ju gå om man bara klurar tillräckligt.. :grin:
Bild

Spjuten är plattjärn 20x120 och går in 800mm in i holkarna och låses med vardera två M24. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag inte var helt nöjd med att bara fästa med de två 5/8 pinnbultar som lastarramen sitter i bakaxeln med, så därav de underliga avlastningsjärnen ovanpå holkarna. De kommer i lite spänn fördela vikt till bakaxelns plana ovansida under transport och när jag belastar aggregatet utan stödben nere. Kanske onödigt, men jag är klart osugen på att skada något på den gamla damen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#48 » 13:52:48, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den gamla skoplänken och geometri som var kopierad från originalskopan var det svårt att fylla skopan med stickan ute, och väldigt frustrerande att försöka plocka in stenar i skopan eftersom man i princip bara föste in dem mot sig utan att få tag.
Bild

Bild

Maximal curl är som synes inte imponerande..
Senast redigerad av Ugluk 14:10:09, 11-03-2024, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#49 » 14:09:00, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett första test med ny länkar visade att snabbfästet inte hade tillräcklig rörelse i leden utan nöp mot stickan, så det blev upp i fräsen med den.

Bild


Sedan blev det lite bättre. Tillräcklig släppning för full kolvrörelse.

Bild


Bild

Jag tappar ju såklart lite brytkraft, men det kan det nog vara värt och det finns en långsiktig plan att byta kolven mot en 70/40 istället för den som sitter där, och då får jag samma brytkraft som originalet hade.

Först finns lite annat på önskelistan..

* Göra klart fästet med holkar och spjut och stödben med ett enklare tvåsektioners ventilpaket
* Göra klar den hydrauliska tumme jag börjat bygga för i första hand att använda med tjälkroken.
* Tillverka egna tvåspaks vajerreglage
* Tillverka växellåda för de två stödlagrade hydraulpumpar jag skaffat och har för avsikt att driva aggregatet med.
* Ett extra ventilpaket med två manuella sektioner och en elektrisk, möjligen med flytläge för bommen på en sektion.
* Strypbackventiler till stickreturen och bomsvängcylindrarna
* Lagra om stickan i bommen
* Fixera bomsvängcylindrarna bättre i sina block, troligen med delade kragar
* Bygga ett litet manuellt borrtorn till min gamla pionjär så jag slipper stå och hålla aset och kan använda båda händerna till startvajern.

Mycket att göra således, men någon absolut tidsplan har jag ju inte så jag bygger när jag känner för det. :smile2:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#50 » 22:47:50, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holkfästena är nu inpassade på traktorn med ett cc på 1000mm för spjuten. Som vanligt hade jag inte gjort hemläxan ordentligt och antog att lastarfästet var symmetriskt eller iaf nära nog. Så var ju såklart inte fallet, utan vänstra sidan var utbockad 15mm där högersidan jag mätt på var rak, så jag fick sätta upp delarna i fräsen och förlänga hålen för pinnbultarna. Ibland duger bara en horisontalspindel på fräsen.. :smile2:

"Bara" spjutramen kvar då, med tillhörande stödben.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#51 » 22:55:08, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En prototyptumme är nu byggd, testad och funnen otillräcklig. Efter den obligatoriska duschen hydraulolja när jag lossade en slang jag trodde var trycklös bar det av för att gräva upp en rejäl tallstubbe med tjälkroken.
Tummen är fantastisk och fungerar suveränt för att kunna plocka upp sten, rötter och annat elände man vill sortera ut av det man grävt upp med kroken. Däremot visade sig min konstruktion för klen och i ett entusistiskt ögonblick krökte jag såväl en axel som båda käftarna.
Nåja, det är därför det är en omålad prototyp. Bara att plocka av, rikta, förbättra och förstärka. Jag tror tummen kommer att ersätta gripen i de flesta sammanhang framöver. Åtminstone tills jag bygger en vridfunktion på gripen..
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM 350 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se