Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Mf 135 lyftarmar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

flygarjanne (trådstartaren)

#1 » 19:25:04, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Vill gärna ha en förtydligande förklaring hur man bör används dom 2 spakarna för reglering av trepunktslyften. Tex med bakskopa.

En (inre)har låg-hög preasure-konstant pumping.
Den andra(yttre) down-draft-up.

Finns även en reglering på motorkroppen i närheten där det står respons.

Har lite i lägsta laget på oljenivån, men vill inte byta filter o olja innan jag vet allt annat är rätt.

Hälsningar Janne
flygarjanne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:50, 09-07-2022
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Md11c



Hidsmekolek

#2 » 19:37:50, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

flygarjanne (trådstartaren)

#3 » 20:15:00, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I manualen har inre spaken , 2 spakar, jag har bara en där.
Men möjlighet att dra över hela fältet.
flygarjanne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:50, 09-07-2022
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Md11c

mccormic

#4 » 20:17:09, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör väl finnas instruktionsbok under download

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Hansborg

#5 » 20:41:55, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Respons justerar du sänkhastigheten med.. Alltså hur snabbt lyften kan sänka! Enklast uttryckt..
Inre spaken = Position ställer läget var hydraularmarna skall stå! = högsta inställda läget armarna kan stå! förutsätter att yttre spaken är i högsta läget!

Om Inre spaken föres till konstant pumping, = pumpar olja konstant mot övertrycksventilen, användes till kipputtag eller motsvarande förbrukare. Hög - låg pressure är densamme skillnaden är vilket tryck man vill ha! Från 10 bar till 210 bar. Denna funktion använder jag på min skogsvagn för bättre framkomlighet.. :idea:
(Övertrycksventilen är gjord för tyngdöverförings användning= man kan lyfta släpvagnsbommen med hydraularmarna vid tärrengkörning) = ända för mig kända traktor men denna konstruktion. :laes_detta:

Yttre spaken används i kombination med inre spak som så att tryckstångs fästets dubbelverkande ventil (styv fjäder) känner av tex vid plöjning dragmotståndets variation på grund av kuperad marknivå. vilket gör att plogen lyfts lite upp eller ner .. detta fungerar bara om tryckstången användes..
Om inte, blir det en sönk höj funktion där nånstans i mitten av spaken, används vid kippning + konstant pumping då...

Till bakskopan är det inre spaken som funkar bäst.. fingertopps känslan reglerar bäst när skopan ska fyllas.. :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

David, Luleå

#6 » 07:09:37, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

flygarjanne skrev:I manualen har inre spaken , 2 spakar, jag har bara en där.
Men möjlighet att dra över hela fältet.


Du får nog läsa ett varv till. :) Manualen har en inre och en yttre spak. Vet inte hur du får det till två inre.

Om du tvärgirar på bilderna finns vissa bilder med exempel på hur spakarna kan ställas där det kan se ut som om det är två spakar. Men det är viktigt att se att de är på de två olika ”kvadranterna” yttre och inre.

Förväxla inte heller med de ställbara stopp som finns med som man kan begränsa rörelsen med.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se