Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Begränsa hastighet på hydraulkolv

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

perra9009

15:19:46, 02-05-2024

Hej,

Har en dubbelverkande hydraulkolv kopplad till en traktor. Kolven styr markörerna på såmaskinen. Men det är väldigt lätt att man drar för mycket i spaken så hydraulkolven skickar ut markörerna så snabbt att de går sönder.

Vad är enklaste sättet att begränsa hastigheten som hydraulkolven fylls? Kopplad till en Volvo 650 så finns nog ingen inställning på traktorn för det.



bert

15:57:44, 02-05-2024

Går och sätta en bricka med lagom hål i på lämpligt ställe

akkamaan

17:12:47, 02-05-2024

Prova sätt in en strypning. Om det rvs en liten strypning så skulle jag tillverka den så här....
Gänga en adapter invändigt sätt i en skruv med ett spår som du gör med en Dremel, bågsåg, eller vinkelslip. Tråden i spåret hjälper till att hålla strypningen ren från skräp
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.

toker

18:46:32, 02-05-2024

Finns oborrade nipplar att köpa men ska vara väldigt små hål i dom för att ge mycket strypning så jag skulle köpt ställbar strypning tex https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... ?id=655061

mimeck

19:20:22, 02-05-2024

Finns även strypbackventiler som går att ställa in valfri strypning åt ett håll och helt öppet åt andra.

Man kan alltså strypa kolven åt ena hållet och åt andra är den ostrypt. Vill man strypa den åt båda hållen så sätter man en strypbackventil på varje ända av cylindern.
Dom är inte jättedyra. (fast det var ju några år sedan jag ströp svängen på traktorgrävarn så dom har säkert gått upp i pris...)

Du kanske kan spärra spaken så den inte går att röra så mycket?