Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Elproblem BM430

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Fjällvandraren

20:47:34, 04-05-2024

Hej,

Ny på det här med traktor och har tvärfastnat…

Jag försöker få iordning på laddningen på min BM430 men har fastnat på vägen…

Traktorn är utrustad med likströmsgenerator och laddningsrelä, båda provkörda i bänk och ska enligt bilelektriska på byn fungera felfritt. Laddningslampan är kopplad till D+ på laddrelät och till tändningslåset (förra ägaren har ersatt startknapp med tändningslås) och lyser konstant oavsett varv på motorn.

Jag har försökt mäta följande men inte nått framgång i vad som är fel…
På laddningsrelä
- D+ mot + på batteri när traktorn är av, spänningen = 12,72 V
- D+ mot + på batteri när traktorn är på, spänningen = 10,16 V
- D+ mot - på batteri när traktorn är av, spänningen = 0 V
- D+ mot - på batteri när traktorn är på, spänningen = 2,45 V
- DF mot - på batteri när traktorn är av, spänningen = 0 V
- DF mot - på batteri när traktorn är på, spänningen = 2,07 V
- DF mot + på batteri när traktorn är av, spänningen = 12,72 V
- DF mot + på batteri när traktorn är på, spänningen = 10,54 V
- DF mot D+ när traktorn är av, spänningen = 0 V
- DF mot D+ när traktorn är på, spänningen = 0,39 V

På generatorn
- D+ mot - på batteri när traktorn är av, spänningen = 0 V
- D+ mot - på batteri när traktorn är på, spänningen = 2,45 V
- D+ mot + på batteri när traktorn är av, spänningen = 12,72 V
- D+ mot + på batteri när traktorn är på, spänningen = 10,16 V
- DF mot - på batteri när traktorn är av, spänningen = 0V
- DF mot - på batteri när traktorn är på, spänningen = 2,07 V
- DF mot + på batteri när traktorn är av, spänningen = 12,72 V
- DF mot + på batteri när traktorn är på, spänningen = 10,54 V
- DF mot D+ när traktorn är av, spänningen = 0 V
- DF mot D+ när traktorn är på, spänningen = 0,39 V

Vad kan man mäta mer för att isolera felet och hur gör jag det? Osäker om siffrorna säger något men som framgår så vbehöver jag hjälp med vägen framåt



torbjorn_forsman

23:11:47, 04-05-2024

Vet du säkert att laddningsregulator och generator är av rätt sort och anpassade för varandra? Det är viktigt på likströmsgeneratorer, framför allt att hålla reda på om generatorns fältlindning är A- eller B-kopplad. Fältlindningens ena ände är alltid ansluten till DF, men den andra änden kan antingen vara jordad eller hopkopplad med D+ . Båda kopplingarna kan förekomma på generatorer av samma fabrikat, beroende på vad motor/fordonstillverkaren har beställt.

En annan viktig sak är att både generatorn och laddningsregulatorn är väl chassijordade, åtminstone om det inte finns en separat ledning D- mellan generator och regulator.
På många Bosch-regulatorer med gummibussningar i fästhålen, finns ett litet mässingsbleck som ska brygga över en av bussningarna elektriskt. Om det är trasigt eller ärgigt, eller om det saknas skruv i just det hålet, blir regulatorn inte jordad och då ska man inte vänta sig att få någon laddning heller.

Observera att laddningsrelä är något man bara talar om när det gäller riktigt gammaldags s k treborstgeneratorer, som (med rätt tvivelaktigt resultat) sköter spänningsregleringen utan laddningsregulator. Motsvarande funktion ingår i laddningsregulatorn för en modernare likströmsgenerator men kallas då bakströmsrelä.

1 person gillar det här inlägget.