Dags för avläggande av rapport... Har haft fullt upp med annat så har inte blivit att flåsa semesterfirarna så värst i nacken men det behagade dyka upp en pall till sist:
Satsen innehåller alltså flexplate(5x0,5mm plåtar), lockupförsedd converterkåpa för flexplatemontage samt bredare spacer till ihopkopplingen av motor-växellåda. Motorn och dess två fästen fram på dumpern kommer att behöva flyttas fram en halv tum...
Saker att fundera på för nån intresserad av flexplatekonvertering:
1: Kåpan innehåller en komplett lockupinstallation vilket kan tyckas lite märkligt då dessa delar torde vara samma i både kuggkranskåpan och flexplatekåpan. Inte helt hundra på detta dock och jag orkade inte börja dissekera den heller för att börja jämföra. Om så är fallet borde det ju gå att få ner priset om man skippar kåpans inälvor och flyttar över den biten från gamla kåpan... (Kan visserligen vara så att det har något med att kåpan varit provmonterad och man kanske inte ansett det värt att plocka sönder kåpan ner till sina minsta reservdelsnummer efter demonteringen...)
2: Distanssadaptern(spacern) är 25mm(en tum) längre än originalspacer till clarklådan. Är visst en reservdel till Scania D9 eller hur det nu var... Så den ska svarvas ner en halv tum. Dvs den egentliga förlängningen av spacern är en halv tum. Vilket ju också skulle gå att skäras och svarvas till ur en typ 20mm plåt(inklusive ansatsen). Kanske svetsa ihop den med befintliga spacer för att styva upp den... Man kan ju nog laborera en del för 739€...
Så här lyder domen för detta äventyr då. Hade tur då jag fick en provmonterad
kåpa till reducerat pris. Hade gått över 3000 annars.
Har en instruktion på 8-9 sidor för konverteringsjobbet också. Den lär väl dyka upp i downloads vad det lider...