Hej!
Tänkte - det kan inte vara så svårt att få tag på en ny motor... (men där hade jag fel)
Kommer att försöka "fulrenovera" motorn för att förhoppningsvis kunna slutföra projektet.
(men är lite osäker om jag kommer att lyckas och hur bra det kommer att bli.)
Fråga .:
Att byta till exakt likadan motor = väntetid möjligen januari (hos en firma) - 1 år (hos en annan firma) - inget svar hos en tredje "Honda Sverige är på semester..."
Hade även kontakt med en firma Carlsson & Co - generalagent för Messersi.
De skulle kunna skaffa en "liknade" motor - men osäker vilka modifieringar som skulle krävas (Honda är på semester ) - leveranstid någon vecka.
En Honda motor verkar ha en prisbild mellan 12-15.000kr +moms och uppåt.
Började fundera - Vilka kriterier är viktiga?
1) Utgående axel måste vara 25,4mm
2) Axeln måste sticka ut ungefär lika långt. (drevet till hydraulpumpen måste passa)
3) Adaptern mellan motor och hydraulpump bör ha fästhålen på rätt ställe. (tror bultcirkeln är 127mm - dvs. 90mm mellan hålen)
4) De två fästhålen under motorn (mot dragsnöret) bör ha samma avstånd som tidigare.
5) Tredje fästpunkten (på adaptern under utgående axel) bör fungera ungefär. dvs. djupet på motorn bör vara ganska lika.
6) Den får inte vara "för stor".
Så jag började goggla runt och hittar många motorer -
Väldigt många som liknar Hondamotorn GX270, för betydligt lägre belopp 15HK - noName - 2600kr med frakt (dock bara 25mm axel)
Rätt snart började jag titta på märket Loncin och hittade t.ex. denna Loncin 9HK - RC Holm (ca 6000kr)
eller Loncin 13HK med el-start - direkt importer (3.500kr +frakt?)
osv. - Utbudet är stort - finns nästan lika många olika motorer som återförsäljare.
Ett annat märke är WilTech WilTec - LIFAN 10,5kW - 25,4mm axel (3700kr) Leverans från Tyskland.
Hur går det att veta om någon av dessa passar mig? (just nu känns det omöjligt...)
Dock har alla ett gemensamt - Var hittar man support / reservdelar till dessa motorer?
När någon av dessa motorer är svårstartad / inte går bra - Var finns då hjälp? (förutom här)
En firma sa så här - har du köpt motorn från oss, så ska vi försöka hjälpa dig...
(låter bra - men kände ingen trygghet när han försökte "kränga" en 7,5HK motor som han sa att den passar "bolt on" och är lika stark som 9HK)
Jag har köpt reservdelar för kanske 3000kr - men finns en motor som passar rakt på, tar jag hellre det alternativet.
Skulle gärna välja en med el-start - Då har den en ladd-krets, så det kanske blir möjligt att t.ex. sätta belysning på dumpern...
Som sagt - är det svårt / möjligt att byta motor från Honda GX270 till ???
Har även funderat - Är det dags att söka en elmotor / reglerkrets / batteri istället (men jag tror att ett sådant projekt är betydligt längre bort till funktion.)
Har inte tid att vänta....
Bakgrund .:
Köpte en minidumper Messersi TCH-09 - i vintras
I mitt fall hade Upplevde inget direkt problem vid köpet... (men vädret tillät inga stora test). Sista bild jag har på timräknaren (innan det outbytbara batteriet tog slut) var 269 timmar.
Det första problem jag stötte på när den togs fram i våras, var att den var väldigt svag bakåt - orkade nästa inte ens röra sig bakåt på plan mark.
Blev dock lite bättre efter jag kört ett tag... (och trodde nästan att den skulle bli helt bra, genom att bara köra den - den hade ju stått ett tag - ute?...)
Detta problem har behandlats (och förmodligen lösts) i denna länk Messersi TCH-09 - Svag drivning bakåt
Men p.g.a. olika orsaker skar motorn och det blev tvärstopp... (på bilden är motorn skuren och minidumpern håller på att fångas av sanden som "flöt" fram efter ett riktigt skyfall).
Projektet tog "tvärstopp"...
På denna Messersi sitter det en 9HK Honda motor på 270ccm. (som ska vara väldigt lättstartad och gå väldigt bra)
Inser att det är ingen hållbar konstruktion - Det finns inga lager mellan vevaxel (gjutjärn?) och vevstake (någon form av aluminium) - dvs. En enkel "gräsklipparmotor".
Inget filter eller pump som roterar och rensar motoroljan (<1liter). Ingen temperaturvakt eller liknande...
Skruvade isär motorn i delar och fick svaret på vad som inträffat.
Vevstaken hade lämnat sin plats och slagit sönder kolven (enkelt uttryckt)
Även vevaxeln har fått sin del av påkänningarna...
I övrigt kan jag inte se några direkta fel.
(vevhuspackningen gick sönder när jag delade på motorn osv.)