Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Plan skopa - bussningar - Messersi TCH-09

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 15:12:30, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Introduktion
Min fundering gäller en minidumper Messersi TCH-09
Bild
(bilden kommer från en reklambrochyr)
Min önskan är att få skopan i våg / plan mot mark igen.
Nu lutar den lite i sidled (ca 1-2cm?), vilket gör det komplicerat att utföra plana markarbeten.
Att den inte är i våg beror nog mest på slitna bussningar. (tror jag)

Fråga

Vilken typ av bussning borde användas i dessa fall?
Hur stort glapp borde accepteras?
Är Molybdendisulfidfett MoS₂ rätt smörjmedel?

En bi fråga - tips på en bra fettspruta? (gillar inte allt kladd den ofta medför)
Fördjupade frågor finns i texten nedan.

Bakgrund
Den fösta insatsen är att byta de bussningar som direkt har med skopan att göra.
Bild
Men det är bara led 1 och 2 som har bussningar. I led 3 "gnider" bulten direkt mot hydraulkolven - Alla tre ställen har smörjnipplar.

För att få så bra resultat som möjligt, beställdes originalbussningar och styrbultar från Italien ( via Carlsson & Co )


Led-1 - placering - se bild ovan
Den största bussningen (ca 30mm invändigt) är en typ komposit bussning (ser ut som metall på bilden)
Bild
Den är placerad på en grov bult.
Någon som vet vad de smala brickorna har för uppgift?
Bild
Men ska det verkligen vara ca 1mm glapp mellan bussning och bult?
Är inte det glappet för stort?
Skulle inte en självsmörjande bussning av t.ex. mässing vara bättre?

(Ytterdiametern kanske blir tajtare mot armen till skopan - har ännu inte testat.)


Led-2 - placering - se bild ovan
Denna led består av en vanlig bult med en utanpåliggande hylsa - som bussningen glider mot.
Kan det vara en fiberbussning (den är gråaktig och känns som plast)
Innerdiametern är ca 25mm
Bild
Bild
Glappet mellan bussning och hylsan är mindre (inte 1mm) Ska det vara så?
Finns bättre alternativ till bussning?
Ytterdelen av bussningen trycks in i hydraulkolven.
Att det är två bussningar är nog att fettet från smörjnippeln ska kunna pressas in.

Tänkte att det var enklare att kolla läget innan jag monterar ihop delarna.
- Att mäta en utsliten bussning är inte enkelt att få rätt.

Led-3 - placering - se bild ovan
Denna bult sitter i Led-3
Bild
Ingen aning om den är sliten (jag köpte ingen ny bult)
Den är lite smalare i mitten (max 0,5mm) svårt att mäta - Men om det är av slitage från cylindern eller om det är för att rymma fett - vet ej.)
Dock roterar inte skopans cylinder så mycket och tänkte att denna bult kanske inte påverkar att skopan står lite snett.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



fretchi

#2 » 21:37:37, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är plastbussningar vet man inte hur mycket de krymper då de pressas in i hålet. Men 1 mm lät mycket. Rimligt spel är väl nånstans mellan 0,05-0,1 mm
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#3 » 23:02:25, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I många fall där plast/kompositbussningar sitter med hård presspassning i hålet och man vill ha en någorlunda glappfri lagring, är de tillverkade med lite underdimension och ska brotschas till rätt mått efter inpressning. Ett exempel är bussningarna för länkarmslagringarna i Hahn torsionsfjädrade släpvagnsaxlar. Anvisningar för brotschning och uppgifter om spel borde finnas i maskinens VHB, annars gäller väl bara att hålla spelet så litet som möjligt utan att det börjar gå tungt. Man bör dock tänka på risken att plastbussningar kan vara hygroskopiska och svälla om de drar åt sig fukt (jag har för mig att Fiat gick på en sådan mina en gång i tiden, en plastbussning i växellänkaget på någon modell från sent 80-tal som kunde svälla så växelspaken fastnade orubbligt i längsled efter långvarigt blötväder).

De tunna brickorna på sidorna skulle jag tro är tänkta som någon form av shims eller slitbrickor. De kan ev vara härdade.

Det finns nog ingen anledning att ha MoS2-fett i såna där lagringar, ett helt vanligt chassi/universalsmörjfett tål ändå alla yttryck som en plastbussning har en chans att hålla för. Och det svärtar ju inte ner lika mycket som MoS2-fetter gör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#4 » 23:37:28, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktade Momentum i Umeå för att försöka få något förslag referens.
De har två typer (minst) av bussningar.
En typ var av "lagermetall" från SKF (vad det nu är) - De sa att det inte var mässing lager - men vem vet?
Den andra typen var av "komposit" material (vad dessa nu innehåller)
Dessa av Lagermetall kräver smörjning, medan komposit ska klara sig utan...

När jag pratade med Momentum angav jag dessa två storlekar av bussningar.
(dimensionen är inte enkel att få ett exakt mått)
Måtten för bussning1 (bild ovan)
  • Axelmått .: 30mm
  • Yttermått .: ca 34,5mm
  • Längd .: 30mm

Måtten för bussning2 (bild ovan)
  • Axelmått .: 25mm
  • Yttermått .: ca 28mm
  • Längd .: 30mm

Bussningar beställs utifrån axeldimension - glappet ska följa SKF:s industritolerans.
Vad det innebär i praktiken? - Vet ej!

Nu fanns inte några passande bussningar i Umeå, så jag hade kunnat åka och kolla toleransen för respektive typ....

Den befintliga bussningen (också komposit) verkar sitta ganska bra i lyftarmen - bussningen kanske minskar vid inpressning (som @fretchi nämner) samt kanske "expanderar" något av fettet - (som @torbjörn_forsman) nämner. Det skulle kunna förklara det stora glappet. Den mindre bussningen har mindre glapp redan från början - men är av annat material.
De tunna brickorna känns som härdat stål - Dock ska det vara två olika (se bild nedan) har inte full koll om set är rätt tjocklek på de som finns på armen.
Skulle kanske beställt nya för att vara säker?

Sprängskisserna visar var bussningarna är placerade.
Bild
Bild
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se