corre skrev:Eller när han tömt första kärran kring 4:05 och börjar köra framåt. Jag tycker det ser ut som dragbommen på
kärra#2 tar i höger bak på kärra#1 ...
Det tar definitivt i, kan inte vara så bra.
I mina ögon är det där ingen vidare lösning. Även om han i och för sig klättrade över nån mindre vall så är det ju inte i närheten av terrängmöjligheterna som en vanlig dumper har.
Frågan är om inte en tridem med släp skulle klara det där nästan lika bra?
Transportvikterna är större än på en tridem men hastigheten lägre så det beror dels på hur bra transportvägen är, dels på avståndet.
Men låt oss spinna vidare på idén:
Vanlig dumper, typ A40 (ev FS) med "dumpersläp" bakom. Bra
dragkraft, framförallt med lastad dumper. Hygglig backtagning även med last, givetvis inte samma som den "rena" dumpern.
Dumpersläpet kanske rentav skulle lägga 5-10 ton stödlast på dragaren för greppets skull? Givetvis måste dragaren och draget konstrueras för det.
Dragbommen skulle vara vridbar á la skogskärror (men givetvis kraftigare). Då skulle man kunna vrida undan dragbommen vid tippning och sen vrida den åt andra hållet för att komma undan från tofflan på dragaren. På så sätt borde man kunna ha en lite kortare dragbom men framförallt skulle dragbommen kunna vara lite högre upp.
Med dumper och kärra skulle det dessutom bli lättare att backa till mot ett tippställe.
80 tons nyttolast per resa! Det ni!
Nå, vem börjar bygga först?