Sida 4 av 17

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 23:59:06, 03-02-2008
av Conny Kolsjö
:) Här är en som redan finns på forumet men jag tycker den passar här :wink:

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 01:27:01, 05-02-2008
av Freco
Stort tack för alla bilder och tips. Det var ett tag sen jag var inne här nu och det är kul att se att tråden levt vidare! Kanske det blir nåt modellbygge så småningom med någon av de dumprar som visats här som förebild :grin:

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 01:16:12, 15-02-2009
av alcoa
Lite dåligt med bilder på dumpers med lastväxlarkrok tycker jag! :hotar2:

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 09:49:26, 15-02-2009
av Marcus Atlas Kjellkvist
Hej Alcoa
Nu har jag ingen bild men du får ta nästa gång du e i Skövde då o åka förbi tippen. Där rullar en A25 rätt ny med krokram på. [/img]

InläggPostat: 09:51:52, 15-02-2009
av Ralle
På mitt förra jobb, Kovikstippen på Värmdö, gick det en A25 med lastväxlare.
Jag tror tyvärr inte att jag har några bilder.

InläggPostat: 10:15:45, 15-02-2009
av Gösta Hedlund
Hello
Jag har en krokväxlardumper med grip.
Volvo 860 TL med Hiab 316 krokväxlare och ÖSA griplastarkran, vad tycks om den?

Bild

InläggPostat: 10:25:46, 15-02-2009
av Robban_C
Det där ser bra ut men det ser ut att vara långt överhäng bakåt. Finns det inte tendenser att lyfta nosen om man ska dra ombord ett tungt flak?

InläggPostat: 11:12:43, 15-02-2009
av Ralle
Gösta Hedlund skrev:Hello
Jag har en krokväxlardumper med grip.
Volvo 860 TL med Hiab 316 krokväxlare och ÖSA griplastarkran, vad tycks om den?

Jo den där skulle passa bra här hemma hos mig :mrgreen:

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 12:26:40, 15-02-2009
av sjennar
De här har varit uppladdade förut. Vet inte om de passar in

Re: Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 19:50:29, 15-02-2009
av alcoa
Atlas1504 skrev:Hej Alcoa
Nu har jag ingen bild men du får ta nästa gång du e i Skövde då o åka förbi tippen. Där rullar en A25 rätt ny med krokram på. [/img]


Jag har även sett detta på tippen i skara..
Jag ska till skövde på onsdag, så får väl ta en titt då..

Borde väl vara en väldigt flexibel maskin med lastväxlarflak?
Eller förlorar man mycket lastvikt?
Tänk en sådan i latbruket, man behöver inte en massa chassin till kärror eller gödselspridare/tunnor + att om man köper en nyare så gör de ju 50 :thumme: Flytta grävmaskin går ju fort på vägen + att man kan köra undan massor..
Mycket pengar, men en rolig tanke..

InläggPostat: 21:09:14, 15-02-2009
av Robban_C
En dumper får ganska begränsad lastvikt ute på väg. Det är ju det här med axelbelastning/boggietryck som spökar till det.
Dessutom är de större av de moderna dumprarna för breda för att få gå på väg.
Om man ska åka lagligt alltså. Skulle vilja se den byling som försöker få stopp på en A40. :mrgreen:

Om jag inte misstar mig så lastar en tvåaxlig Hydrema 912 (eller vad dom nu heter) nästan mer än en Volvo A25 om man ska lasta lagligt för att åka på väg. Hydreman får ju lasta fulla lass medan Volvon bara får ha lite material i ena hörnet av flaket. Typ.

Har man sen en växlare på så tappar man ju ytterligare ett par ton lastvikt. Men det kanske kompenseras av lägre vikt på ett vx-flak än på en dumperkorg? Om nu vx-flaken är lättare? :klia:

InläggPostat: 21:46:30, 15-02-2009
av cekstam
Hydrema 912 får lasta en åtta-tio ton lagligt, den har då en totalvikt på 18ton som är maxvikt på normalklassad väg och två axlar i Sverige.

En A25'a väger väl runt 22-23 ton tom? Och med tre axlar och den boggiebyggnation som dumpern har så är högsta tillåtna totalvikt 24 ton. Alltså 1-2 ton i last innan det är fullt. Dessutom får man väl ta till ganska smala däck på en A25'a för att få den att vara smalare än 2,60m?

-ekstam

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Undrar om dom nya FS (Full Suspension) modellerna kan klassas in som "vägvänlig" fjädring, och således höjja den tillåtna totalvikten lite?

InläggPostat: 21:56:29, 15-02-2009
av Robban_C
ekstam skrev:... En A25'a väger väl runt 22-23 ton tom? Och med tre axlar och den boggiebyggnation som dumpern har så är högsta tillåtna totalvikt 24 ton. Alltså 1-2 ton i last innan det är fullt. Dessutom får man väl ta till ganska smala däck på en A25'a för att få den att vara smalare än 2,60m? ...
1-2 ton? Jaså, det var så illa till och med. Ja, där ser man.
Och det stämmer nog att man får ha cykeldäck för att komma ner i bredd.

FS kan man nog glömma för vägbruk. Finns (i alla fall än så länge) bara på A35 och A40 och dom är ännu tyngre. Och bredare.

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 22:01:51, 15-02-2009
av Marcus Atlas Kjellkvist
OT- Men
De e också hur fort den konstruerade hastigheten är. Går den fortare ifrån fabrik än 30 km så e de också svindyrt med överlass böter.
Därför sa en på SMP de att en A 20 e bra. Den har en kontruktiv hastighet på 30. Då blir böterna inte lika svettiga. En A25 går la bra innom breddgränsen. Värre med dom nyare som A25D. Där sades de att volvo gjorde en tabbe o gjorde dom för breda.
Vi har en C o den e precis på bredden.

Sv: Dumprar med annat än dumperflak

InläggPostat: 20:38:25, 16-02-2009
av Sebastian
Dumper gubben som kör åt oss, har jag för mig har en dispens inom kommunen på sina tre dumprar vilket gör att han får köra betydligt mer än i vanliga fall
Dom är väl lite griniga inne på åkericentralen när han kommer med fulla lass på A25:an :mrgreen: