Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Lagerproblem på VHK115

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Savar12 (trådstartaren)

#1 » 20:58:13, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har erfarenhet av om det går att justera lagren som sitter på axeln ut ur kardanen och in i boggilådan på en VHK115 eller är det bara att byta? :driver:
Har ett glapp som gör att inte diffspärren går att få i läge. Lyfter jag i ramen så ser man att boggilådan i följer med. Tror att glappet sitter i det yttre lagret.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Savar12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:06:35, 25-04-2013
Ort: Vännäs
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: BM VHK115 1963



Dexxas

#2 » 19:09:54, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är drivaxlarna du talar om,alltså axlarna som kedjehjulen sitter på som glappar så vill jag minnas att det är rullager och spårkullager som bär axeln.Inget justerbart lager alltså....
Innanför det stora drevet i slutväxeln sitter ett lager som är ett litet h..vete att byta,har gjort det ett par tre ggr för typ 25 år sen..... :mad:
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

VHK116.1

#3 » 23:31:54, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som kan vara ett problem är tandemhusets styrlager som blir slitet. Det är någon form av glidlager som smörjs med fett.
Vhb Grupp 47 fig 4-96.
Nu kan det vara lite svårt att låsa eller lossa diffspärren ibland men med en stadig hand på spaken och lite slirande eller också
att svänga lite fram och tillbaka så låser den till slut. En bra ide är att inte köra med spärrad differential annat än i nödfall.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Savar12 (trådstartaren)

#4 » 07:45:23, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte plockat isär ännu men när jag lyfter i ramen så ser jag att boggilådan står kvar tills jag lyfter lite ytterligare. Det borde vara det yttre lagret som sitter på axeln som går ut från kardanhuset och in i boggilådan. Alltså det lager som sitter bakom dubbeldrevet. Vad jag förstår av verkstadshandboken ( nedladdad från Maskinisten ) är det ett tvåradigt sväriskt rullager som sitter där.
Kan man justera eller är det bara att byta? Isåfall har ni någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Savar12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:06:35, 25-04-2013
Ort: Vännäs
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: BM VHK115 1963

Savar12 (trådstartaren)

#5 » 10:05:36, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:vissla: Rullarna från lagret ramlade ut när vi började dra ut axeln.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Savar12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:06:35, 25-04-2013
Ort: Vännäs
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: BM VHK115 1963


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se