Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Hyveltekniker och inställningar

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera väghyvlar här

Conny Kolsjö

#31 » 12:57:26, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

soft skrev:Är det lämpligt att köra med system 2000 på grusvägar? Har hört båda delarna... tycker det fungerar bra, blir ju lättare att riva ner till botten på pott-hålen. Vilken vinkel mot vägen brukar ni ha dubben?


:) Skulle nog säga att det är direkt olämpligt att hyvla utan i en grusväg. Däremot vid kanskärning är plana stål att föredra då det inte fastnar i dom mm.

fyrdungboy skrev:
diesel_rök skrev:jodå man slipper ju slå om stålen :D men när man ska justera så är de väl slätstål som gäller. jag bruka tillta bakåt max och sedan fram några grader. det är bara så att inte man nöter i tandköttet så att säga.
man får gå ut å titta i början men sen lär man sig ganska snabbt hur man ska ha blad tilten.


>¨år lika fint att justera med 2000


Beror ju på vad man menar med "sjustera". På grusväg ja men finjustering för asfalt eller ännu värre för konstgräs i stenmjöl är det ingen hitt. (för konstgräs brukar jag dra av 3-4 mm i packad yta det sista jag gör o lämna ovältat ) För det första går 2000 stålen mycket tyngre i lösgrus och så är det ju lite svårt o hålla dom +-5mm som jag vill i det läget när man har 5cm tänder :wink:
Har provat flera gånger att justera befintliga grusvägar för oljegrus med 2000 stål men det blir inte bra. Blir som lite randigt även efter vältning av någon anledning å då får man inte den där rätta ytan som transporterar bort vatten. Funkar ju bra i en grusväg där man gärna vill ha fukt kvar i ytan men inte i en beläggning.


Nu till väganslutningar:
Vi börjar med anslutning till asfalts väg. O där gör jag som k-g och beroende på hur djup gropen på höger sida är när man åker in så drar jag tillbaka massor till den sidan. Man kan få backa några gånger i bland :wink: jag drar dessutom alltid upp gruset på asfalten lite så grusvägen blir nån cm högre än asfalten för då slipper man den där förhatliga kanten där asfalten slutar. Bäst är det om asfalten i en korsning går in ca 7-8 m och dyker ner under gruset.

Svårt utan bilder men sen vänder jag på hyveln till det avslutande fin draget (kör gärna två vändor som tidigare skrevs). Det brukar också vara lite mer grus på vänster sida i infarten så det drar jag tillbaka och över på höger sida sen finjusterar jag som vanligt.


Och så går vi på som i Robbans fall med en sidoanslutande grusväg:

Där är det så många gånger att nr de stora vägen planas ut o gruset rört sig till sidan så anpassar sig infarten efter det. Beroende på hur det ser ut så kan man göra lite olika där.
Om anslutningen ligger på en liten höjd så kan man höja bladet när man passerar men får då en obekväm het i den stora vägen. vilket inte gör så mycket på vägar av den storleken Robban har utan för sig. Men att anpassa den stora vägen efter alla små är ingen hitt i längden då det kan orsaka dålig avrinning där och en obekväm väg som tar tid att underhålla.

I dom flesta fall är det bättre att hålla stipulerade 3-4% lutning benhårt på den stora vägen och sen låta dom som har småvägar dra in sitt grus från den stora vägen så dom livar.

Ett typexempel var en gubbe som skällde på mig för att jag snodde hans grus som han kratta ner i anslutningen varje gång jag hyvlat. Ja sa då åt honom att inte kratta ner gruset och förstöra profilen o avrinningen på den stora vägen utan om han nu var rädd om sitt grus så borde han ju kratta in det på sin väg i stället. Har alltid varit fin anslutning där sen dess :mrgreen:

Ja hoppas ni förstår mitt svammel :wink:
Senast redigerad av Conny Kolsjö 13:01:08, 18-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



fyrdungboy

#32 » 14:42:57, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men jag och en till använder 2000. Å kompisen min använder 2000 framför läggaren. Inga problem. Slättstål sliter det mycke lättare å då kan det lätt skilja 5mm. Dubben sliter de knappt i löst material. Å ska du ta reda på en hård yta efter fräsen framför läggaren så är nästa 2000 enda sättet så du river upp ytan
fyrdungboy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:01, 06-03-2011
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Volvo BM 3500
Vammas RG281

Conny Kolsjö

#33 » 15:55:15, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fyrdungboy skrev:Ja men jag och en till använder 2000. Å kompisen min använder 2000 framför läggaren. Inga problem. Slättstål sliter det mycke lättare å då kan det lätt skilja 5mm. Dubben sliter de knappt i löst material. Å ska du ta reda på en hård yta efter fräsen framför läggaren så är nästa 2000 enda sättet så du river upp ytan


Ja ja jag har med mig 2000 stålen om det skulle vara någon hård yta som är för tunn för att gå lös med rivaren på :wink: Och med läggaren förmodar jag asfalt o då är det inte lika känsligt. ( såvida man inte är inne på någon muppritad yta med 0.3% fall) :slag:
Men faktum kvarstår att deg går tyngre i lösmatreal med 200 stålen o jag har då fått ut 1500 timmar på planstålen i sådant jobb. Dock men några planslipningar längs med någon fin öde asfalts väg :mrgreen: :mrgreen:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

fyrdungboy

#34 » 17:09:11, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaha, okej. Jo de är väl en smaksak. Finns ju inte en enda förare som är lika.
fyrdungboy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:01, 06-03-2011
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Volvo BM 3500
Vammas RG281

Rirrew123

#35 » 21:41:20, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

se om vi kan dra igång den här tråden och slippa skapa en ny ;) jag har en liten fundering om stora potthål, hur gör ni? klyver ni vägen eller har ni nått annat knep? vissa säger ju att man inte behöver komma ner i botten av hålet, hur djupt behöver man gå då för att gropen inte ska komma tillbaka dagen efter? som tråden heter, vad har ni för hyveltekniker? ;)
Desto lägre krav man har, Desto gladare blir man
Rirrew123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:36, 16-03-2013
Ort: Örebro
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL120

LeifAndersson

#36 » 22:05:03, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundregeln är att alltid "hyvla ur" potthålen där det är möjligt. Innehåller vägbanken för lite material så får man försöka komma så nära botten som möjligt för att det ska bli så bra som möjligt. När vägbanken var för mager brukade vi börja med att hyvla ur partier med potthål med mycket snedställt blad och lägga tillbaka massorna i partiet, och gärna packa lite också innan man hyvlade vägen som vanligt. Det blir ett par extra överfarter men resultatet blir bra och framförallt blir det bra på lite längre sikt också. Bara att sladda igen potthål är bortkastat arbete, då kan man lika bra skippa hyveln och köra med en sladd.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#37 » 22:21:05, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyvla inte när det är vatten i hålorna, kör första vändan på fel sida och jaga hålorna med bakhjulen samtidigt som du lägger materialet i bakhjulet, som Leif säger är det partier som är för j#vliga kör en vända där först. Bättre att köra fler ggr än att jaga grundsten.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Åsa-Nisse

#38 » 08:29:14, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyvla så gott det går med tanke på material och vägens förutsättningar och låt trafiken packa till. En till två dagar senare hyvlar man omgång två för att fylla upp de hålor som återkommit. Samma princip som att spackla en vägg.
Drar man ned för att bottna hålorna så blir det så mycket lösgrus som sedan packas ojämnt och blir spårigt. Då kommer det snart nya hål i spårens lågpunkter.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Rirrew123

#39 » 10:59:15, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

smart tänkt :) tack för tipsen :)
Desto lägre krav man har, Desto gladare blir man
Rirrew123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:36, 16-03-2013
Ort: Örebro
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL120

Mikael.Johansson

#40 » 11:21:48, 06-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här visar dom en teknik med tre drag. Det verkar förnuftigt för underhållshyvling, enligt min mening.
Dock inser man ju att det blir en flack del i mitten av körbanan, mera som en bombering än vinkelprofil; Men trafiken kommer att forma ytan, oberoende om de kör spårbundet eller ej.

How to grade a road with a motor grader
http://youtu.be/k8FpDl9Vw00
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

161A

#41 » 13:14:35, 06-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk så mycket bättre de hade blivit med en strängspridare :grin:
Jag är inte helt överrens om att det blir så jättebra, men så klart beror det ju på förutsättningarna.
Så länge den mesta trafiken håller sig på mitten av vägen så kan det ju fungera men å andra sidan är det så kommer det att bli två hjulspår där och eftersom det är helt plant så kommer vattnet att stanna kvar i hjulspåren. Sen blir ju vägen ganska ojämn då han helatiden sitter och justerar i höjdled sista draget
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se