Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Hyveltekniker och inställningar

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera väghyvlar här

BlackLuck

#16 » 22:14:59, 13-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:
BlackLuck skrev:Conny >> Jag Är lite sugen på närbilder på den där stenkastaren naturligvis :eat:


Patent intrång :desperado: :lmao:


Antar att det då blir en fråga för hur många öl man lyckas lura i dig vid rätt tillfälle... :bira:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Robban_C

#17 » 22:23:54, 13-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BL o k-g:
Tack för info om övergång till anslutande väg.
Jag får nog ta upp det med bonn´. Frågan är bara om han kan ändra vinkel på bladet on-the-fly så att säga men det reder sig nog.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

diesel_rök (trådstartaren)

#18 » 11:41:22, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Det där med hur man skall/kan göra som avslutning mot belagd väg var lite intressant. Själv brukar jag rakställa bladet när jag närmar mig och försöka nolla ut. Att bakdra från kanten skulle kanske funka men jag har inte testat..

)


Iregel bruka de alltid vara en massa pottisar i anslutning till beläggningen och om du bara nollar ut bruka de va svårt att få igen hålen ordentligt. men okcså de K-G säger att dra över gruset på andra sidan de ha ja aldrig tänkt på men riktigt smart
diesel_rök
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:46, 10-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

BlackLuck

#19 » 21:34:11, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

diesel_rök skrev:
BlackLuck skrev:Det där med hur man skall/kan göra som avslutning mot belagd väg var lite intressant. Själv brukar jag rakställa bladet när jag närmar mig och försöka nolla ut. Att bakdra från kanten skulle kanske funka men jag har inte testat..

)


Iregel bruka de alltid vara en massa pottisar i anslutning till beläggningen och om du bara nollar ut bruka de va svårt att få igen hålen ordentligt. men okcså de K-G säger att dra över gruset på andra sidan de ha ja aldrig tänkt på men riktigt smart


Jo jag förstår poängen.
Men hur menar du k-g? Hur får du över gruset på andra sidan så nära anslutande väg? Backar du med bladet på diagonalen också då eller?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

diesel_rök (trådstartaren)

#20 » 12:12:50, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D
diesel_rök
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:46, 10-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

BlackLuck

#21 » 12:40:25, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

diesel_rök skrev:ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D


Jo men om man gör så kommer ju höger kant på bladet att stypa i beläggningen... Lyfter man innan beläggningen med bladet snedställt så får man ju händå ett "hål" på vänster kant...? Eller är det bara jag som tänker tokigt nu...?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

k-g

#22 » 19:52:52, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:
diesel_rök skrev:ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D


Jo men om man gör så kommer ju höger kant på bladet att stypa i beläggningen... Lyfter man innan beläggningen med bladet snedställt så får man ju händå ett "hål" på vänster kant...? Eller är det bara jag som tänker tokigt nu...?

Nä då du tänker rätt men vrid bladet så det rakt mot kanten sen bruka jag backa med frontbladet men det var vridbart har ni inte de så är det lättare med hyvelbladet men tänk på att har ni 2000 system så undvik att backa med matrial för det brukar bli skit i dubben så dom stannar tränger in upp i från
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

diesel_rök (trådstartaren)

#23 » 20:19:58, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör ni vid järnvägs övergångar på vintern?
Själv så lyfter ja bladet ganska långt före järnvägen och kör sedan över spåret sen går ja över på felsida av vägen och sätter ner blad just vid kanten och sen hyvlar jag bort i från ca 20 meter och sen tar ja vänster sida och när man kommer från andra håller så gör ja lika dant de tycker ja är skit smidigt om man inte har en traktor som går och städar efter sig förstås :D
diesel_rök
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:46, 10-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

Lars-Gunnar Åström

#24 » 20:27:29, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

På 50-talet var det ju mycket grusvägar i Västerbottens inland och Vägförvaltningen var ju den som skötte skrapningen med dåtidens Volvo med strängspridare som såg ut att vara enkomt gjord för ändamålet. Inga konstigheter.
Det vattnades och sedan kom skrapan och den hade bladet horisontalt snedställt med en aning lutning inåt för att få vägen att dränera. Efter följde strängspridaren som var som en kratta och lämnade ett par cm. grus som bilarna fick platta till altefter som. Det var mycket skönt att bli kvitt potthålen och en bra hyvlad landsväg är ibland bättre än en asfalterad dito. När vägbanan hade blivit hård var den härlig att åka på.

Roll on
Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

k-g

#25 » 20:38:22, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

diesel_rök skrev:Hur gör ni vid järnvägs övergångar på vintern?
Själv så lyfter ja bladet ganska långt före järnvägen och kör sedan över spåret sen går ja över på felsida av vägen och sätter ner blad just vid kanten och sen hyvlar jag bort i från ca 20 meter och sen tar ja vänster sida och när man kommer från andra håller så gör ja lika dant de tycker ja är skit smidigt om man inte har en traktor som går och städar efter sig förstås :D

Har bara kört som vanligt har aldrig tänkt på att de skulle vara något specielt vid järnvägen alldrig någon som sagt något heller
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

diesel_rök (trådstartaren)

#26 » 22:22:15, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja bruka va så rädd att man ska haka tag i spåret och så slipper man dra in massa snö in på spåret :D
diesel_rök
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:46, 10-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

soft

#27 » 10:12:12, 19-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lämpligt att köra med system 2000 på grusvägar? Har hört båda delarna... tycker det fungerar bra, blir ju lättare att riva ner till botten på pott-hålen. Vilken vinkel mot vägen brukar ni ha dubben?
Användarvisningsbild
soft
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:37, 25-01-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210clc Åkerman H10BLC Lundberg 342 Nordverk 130

diesel_rök (trådstartaren)

#28 » 19:16:42, 19-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jodå man slipper ju slå om stålen :D men när man ska justera så är de väl slätstål som gäller. jag bruka tillta bakåt max och sedan fram några grader. det är bara så att inte man nöter i tandköttet så att säga.
man får gå ut å titta i början men sen lär man sig ganska snabbt hur man ska ha blad tilten.
diesel_rök
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:46, 10-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

k-g

#29 » 19:30:57, 20-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 55 grader lutning på bladet när bladet har rätt vinkel och alla dubb roterar så går hyvel lätt o fint går man på djupet o bryter upp en hård grusväg så känns det i gången på hyvel när vinkel är rätt
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

fyrdungboy

#30 » 10:45:30, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

diesel_rök skrev:jodå man slipper ju slå om stålen :D men när man ska justera så är de väl slätstål som gäller. jag bruka tillta bakåt max och sedan fram några grader. det är bara så att inte man nöter i tandköttet så att säga.
man får gå ut å titta i början men sen lär man sig ganska snabbt hur man ska ha blad tilten.


>¨år lika fint att justera med 2000
fyrdungboy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:01, 06-03-2011
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Volvo BM 3500
Vammas RG281


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se