Sida 1 av 3

Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 22:24:01, 11-05-2009
av diesel_rök
Hej. Har funderat mycket på när man ser folk hyvlar de finns aldrig någon som gör som jag eller rättare sagt alla hyvlar på sitt eget vis.

Så ja tänkte att vi kanske kunde bolla idér här.
Hur ni gör vid vanlig sladd hyvling eller justering.
Hur ställer ni in strängspridaren, anväder ni den ens?

Skulle vara roligt att höra vad alla hyvel kuskar där ute säger.

InläggPostat: 06:36:59, 09-07-2009
av BlackLuck
Jag vill gärna se några inlägg i denna tråden också för att få lite tips.
Känns onödigt att man åker runt och gör fel i onödan.

Kanske vi kan ropa hit Conny när han får en stund över..
Han har säkert en massa förklarande bilder också.

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 19:21:25, 11-07-2009
av diesel_rök
Ja ja trodde han va den första som skulle skriva i denna tråd men ikket...

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 17:22:07, 12-07-2009
av k-g
Bild
Så här kan man göra :smile:

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 20:20:21, 12-07-2009
av dogen
Nog för att en bild säger mer än tusen ord, men den där bilden skulle jag vilja ha lite tillhörande text till :)

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 16:29:16, 13-07-2009
av diesel_rök
Haha :D jo jag vet hur man gör.. kör hyvel själv:D men man är väl inget proffs:) tänkte bara om man kunde få nå fina tips om hur du ställer in strängspridaren tex.

Re: Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 19:22:36, 13-07-2009
av k-g
diesel_rök skrev:Haha :D jo jag vet hur man gör.. kör hyvel själv:D men man är väl inget proffs:) tänkte bara om man kunde få nå fina tips om hur du ställer in strängspridaren tex.

Finns lika många sätt att ställa in strängspridaren som det finns hyvelförare men jag brukar sätta den lite snett så den nollar gruset ca en 0,5 m från vägkant sen kör jag pombering å schevnig med hyvel bladet strängspridaren på bilden var en norsk sak total katastrof gick aldrig att ställa in fick man grus i den så hoppa den så den körde jag inte mycket med tror att den hyvel såldes till jämtland vet ej var
dogen finns inte så mycket att säga om bilden är det nogåt du undrar över så fråga så ska jag svara

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 20:27:28, 13-07-2009
av diesel_rök
okej går du 3-4 drag på en väg eller hur många vänder kör ungefär? ja vet att de är helt beroende på vilket skick vägen är i men ungefär?
hur gör du när du kommer fram till en beläggnings kant? själv går ja med rakt blad ända fram till kanten och lyfter bladet helt vid kanten sen bakdrar ja tillbaka högen. Måste finnas tusen sätt att göra det på också :D

InläggPostat: 21:12:00, 13-07-2009
av Robban_C
k-g, jag måste få passa på att ställa en fråga som mest rör sladdning med traktorsladd men jag tänkte att frågan kan vara aktuell vid hyvling också:
Där "vår" väg ansluter mot den större grusvägen är den större vägen lite bomberad (givetvis). När bonn´ skrapar "stora" vägen så tar han alltid lite ner på vår väg också, kanske nån decimeter eller nåt sånt. Detta gör att vi får en "kant" på nån halvdecimeter mellan vår väg och den nya vägen.
Brukar du lyfta ytterkanten på bladet något (dvs minska bomberingen) för att anpassa övergången mellan vägarna?

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 21:18:47, 13-07-2009
av dogen
k-g: Jag är inte insatt alls i hyvling av vägar men är mycket intresserad av det. Det är alltid kul att höra lite hur hyvelförare tänker. Det gör att man förstår bättre varför de gör som de gör och även hur man kan underlätta för dem. Jag sitter som ordförande i vår vägförening och man får höra så mycket konstigheter av medlemmarna. Det vore egentligen roligt med en sån här tråd där man kunde slänga ut allt och få myterna förintade för evigt, av folk som faktiskt kör.

InläggPostat: 21:35:54, 13-07-2009
av BlackLuck
Det där med hur man skall/kan göra som avslutning mot belagd väg var lite intressant. Själv brukar jag rakställa bladet när jag närmar mig och försöka nolla ut. Att bakdra från kanten skulle kanske funka men jag har inte testat..

Robban >> jag försöker om möjligt försöka skona anslutande väg både för att undvika kanten du nämner och även för att vatten inte skall rinna in på anslutande väg i händelse av att den ligger under vägen man hyvlar. Men nu är jag ju lite av nybörjare i samlingen så du ska kanske inte ta så hårt på vad jag säger ;)

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 21:38:28, 13-07-2009
av Conny Kolsjö
:skriva: ähhh återkommer när jag har mer tid :mrgreen:
Om jag bara kunde hålla mig på vägen :driver:
Bild
Och som sagt det finns många olika typer av strängspridare :uupps:
Min är en ombyggd Mälher med hydralik till vridning och tilltning fram och bakåt i och med att den sitter i min lyft med BM fäste. Måste dock ha fjädrar som lastar av vikten från hela lyftanordningen för att den inte skall gräva ner sig.
Bild
Efter som jag kör mycket anläggning och inte har spridaren med mig så hyvlar jag ofta utan och då två drag åt varje håll två drag för att riva loss och två piff puff färdigt :mrgreen:

Saknar min gamla mälher (bladet är kvar) som jag efter flera års fixande o trixande fick i ett sådant skick att det var en fröjd att dra sista dragen bara med den och i hög fart susa fram med en hand på ratten :driver:

Stålet var lagom slitet på mitten så den var liksom rund och så hade jag ett litet patent längst ut som höll kvar gruset men lyfte bort och kastade ner sten i diket bara man körde fort nog. Första två dragen när jag rev loss så körde jag med spridaren i flytläge sen två drag i hör fart med fjädrarna spända och ca 30 cm till vägkant. Det roliga med den var att det funkade lika bra på en 3.5m väg som en 5.5m :thummar: Sen gjorde det ju inte ont att jag kunde ha den fullt svängd hela tiden så det var bara att vika ut den och köra :thummar:
Den "Nya" spridaren gör givet vis som jag tänkte när jag konstruerade den och det går att göra färdig väg med två överfarter men den kräver då att man kör så sakta (om inte vägen är rak och jämn bred mm) att man kan justera den och huvudbladet samtidigt som man ska hålla sig på vägen. Kort sagt den blev för avancerad och kräver för mycket uppmärksamhet av föraren. Min gamla med lätt upphängning och två hjul gjorde en mjukare och mer naturligt formad väg formad.

Sv: Hyveltekniker och inställningar

InläggPostat: 21:45:57, 13-07-2009
av k-g
Ja 3-4 resor brukar räcka till sen berordet lite på om man kört ner vägkanten så man har torv å sten med då kan de bli upp till 10 resor men händer inte så ofta avslut mot belägning gör jag som du skrev men jag brukar styra över till vänster med matrialet för om du tittar på början av en grusväg så ser du att det är mindre grus på höger än vänster sida för du startar på höger sida och kör en bit innan strängläggaren börjar läggatillbaka nu blev det rörigt hopas du förstog
robban ja jag försöker att inte få någon kant känns ju ganska dumt å köra bil efter hyveln å ups ett gupp
dogen ja de är kul å snacka olika tekniker för bästa resultat men jag lovar dej det biter inte på folk som bor efter vägen dom kan alltid bäst finns lika många vägmästare som det bor folk efter vägen

InläggPostat: 21:53:57, 13-07-2009
av BlackLuck
Conny >> Jag förstod att du skulle dyka upp förr eller senare.. :mrgreen:
Alltid kul med förklarande bilder. Är lite sugen på närbilder på den där stenkastaren naturligvis :eat:

InläggPostat: 22:05:34, 13-07-2009
av Conny Kolsjö
BlackLuck skrev:Conny >> Jag Är lite sugen på närbilder på den där stenkastaren naturligvis :eat:


Patent intrång :desperado: :lmao: