Hej!
Projektet var att sätta en gammal trotjänare i skick att klara lite snöröjning. Objektet, en BM VHK 115, specialutrustad för att gå på bilvintervägar, myrvägar, hade stått i träda några år. Nya batterier och lufta bränslet var allt som behövdes.
Tuffade snällt igång. Provkörde ett varv i grusgropen och konstaterade att det mesta verkade fungera. Kopplingen skulle enligt uppgift vara sliten. Pedalen tog lite högt upp men så lång funkade den som den skulle. Återvände efter ett par veckor för att fixa med oljebyte, smörjning och lite svetsning. Då hade kopplingen fastnat!!!! Efter lite surfning hittade jag detta fantastiska forum Maskinisten. Laddade tacksamt hem verkstadshandboken. Trodde då att jag skulle försöka byta lameller. Skrev en fråga om detta och fick några tips omedelbart.
Sökte i forumet efter råd om kopplingar som sitter fast. Det fanns ju en kul tråd här om samma problem, även om det inte framgick hur kopplingen lossnade.
De flesta råd gick ut på att varmköra och sedan rycka, släpa eller bogsera .
Sagt och gjort. Vi började med bogsering. Stoppen utdragen, kopplingen nertryckt:
Det hjälpte inte. Hm.. tvärt om då. Gamlingen bogserar med kopplingen nere och backen i på konverten på hyveln bakom.
Inte heller detta hjälpte. Nå men ett riktigt sjujävla ryck då?
Vi provar. Kopplingen nere, halvhög växel i, full fart in i en grushög.
Här försökte jag lägga in en .mp4 film på denna avskräckande metod men filformatet godkändes inte av forumet. Kanske lika bra det....
Inte heller detta lyckades. Hur kan en lamell fastna så otroligt på bara ett par veckor??
Nu gav jag upp och tänkte: det får bära eller brista. Jag kör i nå´n sorts rostolja i kopplingen
OK´s billigaste rostolja och ett brytjärn för att i inspektionsluckan dra runt svänghjulet. Sprejade, flyttade med brytjärnet, sprejade, flyttade med brytjärnet, sprejade, flyttade med brytjärnet. Då får jag plötsligt se ett litet inspektionshål på svänghjulssidan. Jo jag ser ju lamellerna därinne. fram med Morakniven. Jo den passar precis. Knackar lite och... ping.. den släppte.
Så receptet för fastnade kopplingar är inte ryck och slit. Det är rostolja och morakniv.
Så nu är det smörjt, putsat och svetsat nya broddar på banden och första snön har kommit så premiärturen är avklarad.
Jag vill tacka för den hjälp jag har fått genom forumet, verkstadshandboken är guld värd, och skickar med en fråga direkt: Varför flödar bränslepumpen över genom spillröret? Borde kanske göra en enkom fråga på detta men jag provar så här.
mvh
LE busk