Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Historien om hur man (inte) fixar en fastrostad koppling

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

LE.busk (trådstartaren)

#1 » 02:00:48, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Projektet var att sätta en gammal trotjänare i skick att klara lite snöröjning. Objektet, en BM VHK 115, specialutrustad för att gå på bilvintervägar, myrvägar, hade stått i träda några år. Nya batterier och lufta bränslet var allt som behövdes.
Bild
Tuffade snällt igång. Provkörde ett varv i grusgropen och konstaterade att det mesta verkade fungera. Kopplingen skulle enligt uppgift vara sliten. Pedalen tog lite högt upp men så lång funkade den som den skulle. Återvände efter ett par veckor för att fixa med oljebyte, smörjning och lite svetsning. Då hade kopplingen fastnat!!!! Efter lite surfning hittade jag detta fantastiska forum Maskinisten. Laddade tacksamt hem verkstadshandboken. Trodde då att jag skulle försöka byta lameller. Skrev en fråga om detta och fick några tips omedelbart.

Sökte i forumet efter råd om kopplingar som sitter fast. Det fanns ju en kul tråd här om samma problem, även om det inte framgick hur kopplingen lossnade.

De flesta råd gick ut på att varmköra och sedan rycka, släpa eller bogsera .
Sagt och gjort. Vi började med bogsering. Stoppen utdragen, kopplingen nertryckt:

Bild

Det hjälpte inte. Hm.. tvärt om då. Gamlingen bogserar med kopplingen nere och backen i på konverten på hyveln bakom.

Bild

Inte heller detta hjälpte. Nå men ett riktigt sjujävla ryck då?
Vi provar. Kopplingen nere, halvhög växel i, full fart in i en grushög.
Här försökte jag lägga in en .mp4 film på denna avskräckande metod men filformatet godkändes inte av forumet. Kanske lika bra det....

Inte heller detta lyckades. Hur kan en lamell fastna så otroligt på bara ett par veckor??

Nu gav jag upp och tänkte: det får bära eller brista. Jag kör i nå´n sorts rostolja i kopplingen
OK´s billigaste rostolja och ett brytjärn för att i inspektionsluckan dra runt svänghjulet. Sprejade, flyttade med brytjärnet, sprejade, flyttade med brytjärnet, sprejade, flyttade med brytjärnet. Då får jag plötsligt se ett litet inspektionshål på svänghjulssidan. Jo jag ser ju lamellerna därinne. fram med Morakniven. Jo den passar precis. Knackar lite och... ping.. den släppte.
Så receptet för fastnade kopplingar är inte ryck och slit. Det är rostolja och morakniv.

Så nu är det smörjt, putsat och svetsat nya broddar på banden och första snön har kommit så premiärturen är avklarad.

Jag vill tacka för den hjälp jag har fått genom forumet, verkstadshandboken är guld värd, och skickar med en fråga direkt: Varför flödar bränslepumpen över genom spillröret? Borde kanske göra en enkom fråga på detta men jag provar så här.

mvh
LE busk
LE.busk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:26, 14-06-2009
Ort: Malung-Älvdalen
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: VHK 115



John-02

#2 » 10:03:34, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför flödar bränslepumpen över genom spillröret?
Vad är det för pump? Bosch? Årsmodell?
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#3 » 10:10:30, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det matarpumpen du menar?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Holger

#4 » 10:23:40, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för bilderna och beskrivningen!
(Du kan ladda upp allt om du ZIPpar det.)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MN

#5 » 11:18:37, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

LE.busk skrev:Hej!

Varför flödar bränslepumpen över genom spillröret? Borde kanske göra en enkom fråga på detta men jag provar så här.

mvh
LE busk


På BM gamla surdieslar (BM35, 55) sitter det separatsmorda insprutningspumpar med skvallerrör på sidan. Läcker det ned diesel från pumpelementen eller matarpumpen så fyller det pumphuset och rinner ut.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LE.busk (trådstartaren)

#6 » 23:02:29, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det sitter ett svallerrör som det rinner diesel ur. Vad göra? Försöka hitta bättre begagnad pump?

Vet inte fabrikat just nu, men det är en D-67 motor -64á tror jag.
LE.busk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:26, 14-06-2009
Ort: Malung-Älvdalen
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: VHK 115

MN

#7 » 10:42:09, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök först lista ut om det är matarpumpen som läcker. Det är ju enklast.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Lucas

#8 » 20:01:32, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När oljan i min insprutningspump på hyvlan blev utspädd med diesel så var det matarpump membranet som det gått hål på. Det var en CAV pump och jag fick tag i nytt membran på Branzells.
Lucas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:42, 30-04-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Volvo BM VHK 310
Volvo BM 2250
Volvo FL7
Hydrokopter Arkösund
Torshälla S 20" 18" Svarv
Abene VHF3 Fräs


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se