Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Köpa väghyvel?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

BM425 (trådstartaren)

#1 » 20:31:42, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade årsmöte i vägföreningen nu i veckan, mitt första möte. Mycket snack om hur vägarna ska skötas, många viljor. Ett problem som behandlades var hur o vem som ska skrapa/hyvla. De få hyvlar som finns i närheten är upptagna när det är lämpligt att hyvla. Den traktorhyvel som finns i byn är för liten för genomfartsvägen. Där rullar ca 500/dygn. Förra året kostade hyvlingen ca 20 000kr.

Maskinidiot som man är började jag fundera på om det skulle vara ide att skaffa en gammal hyvel?

Är det svårt att lära sig att hyvla? Inställningar?
Är det mycket underhåll på en hyvel? skär?
Lämplig modell/storlek?


Underhållet på vägen kunde ha varit bättre men då hade också kostnaderna varit högre samt att bilarna då säker hade kört fortare.
Pest eller kolera så att säga.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



dogen

#2 » 21:04:51, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, men lägg ned allt det där! Var inte någon räddare i nöden. Speciellt inte om du kommer som utböling och bara varit på ett möte. Häng bara med i åtminstone några år så du känner av vad det är för förening. De flesta vägföreningar verkar vara full av fullblodade idioter. Jag tog på mig ordförandeskapet ganska kort efter att vi flyttat hit och jag har mått enormt dåligt av detta. Man ställer upp gratis och ringer runt och engagerar sig, gör lite smågrejjor med traktorn och tar inte en spänn betalt. Jag har inte ens tagit ut arvodet för dessa två år. Tacken man får är alla möjliga negativa reaktioner. Från avundsjuka i tron om att man drar in pengar från föreningen (tro mig, ingen orkar kolla upp sådant - det är roligare att bara snacka skit på direkten) till missnöje om hur skötseln går till. Somliga hejjar inte ens på en och då kan jag säga att jag inte är en sådan som har lätt för att göra mig ovän med folk - tvärt om!

Mitt råd är att skaffa en väghyvel men kör för guds skull åt de andra föreningarna runtomkring och låt någon av de som för nuvarande sköter dessa, få ta hand om eran väg. Annars ska du nog vara så duktig att alla vet att du är den bästa att få tag i. I annat fall kommer klagomålen hagla och grannosämjan gro.

Bara ett tips i all välmening!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BM425 (trådstartaren)

#3 » 21:19:48, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Dogen!
Hade inte jag sagt nej så hade jag blivit ordförande också. Ibland är skallen kopplad på rätt linje.

Det var som sagt var ett litet getingbo o då är det bättre att hålla låg profil. Det är nog så i alla vägföreningar.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dogen

#4 » 21:30:21, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är i all välmening. Jag ser mig själv som väldigt sansad och trodde verkligen att jag, genom att vara hjälpsam och öppen för förslag, skulle lyckas få rätsida på denna väg tillsammans med de andra två, fantastiska styrelsemedlemmarna. Men, det sket sig fatalt och nu avgår vi allihopa.

Köpa väghyvel-ideen är jag dock positiv till även fast jag inte har någon erfarenhet av det själv. Jag vet bara att det finns ett stort behov både sommar och vintertid. Men att jobba åt sin egen vägförening är bäddat för stora problem som kommer ta alldeles för mycket av din fritid och din mentala hälsa. Om jag har en för skämtsam ton för att detta skall tas seriöst så får ni försöka se bortom det. Jag är gravallvarlig! Att engagera mig i vägföreningen var det dummaste jag gjort i hela mitt liv. :(

Komiskt att de var på dig ang ordförandeposten. Det är väl bara sådana som man kan lura på en sådan post.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Victor.söderlind

#5 » 20:28:26, 04-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas det går bra att jag kapar den här tråden?!

Hej på er!

Jo, så här är det.
Jag funderar på om man skulle ta och skaffa en hyvel. Har läst lite här på forumet att man inte ska köra åt sin egen förening osv, men ändå (Nu är det ju pappas förening och jag är utflyttad iof)

Till att börja med har jag aldrig suttit i en hyvel (det lär jag väl få höra om i era kommentarer) men det skulle vara förbannat kul att ha något sånt här på sidan om att pyssla med. Tanken är att ha en hyvel som man någorlunda snabbt kan betala av/köpa kontant för cirkus 70-100.000kr för att sedan bara ha som "leksak". Att jag sedan inte har en aning om hur man kör kan man ju ta med en klackspark. Tror inte det rör sig om kärnfysik direkt även om det skulle kunna ta ett bra tag att få kläm på. Det är inte meningen heller att bli yrkesförare på hyvel.

Så jag funderar på vilken modell man ska välja när det rör sig om så gamla maskiner. Tittat lite på volvos 115-116 och även 312an.

Är strängspridare nödvändig om man river väg på sommarföre?
Är frontblad nödvändigt?
Om man har en 13 tons hyvel med släta däck och ska isriva. Bör man då ha kättingar? Hur fungerar släta däck att riva grusväg med samma maskin?
Gäller det att försöka få tag på en reservdelsmaskin eller finns det någon i landet som sitter och trycker på några reservdelar?
Vilka alternativa modeller finns?

Tacksam för hjälp!
"Pojkar vill, killar kan"

Kör: L70E -03
Användarvisningsbild
Victor.söderlind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:54, 05-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70E -03

bm1113

#6 » 20:48:04, 04-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra får önska Lyckatill :) Nordverk 130 kanske vore något ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Conny Kolsjö

#7 » 21:47:20, 04-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Humm svår de här :/ Lite kluven till vad jag skall svara :/
Alltså hyvel är inget lätt redskap som man lär sig på en halv miss.
Men någonstans ska man ju börja och man får nog vara glad om föreningen betalar diesel och stål i början för du kommer att förbruka timmar med en glupande aptit :eat: :eat: :eat: :eat:
Bäst är egentligen att lära sig utan strängspridare så man kan grunderna ordentligt.
När du kör med spridare så får du fler saker att hålla reda på och de är onödigt i början.
Sen kan man ju lära sig på fel sätt om man är van att ha kratta efter sig hela tiden.
Men de finns ju andra aspekter också så som vägens bredd och trafik belastning.
Du karske inte kan lämna en sträng efter dig då det bor fjollor utmed vägen som kör låga bilar med kjolar på och inte har vett att se sig för.
Då är det ju klart att spridaren måste sitta där :mrgreen:

Tusan grus vägar och deras skötsel skulle man kunna skriva en avhandling på men de orkar jag inte nu så ha de så länge :wave:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

olle67

#8 » 22:13:44, 04-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med sugen på en hyvel för å dra över min stora grus plan o för att de verkar så kul å köra hyvel,Conny berätta gärna lite om strängspridare,mm va de e till för..lite allmänt,,tack
olle67
 

Lucas

#9 » 15:11:01, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller val av Volvo BM's VHK hyvlar:
VHK 115, 116 och 118 har manuell växellåda vilket är lite stökigare för nybörjare att hantera än konverterlådan som VHK 310 och 312 har.
De mekaniska hyvlarna är väldig sega på funktionerna om man jämför med hydrauliska, vilket kan vara väldigt frustrerande.
Det finns inte heller något flytläge för hyvelbladet, som på en hydraulisk. Vilket kan vara bra att ha vid snöplogning.
Spakarna som styr funktionerna på manöverväxellådan påverkar klokopplingar. Dessa ingrepp blir slitna med tiden och således
måste använda en hel del muskelstyrka för att inte kopplingarna bara skall kugga över. Man får blåsor i händarna efter en dags hyvlande. För att minska
problemet så införde man hydraulisk assistans av höjning/sänkning hyvelblad. Det är väldigt bra om maskinen är utrustad med det.
Det finns knappt nå reservdelar till VHK serien. Väghyvelbolaget har väl lite filter å så. Kils maskin har några skrotade som jag norpat lite på.
Maskinerna är väldigt robusta över lag, vanliga problem är; vakumbromsarna, boogiekedjorna, styrservo, smatterkoppling och hydraulpump.

Maskiner utan midjestyrning/krabbstyrning är väldigt osmidiga att baxa runt med, speciellt på trånga och krokiga små grusvägar. Att luta framhjulen hjälper dock en hel del.
Frontblad är ingen nödvändighet men det ger ökat tryck på framaxeln vilket gör att du kan trycka ner hyvelbladet hårdare. Dock så blir maskinen längre och därmed klumpigare.
Att kunna trycka massor framför sig är ju också väldigt trevligt.

Strängspridare:
Strängspridare är ingen nödvändighet, men väldigt bra att ha, speciellt om den är försedd med hjul så du kan skeva den.
Man får en väldigt jämn utläggning av gruset (tills det fastnar grästover eller stenar i de tandade skäret).
Om du tex ska djuphyhvla vilket ofta är fallet när den vanliga vägsladden inte rått på groparna, eller bomberingen är borta så blir det en rätt stor
grussträng efter ett drag, vilket kan bli besvärligt för vissa heta sportbilar att ta sig förbi. Man slipper ju även ett extra drag för att hyvla ut gruset igen.
Strängspridaren är ju dock gjord för maskinens bredd och lite till. När man kör smala enskilda vägar som bara är en maskin bred funkar det inte så bra om man inte kan skeva spridaren
så att bomberingen kan säkerställas. I bland kan det tex vara läge att luta hela vägbanan åt ett håll för att få avrinning samtidigt som det blir lätt hanterbart med en stor maskin.
Det är ingen vidare konst att hyvla en bred väg med två körbanor, bra med material och fin avrinning utan jordkanter. Ingen av dom förutsättningarna
brukar dock finnas på enskilda vägar..

Köra hyvel på vinterväglag utan snökätting funkar inte såvida du inte har sajpade däck.
Blanka däck sommartid är ingen hit, går väl hjälpligt när vägbanan inte är för hård.
Lucas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:42, 30-04-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Volvo BM VHK 310
Volvo BM 2250
Volvo FL7
Hydrokopter Arkösund
Torshälla S 20" 18" Svarv
Abene VHF3 Fräs

olle67

#10 » 18:29:25, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack,Lucas,fick mkt bra fakta där,, :thummar:
olle67
 

Victor.söderlind

#11 » 21:26:23, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, verkligen!
"Pojkar vill, killar kan"

Kör: L70E -03
Användarvisningsbild
Victor.söderlind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:54, 05-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70E -03


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se