Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Problem med växellåda

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Nordling Roger (trådstartaren)

#1 » 14:07:33, 13-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Lite info. jag köpte en bm 85:a av en arbetskolega för ca 5 år sedan som växellådan var trasig på. Dom hade kört utan bromsar och andvänt backen som broms. Funkade ända till alla kuggar var rensade på back drevet. Maskinen vart ståendes länge i skogen. undertiden hade dom letat på sig lite delar men inte allt. Hyveln vart ståendes i flera år då dom inte hade lust att ta sig an den.

Det var då som jag kom in i bilden. Jag var dit en kall vinterdag och skulle göra ett startförsök. 2 st friska batterier och bränsle glykol hade jag med mig. Maskinen snurrade igång efter lite luftning helt fantastiskt. Den hade stått många år så alla hjulen hade sjunkigt ned samt var det sly som växt runt om. Efter lite gungandes så kom jag loss och kunde ta mig för egen maskin upp till storavägen, helt otroligt.

Jag började på sommaren att riva ned hela lådan var ett jädrans jobb. Hög och låg lådan samt rätta växellådan var ett bökigt och tungt jobb att få lös. Jag fick bygga avdragare undan för undan då jag fick lös ett drev i taget. Alla drev måste ur i hela lådan då backdrevet ligger underst. Samt alla drem måste värmas lös satt så inni hel..te.

Nu kom problemet hur ska jag få tag i ett backdrev?. började att fråga runt på skrotar utan resultat. fick tipps om att volvo bm 470 (bison) har samma växellåda. Men efter att jag pratat med han jag köpte den av så säger han att han har en låda till liggandes. Glad i hågen hämtade jag den lådan som hade andra fel och var helt i delar. Backdrevet var i nyskick jag hoppade gämfota =) Började att montera i hop den gamla lådan och fick värma och slå ihop allt med slägga i största modell. Allt går tungt.

Nya lager och tätningar allt moneras tillbaka igen. Det tog hela sommaren. Nya bromsar monterde jag och hjulcylindrar. Alla sa att det hade utgått men jag fick tag i packningar eftersom det är tum så finns det på alla jenke bilar bara att beställa från usa. Ny lack och den vart riktigt fin. Har haft en otrolig nytta av mskinen dåjag gjort mycket jobb åt folk.

Problemet som jag nu har är att jag var och hyvlade en väg i sommras. Då jag skulle åka där ifrån så var det en brant backe. Jag lade i låg växeln och 1 an för att skona bromsarna då maskinen är tung och bara broms på 2 hjul.

Plötsligt smäller det till som ett gevärskott under stolen. Jaha tänker jag nu var det en boggikedja men det vart inte stopp. Värsta smäll jag hört.

Men det konstiga är att maskinen går att köra som vanligt allt fungerar. Men det är ett klonkandes ljud ungeför för´varge varv lådan snurrar. Lägger jag ur hög och lågen så blir det tyst men dår är att urkopplat med. Så problemet borde vara kanske i hög och låg lådan eller något sådant.

Rätta lådan är nyrenoverad så det borde inte vara den. Körde maskinen hem försiktigt för egen maskin och det gick bra trotts ljudet. Har hyvlat min gård med utan problem och lite andra jobb. Men nu i sommar måste jag åtgärda problemet för jag ska eventuellt sälja skönheten.

Om någon skulle tro sig veta eller har varit med om en motorbromsning med en sådan smäll så skriv gärna för jag e tacksam för svar, då jag vill slippa riva ur hela grisen igen då allt e lackerat mvh Roger
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989



DIESELPOWER111

#2 » 20:21:24, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm låter som ett kugg på nåt kugghjul som blivit skadad i nån låda. kan inte så mycket om just dom maskinerna så jag är inte säker
DIESELPOWER111
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:34, 20-11-2009
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm h10 35 1958, gmc cckw 6x6 1942 och en massa annat hehe

Gobas

#3 » 01:42:23, 20-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

spelar det någonroll om du har hög eller låg växeln i.
Gobas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 19-01-2010
Maskintyp: Traktor

Nordling Roger (trådstartaren)

#4 » 22:33:26, 11-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä men det blir tyst om jag har den i neutralen på hög och låg lådan

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Jag tycker att det borde kännas då man kör att det rycker till varge varv lådan snurrar om en kugg är borta.. Men den går precis som den alltid har gjort, bara ett hårt oljud som knackar till för varge varv??
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Nordling Roger (trådstartaren)

#5 » 20:36:42, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är problemet löst. Jag har rivit ned bägge växellådorna och hittat felet i hudvudlådan =) Lånade en kamera på jobbet så jag kunde se in mellan alla drev (See Snake). Då visades det på skärmen att det fastnat en rödmålad bit emellan 2 kuggar på bottenstocken. Ingenting trasigt tack och lov men jag måste få bort skiten. Har hållit på i 3 timmar att peta bort en metallbit från drevet. Biten är rödmålad, så det betyder att en bit gjutskägg från lådan hade lossnat. Fick göra ett special verktyg som man kunde vinkla in och slå bort den pressade metallbiten som satt hårt.

Har nyss kommit in med den biten i handen =) Ska nu diesel tvätta lådan helt indvändig och sedan montera tillbaks fördelningslådan som jag lyfte ur genom hytten med 846:an. Har tyvärr inga bilder då jag Skruvar med ett sådant tempo att jag glömmer allt annat för stunden (kamera). Ska försöka ta lite bilder på hopmonteringen.

Nu blir det några kalla :bira: kan jag lova .
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

BlackLuck

#6 » 11:18:51, 25-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt :thummar:
Sån där tur har ju aldrig jag med något :grin:
Snart är alltså ännu en av de här gamla bitvargarna ute och hyvlar igen.

På tal om det så ska jag ut och dra en väg nu med min 116. :cool:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Nordling Roger (trådstartaren)

#7 » 21:01:43, 25-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss kommit in efter skruvande idag igen. Men nu är det stopp tills jag köpt ny packbox till bromsskivan på lådan. Samt så hade fett slangen till urtrampnings lagret sett sina bästa dar. Blir nog i montering till helgen om allt går som det ska.

(Black luck) Jag ska eventuellt sälja mitt frontblad som passar din maskin med. Helhydrauliskt. Har monterat bort det, för framdäcken börjar bli sprucken =) Om du är intresserad så låt mig veta


Nä nu blir det wallander och snarra framför tv:n
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Nordling Roger (trådstartaren)

#8 » 20:39:24, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

packbox monterad så nu har jag satt dit bromsskivan för växellådan. Imorgon ska kraftuttaget med driv kedja monteras på lådan så kan jag montera in hela hög och låg lådan i helgen :grin:
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

löviksbon

#9 » 21:40:11, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd du inte tog några bilder. En gubbe ute i byn har VHK 85 också där drivaxeln ut till boggi lådan verkar ha gått av. Den driver bara på ena sidan och bara när diffen är i.
Hade varit intresant att se lite verkliga bilder, inte bara sprängskisser.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se