Sida 1 av 1

Volvo 3700

InläggPostat: 23:02:39, 24-03-2015
av burmansvägmaskiner
Såg en volvo 3700 på blocket igår .Har hört att volvo hade på gång en sexhjulsdrift på åttitalet .Då man jobba som reparatör.Trodde att det blev ingenting av det.Men nu fick man ju se en .Kan inte vara många som blev tillvekade. Kanske nån som vet mer om 3700.Till exempel vilka hjulmotorer dom har. Håkan

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 23:24:29, 24-03-2015
av 161A
Jag kopiera bilderna på den som ligger på blocket
Bild
Bild

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 07:10:10, 25-03-2015
av burmansvägmaskiner
Va bra är inte så duktig på dator tack .Ingen som vet nånting om dom.Tror inte att det finns så många

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 09:54:42, 25-03-2015
av LeifAndersson
3500 byggdes ju på Lundbergs, konstigt att man inte hörde talas om 37:an eller såg någon på gården! Kan den byggts om i Hallsberg kanske som en enda prototyp? :klia:

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 10:37:16, 25-03-2015
av Henrik Larsson
Här finns lite att läsa om hyveln. http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 6(8008.pdf :driver:

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 10:51:39, 25-03-2015
av LeifAndersson
http://www.volvoce.com/CONSTRUCTIONEQUI ... 03700.aspx

Den finns ju bevisligen, men inget sägs om hur många det tillverkades! :klia:

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 12:45:10, 25-03-2015
av RONNIE ESPLING
Efter lite forskande i Lars von Rosens bok Stora Maskinboken så hittade jag följande.Det tillverkades enligt boken 114 hyvlar i 3000 serien.Av dom så var 20 st 3200/3300, 80 st 3500 och 14 st 3700. :grin:

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 13:32:29, 25-03-2015
av LeifAndersson
Verkar lite med 80 st tillverkade 3500? Såldes de bara i Sverige? Fanns 5-6 st bara häromkring! Men det förklarar att Lundbergs blev lite småsura på Volvo om man fick tillverkningen av ett hundratal hyvlar totalt som kompensation för den nerlagda tillverkningen av baklastarna. Så värst många man lär det inte gått åt för att plocka ihop ett par hyvlar i månaden. :???: Jag har alltid trott att det var med grävlastarna det sket sig!

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 15:29:04, 25-03-2015
av burmansvägmaskiner
Vad roligt fjortonstycken inte många.Men dom finns tydligen.Får för mig att dom använde också poclain hjulmotorer då man läser specen på dom.Roligt fick man lära sig nått nytt.

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 18:37:37, 25-03-2015
av 161A
Ska finnas en i min närhet, jag har inte sett den. Ska enligt ryktena ägas av Högestad Christinehov fidikommiss

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 18:43:53, 25-03-2015
av burmansvägmaskiner
Verkar vara populära därnere.Här uppe har man aldrig hört talas om dom.Men dom verkar vara vid liv.MATTSSON har gjort 39 st 166 och 63 st 266.Alltså 102 st mellan 1984 till1995

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 10:39:32, 26-03-2015
av Åsa-Nisse
Volvo tog paus med tillverkningen av 37-or för de fick problem med hasighetskompensationen på framhjulen. Det blev lite fel när de skulle gå fortare i kurva och bromsade då så man tappade styrningen. när de fick till det så sket det sig när man körde krabba för då trodde maskinen att det gick i kurva och framhjulen började slira. Vet inte om och hur de fick till lösningen på detta.

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 19:07:23, 26-03-2015
av LeifAndersson
Kan inte förstå varför de inte valde en mekanisk framhjulsdrift! Vi hade en tidig AVELING-BARFORD med mekanisk framhjulsdrift, med den konstruktionen var det inga som helst problem. Men det var också det enda som det inte var problem med på den hyveln...

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 19:38:04, 26-03-2015
av burmansvägmaskiner
Det var avanserad framhjulsdrift dom hade på volvon.För så fort går det ju inte då man är iarbete med hyveln.Ja kanske då man plogar isåfall.

Re: Volvo 3700

InläggPostat: 22:12:08, 26-03-2015
av TP Resurs AB
LeifAndersson skrev:Kan inte förstå varför de inte valde en mekanisk framhjulsdrift! Vi hade en tidig AVELING-BARFORD med mekanisk framhjulsdrift, med den konstruktionen var det inga som helst problem. Men det var också det enda som det inte var problem med på den hyveln...


:lmao: :lmao: spelar ingen roll vad du Leif skriver för något så är det ändå intressant och glädjande läsning, det är jäkligt tur för oss andra i forumet att vi kan få möjlighet att läsa dina inlägg. :thumme:

//Thomas