Sida 1 av 3

Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 00:36:56, 11-02-2012
av VHK116.1
Efter stora problem med styrningen på min VHK 116 så fanns
det ingen annan lösning än att bygga om till något som är en mer
pålitlig och en bättre fungerande styrning.
Kanske finns det fler Maskinister som känner till detta problem?

Bild

Bild
Jag har denna lösnig som ett bättre alternativ.

Bild

Bild
Lite mera bilder och en video.

Bild

Bild
http://www.youtube.com/watch?v=YNx_G87MTU8
Fler bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 23:06:15, 18-02-2012
av emil.jönsson
Å äntligen kom det mer bilder :grin: Det har man suttit och väntat på :mrgreen:

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 08:36:26, 19-02-2012
av ja-bond77
Skulle behövas lite mer text för att förklara det hela... :klia: Det byts alltså en styrsnäcka mot orbitrolsystem? Var får den kommande styrcylindern plats? Varför montera orbitrolventilen framme vid framaxeln och inte i hytten?

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 09:12:46, 19-02-2012
av jörgen.ottosson
intresant...väntar med spänning på resten.

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 22:46:44, 20-02-2012
av VHK116.1
Styrcylinder finns orginal monterad.
P&T finns redan längst fram.

Bild


Bild

Bild

InläggPostat: 01:36:50, 21-02-2012
av Turbodiesel
Gör åtminstone ett ordentligt regnskydd över orbitrolen så kanske du slipper att ingående axel rostar med åtföljande läckage.. Om du inte tänkt på det redan :thumme: :grin:

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 07:16:47, 21-02-2012
av jörgen.ottosson
Ja ha, du använder orginal servocyylinder....

Turbodiesel skrev:Gör åtminstone ett ordentligt regnskydd över orbitrolen så kanske du slipper att ingående axel rostar med åtföljande läckage.. Om du inte tänkt på det redan :thumme: :grin:


...och kanske trä en o-ring ed. på rattstången som "droppring"...

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 19:34:10, 21-02-2012
av LeifAndersson
Snida till en skyddskåpa över ventilen så blir det kanon. Vi monterade orbitrolen på samma ställe på 310:an fast vi flyttade kolven och monterade ett odelat stag mellan styrarmarna. Men ditt montage är bättre när det blir mindre modifieringar i styrsystemet. :thumme:
Nu när du monterat helhydraulisk styrning så har du möjlighet till en finess som vi monterade på på 310:a. STYRSPAK ! Lite rördragning på ramen och ett reglage i hytten. Är otroligt bekvämt att köra med styrspak vid hyvling och ratt vid transport. :thumme:

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 22:54:05, 21-02-2012
av VHK116.1
Tack för alla svar. Jag skall naturligtvis snida till ett väderskydd.
Lösningen fungerar men är lite väl tung i styrningen tycker jag.
Förmodligen är kanske en större pump nödvändig och lite
högre tryck? Pumpen är utbytt mot kugghjul och är på 19cc.
Orbitrolen ger 315cc rattvarv.
Vilket tryck och flöde som krävs är inte helt klart?

InläggPostat: 23:02:56, 21-02-2012
av fourdoor
Har du kört den även när hydrauloljan har blivit uppvärmd?

Många truckar är ordentligt tungstyrda om dom stått ute på vintern, om dom dessutom har 46-olja så är dom helt omöjliga.

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 23:21:02, 21-02-2012
av VHK116.1
Det kan vara möjligt att oljan som är 46 kan orsaka detta
Problem. Möjligen är orbitroler mer känsliga av låg temperatur
än direktverkande ventiler?

Re: Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 23:28:26, 21-02-2012
av LeifAndersson
VHK116.1 skrev:Förmodligen är kanske en större pump nödvändig och lite
högre tryck? Pumpen är utbytt mot kugghjul och är på 19cc.
Orbitrolen ger 315cc rattvarv.
Vilket tryck och flöde som krävs är inte helt klart?


Vi gjorde det förbaskat lätt för oss. Vi plockade allt från en lastmaskin pump, orbitrol och kolvar som monterades som de suttit på lastmaskinen med krysskoppling för att få exakt samma styrhastighet och kraft åt båda håll. Har för mig att rubbet kom ifrån en 1240, det enda som egentligen tillkom var en dubbel tryckregleringsventil strax före styrkolvarna där trycket justerades för att få lagom kraft. Funkade direkt från uppstart bara tryckventilerna blev justerade, om jag inte minns fel så blev maxtrycket till styrcylindrarna 50-60bar.

Re: Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 08:13:43, 22-02-2012
av Michael Meier
VHK116.1 skrev:.... Pumpen är utbytt mot kugghjul och är på 19cc.
Orbitrolen ger 315cc rattvarv....


19cc = 1140 ltr/min vid 1000rpm.
ventilen behöver mera än 0,315 liter / rattvarv för att skapa servokänsla.

Du har ingen servokänsla ens när du enbart lägger servobelastning på orbitrolen?

Första läget, när du lägger vridkraft på ratten, inte när du manuellt trycker olja via den inbyggda pumpen, (orbitpumpen i orbitrolen)

Men du kanske lär kontrollera att du verkligen har tillräckligt med tryck framme vid orbitrolen.

*EDIT* påfyllning

Men servocylinderns tryckförmåga... är den inte för klen? och eventuell original tryckreducering, finns den kvar i systemet

Re: Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 11:17:16, 22-02-2012
av Jars
Michael Meier skrev:19cc = 1140 ltr/min vid 1000rpm.


?????

Anpassade citat-koden /ja-bond77

Sv: Ombyggnad av styrning

InläggPostat: 12:20:00, 22-02-2012
av Michael Meier
:smile: *harkel* 19 minutliter då? sorry för blunder.