Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Vägstål

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

mccormic (trådstartaren)

#1 » 08:37:14, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågar här som är närmast vägsladd.

Vi ska sätta på nya stål på våran vägsladd "vreten" (vägförening)

Det har suttit slätstål och fungerat,men man har fått köra så många varv innan man fått lös matrial att jobba/fixa potthålen.
Vi tänkte nu montera perforerade vägstål för snabbare luckra upp ytan och få snabbare resultat.
Någon som har för & nackdelar att dela med sig med såna stål.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55



161A

#2 » 08:48:58, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det allra bästa är ju system 2000 med roterande dubb, Men det är ju ganska dyrt så troligtvis inte försvarbart när det gäller en vägsladd. jag skulle tro att det blir en marginell förbättring med tandade stål istället för släta. Den största skillnaden tror jag är att ni väljer rätt tidpunkt. Tidigt på våren när vägen är mjuk eller precis efter ett bra regn. Är vägen så torr att det inte längre står vatten i hålen är den för torr, potthålen bör helst fyllas i innan så att det inte stå vatten i dom. Sen kan ni ju lägga på vikter på sladden så den blir tyngre

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

tortap

#3 » 09:14:48, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar nog bra. Jag har bara kört med vad olofssfors kallar sladdstål och det är väl grova isrivarstål i princip. Om man kollar deras rekommendationer så är det perforerade eller grova tandade stål som ska va bäst på grus.

https://www.olofsfors.se/produkter/vags ... a-vagstal/
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se