Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Irriterande gungningar...

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Björn.O (trådstartaren)

#1 » 22:41:59, 14-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man göra nåt för att minska väghyvelns tendens att börja småhoppa (och aldrig sluta förrän man nästan stannar) när man t.ex drar ut en liten grussträng och inte belastar bladet ?

Blir det bättre med högre däcktryck ? Man kör väl kanske för fort, men bråttom har man ju alltid :wink:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)



kalle kula

#2 » 21:11:09, 16-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul att höra att det finns fler som har samma problem,även fast jag inte har en (riktig) hyvel utan en tillsats så har jag precis samma problem när man ska göra sista finputsen. Åker man för fort så börjar det garanterat studsa,det verkar som att problemet blir lite mindre när man tiltar fram bladet helt men det blir ju inte helt bra,för att det ska bli riktigt bra så får jag lov att åka väldigt sakta,gör jag inte det så känns när man åker där med bilen att det blir småguppigt :klia:
Användarvisningsbild
kalle kula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:29:45, 11-12-2006

Björn.O (trådstartaren)

#3 » 23:34:53, 16-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också upplevt detta problem med div. hyveltillsatser man provat, och det är ju ännu värre på en lastmaskin som inte har en boggi som sväljer en del av ojämnheterna...

Det kanske är så att när det är dags för sista finputsen så har man bråttom hem och högerfoten åker ner... :mrgreen:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Patrik.Lundkvist

#4 » 19:44:54, 11-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med! Men måste säga att gungningarna är kraftigare i Mattson än i Cat. Jag har märkt att Mattson är väldigt noga med vilket däcktryck man har, 2,7 kilo bak verkar vara det optimala!
Patrik.Lundkvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:19, 23-11-2007
Ort: Arvidsjaur

Conny Kolsjö

#5 » 23:41:06, 11-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik.Lundkvist skrev:Håller med! Men måste säga att gungningarna är kraftigare i Mattson än i Cat. Jag har märkt att Mattson är väldigt noga med vilket däcktryck man har, 2,7 kilo bak verkar vara det optimala!
Nja vill inte hålla med riktigt beror lite på hur dom är utrustade. Har själv en Mattsson med 20,5-25 däck och hjulvikter :thummar: Kör med 2,2kg bak o 2,5 fram för du har ett högre axel tryck fram på en Mattsson. Vad gäller gungningar så har ni nog för brått :mrgreen: Tycker själv om att köra med ca 2 kg i fram däcken på byggen då däcken svälger strängar o dyligt :thummar: Men att köra fortare än 5 kmh blir då en plåga :lmao:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Patrik.Lundkvist

#6 » 17:34:00, 13-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan nog stämma. Har själv kört med 17,5. Men jag tycker fortfarande att Cat går stabilare än Mattsson!!! Att det sedan är en plåga att sitta i dom för det är ju rena rama stenåldern komfort-mässigt är väl en annan sak!!!!
Patrik.Lundkvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:19, 23-11-2007
Ort: Arvidsjaur

Björn.O (trådstartaren)

#7 » 18:08:41, 13-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig provat nån Mattson, men dom verkar ju faktiskt vara fina maskiner... Egentligen är ju hytten på nya Cat 140M lite lik Mattson.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Conny Kolsjö

#8 » 00:57:27, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag har aldrig provat nån Mattson, men dom verkar ju faktiskt vara fina maskiner... Egentligen är ju hytten på nya Cat 140M lite lik Mattson.
Jo så har dom ju haft med en svensk i utveklingen :wink: Men hytten sitter forfarande på fel sida och det innebär att du får ett stort blint hål i mitten. Likaså tycker jag det är fint att kunna svänga undan ramen om det är något specielt man vill se. Sen för en annan som håller på där det ät trångt så blir hyveln betydligt smidigare ju närmare mitten midjan sitter :thummar: Cat och volvo är ganska ensamma i dagens läge att ha midjan i höjd men första bakaxeln.

Förlåt om jag slirade i väg lite :driver: ps la ut en film i dagboken härom dan när jag kör ett 90 graders hörn men min Mattsson :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se