Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Mini hyvel

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

skrothandlaren (trådstartaren)

#1 » 21:42:09, 01-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild


bra storlek eller hur
Användarvisningsbild
skrothandlaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:54, 25-05-2006
Ort: hagfors/sjachty
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: saab 9-5 2007
stiga park prestige 2006
vill gärna ha någon maskin att leka med!!!



dogen

#2 » 16:01:19, 02-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bra funkar den där och vad ligger dom på i pris?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Christian.Emilsson

#3 » 19:31:50, 02-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu skall man kankse inte gämnföra äpplen med päron.. men kapacitetsmässigt så borde ju en vanlig jordbrukstraktor med ett lite mer avancerat schaktblad i trepunkten vara minst lika effektivt... och till andra pengar?? kankse??beror ju på priset..

men de klart det blir ju klumpigare...


*bara funderar lite*
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

dogen

#4 » 20:14:58, 02-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men det skall vara ganska väldigt avancerat med egen bakända och gärna mycket tung också. Ett vanligt shaktblad som man ser en del hyvla vägar med ger katastrofalt resultat.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Christian.Emilsson

#5 » 21:11:09, 02-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

på jobbet har vi ett tungt blad, stödhjul modell bilhjul, alla inställningar hyrauliska, blad, bom, tryckstång, skevning...

funkar klockrent, har t.o.m justeringshyvlat med det.. funkar klockrent, men de klart.. inte gratis de heller...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

jon anders olsson

#6 » 22:46:12, 02-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört att den ska kosta runt 650.000 inkl laser och tvärfallsautomatik!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Holger

#7 » 14:12:13, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halleluja :uupps: den ser inte ut som 650k i alla fall!
Den ser mer ut som att den passar i ungarnas sandlåda.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Christian.Emilsson

#8 » 17:53:17, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hugaligen.... nja för de pengarna röstar ja då för en traktor och ett bra schaktblad... går ju att använda traktorn till lite annat me då ju...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

dogen

#9 » 18:38:03, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja, kanske. Ett shaktblad i 3-punkten blir som fel från början till slut om man tänkt hyvla väg med. Ska man göra det så ska det se ut som en hyvel. Ju längre och tyngre desto bättre. När man flyttar bladet som på en traktor med blad i 3-punkten så blir bara längre = katastrofalare.

Men jag röstar nog för en traktor ändå. 650k lät lite mycket för en sån där pass liten hyvel. Klart att det har sina fördelar, men vanligtvis är det väl väg man vill hyvla och då kommer man ju inte speciellt långt med en sådär pass liten maskin.

Jag kan å andra sidan inget om väghyvlar eller ens vägar. Vet inte varför jag vart vald till ordförande i vägföreningen(!?)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Conny Kolsjö

#10 » 22:06:22, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wink: Han som inporterar dom har stora hyvlar han kör med också ca 4 st tror jag. Han köpte hem en sådan liten hyvel då dom laggt fjärvärme i trotoarerna och hadde mycket sjustering för asfalt där :wink: En traktor med bakblad skulle alldrig funka till något sådant :/ Den lilla hyveln med automatik och allt borde vara perfekt :thummar: Dom hadde kört med Traser på kantsten och sen ställt in önskad sidolutning ca 2% sen var det bara att gasa och dom produserade åtskiligt mer med bättre precition än vad dom åstakom med vanlig metod. Den vanliga metoden i ett sådant fall är en hjulgrävare och en grovis med raka :/
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

tomten

#11 » 20:58:54, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Mja, kanske. Ett shaktblad i 3-punkten blir som fel från början till slut om man tänkt hyvla väg med. Ska man göra det så ska det se ut som en hyvel. Ju längre och tyngre desto bättre. När man flyttar bladet som på en traktor med blad i 3-punkten så blir bara längre = katastrofalare.

Men jag röstar nog för en traktor ändå. 650k lät lite mycket för en sån där pass liten hyvel. Klart att det har sina fördelar, men vanligtvis är det väl väg man vill hyvla och då kommer man ju inte speciellt långt med en sådär pass liten maskin.

Jag kan å andra sidan inget om väghyvlar eller ens vägar. Vet inte varför jag vart vald till ordförande i vägföreningen(!?)


jag skulle inte vara så sanbb med att avfärda 3 punkts monterade "hyvelblad" det går att göra riktigt bra grejor med ett ordentligt sådant. problemet är offta att dom blad man ser är kelfri-typ eller liknande och att dom som kör med dom inte riktigt har kunskap att använda dom.
samma sak med hyveltillsatser till lastmaskiner dom fungerar gasnka bra OM man vet vad man pysslar med... tyvärr i båda fallen är det långt i från alla som kör med sån utrustning som har kunskap nog att göra ett bra jobb...

naturligtvis kan sånna grejor alldrig konkurera med en riktig hyvel förutsatt att han som kör hyveln inte är helt tappad bakom en vagn förståss... jag var på ett vägbygge för nått år sen, och där hadde dom en hyvelförare som.... ja... han var kass helt enkelt. jag har sett folk göra bättre jobb på 2 överfarter med underbett än han fick till på en hel dag :skratta3:
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

dogen

#12 » 21:15:12, 13-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det stämmer säkert som du säger, men att hyvla en väg för att den skall bli plan med ett shaktblad i 3punkten blir fel. Vägens ojämnheter tas ju upp och förstärks i och med att shaktbladet kommer utanför traktorn. Det är ju det som är finessen med en riktig hyvel. En sådan är ju både lång och har bladet i mitten. I princip kan man säga att en riktigt lång traktor och blad i 3punkten borde fungera, men ju mindre traktor desto sämre blir det.

Fast å andra sidan skall jag inte snacka ner det allt för mycket. Våran väg har ju underhållits av en MF35 (tror jag det är) med sådant blad. Det är visserligen en av landets sämre vägar, men man tar sig fram utan 4hjulsdrift iaf! :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se