Sida 1 av 1

Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 23:50:50, 01-06-2013
av E.H Maskintjänst
Hej! Kollar om det är någon här som kan hjälpa mig med detta problem.
Det är nämligen så att jag nyligen köpt en Mattsson 161A -87 11000tim.
Problemet uppstod när jag skulle hjula den några mil nu första gången. Låg på en lämpligt låg hastighet så lådan arbetade inom en rimlig temperatur då det var väldigt varmt ute, efter ett tag ser jag att det börjar ryka lite smått bakifrån, jag stannar men hittar inget fel, fortsätter att köra och efter ett tag börjar det ryka så mkt att jag måste svänga in då jag börjar bli hyfsat orolig.
Det visar sig då att röken kommer från bakaxeln som är groteskt varm så plastpackningen innanför locket där luftslangen till diffspärren går in har gått sönder så oljan läcker ut. Funderingen nu är ju vad som orsakat denna extrema varmgång? Första tanken går ju till eventuellt åliggande bromsar, måste då vara väldigt lite dom ligger på isåfall men det kanske är tillräckligt...
Bör även tilläggas att handbromscylindern är förbikopplad då den inte vill släppa bromsarna, lufttrycket ligger mellan 7-8kilo vilket bör vara i sin ordning. Däremot så kontrollerade vi rörelsen på armen från bromsklockorna när man bromsade, den rörde sig Max 5mm vilket kanske känns lite lite?
Är det nån som har några förslag på detta så är jag tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, EH

InläggPostat: 11:07:22, 02-06-2013
av orparn
Behöver nog inte vara friktion från bromsar som orsakar varmgång i en bakaxel. Själv hade jag en gång i tiden en Volvo 740 (Långt från Maskin men av vissa kallad traktor) som jag fick varmgång i bakaxel på och där finns inte ens några bromsar inbyggda.
Efter att ha kört ca 3mil landsväg så var bakaxeln så het att jag hörde oljan koka när jag stannade. :uupps:
Jag bytte ganska snabbt in den bilen hos en bilhandlare som hade nån drive om 15 000 för din "besiktade bil" om man köpte nått annat. :buga:

Sv: Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 11:54:06, 02-06-2013
av Conny Kolsjö
Ja du orparn det hjälpte ju inte mycket och har nog inte mycket med det här att göra :back_to:

Ja du E.H det är nog något med bromsarna och jag förstår inte vad du menar med bortkopplad handbroms då handbromsen sitter i bromsklocklorna normalt på en sådan.
Jag skulle föreslå att du ringer Lars Inge på LIGO maskin och frågar lite om slaglängder och sådant.

0705554666 eller 052288317

Sv: Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 13:08:19, 02-06-2013
av 161A
Håller med föregående talare att det nog är bromsarna
Bild

Bild

Bild

Sv: Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 15:04:55, 02-06-2013
av dimorep
Kan ingenting om väghyvlar (alltså äkta "tattarmek" på det området..), men skruvat en hel del med tryckluftsbromsar på div fordon.

På den bilden som 161A la in så ser det ut som att bromsklockan är av fjäderbroms / "Maxi-break" -modell. Och de behöver tryckluft för att lösgöra "handbromsdelen", om inte så aktiveras bromsen av den i bromsklockan inbyggda fjädern.
Är det den funktionen / delen som kopplats bort? :klia:

Re: Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 16:30:56, 02-06-2013
av Gustavors
Ser väldigt mycket ut som en fjäderbromscylinder!

Ser ju ut att vara två anslutningar på den övre av bilderna med?

MVH
Håkan

Sv: Varmgång i bakaxel på Mattsson 161A

InläggPostat: 20:09:14, 02-06-2013
av burmansvägmaskiner
Mest troligt att packningen i fjäderbromsklockan har gått sönder.Slaglängden från armen som kommer ut från bakaxel ska vara max 10mm.Kolla höger klocka verkar som att det år denna då packningen till diffen sitter på höger sida har smält.Häls HÅKAN